5 lat wzrostów na polskim rynku IT

Przychody na polskim rynku IT w 2018 r. zwiększą się o 5,5 proc. w ujęciu rok do roku, osiągając poziom 32,6 mld zł – prognozuje PMR. W 2019 r. dynamika powinna wynieść 4,8 proc., co oznacza uzyskanie wartości 34,2 mld zł. Generalnie średnia stopa wzrostu polskiego rynku IT w latach 2018–2023 ma wynieść 3 proc. rocznie. Oznacza to, że użytkownicy technologii zwiększą w tym okresie swoje wydatki na rozwiązania informatyczne o 8 mld zł. Po słabym 2016 r. (spadek obrotów o 4,6 proc.) rynek na dobre powrócił więc na ścieżkę wzrostu.

Lepszą koniunkturę potwierdzają opinie dostawców. Ponad 80 proc. ze 100 największych przedsiębiorstw IT uważa, że w 2018 r. wartość polskiego rynku IT wzrośnie, a w 2019 r. poprawy oczekuje trzy czwarte badanych. Co ciekawe, jako czynnik rozwoju krajowego sektora IT w ciągu najbliższych dwóch lat najczęściej wymieniano RODO (45 proc. wskazań). Warto dodać, że badanie przeprowadzono w II kw. 2018 r., kiedy to 36 proc. pytanych firm IT zadeklarowało, że wypracowało znaczące przychody w związku z RODO, a 18 proc. spodziewało się dodatkowych obrotów z tego tytułu.

Firmy IT wciąż liczą na poprawę koniunktury w sektorze publicznym: 45 proc. największych przedsiębiorstw z branży oczekuje, że nastąpi ona w 2019 r., a zdaniem 19 proc. z nich – dopiero w 2020 r. Natomiast 15 proc. spodziewa się ożywienia już w końcu br. Pesymistami okazało się tylko 7 proc. pytanych – uważają, że na krajowym rynku zamówień publicznych lepiej już nie będzie.

Źródło: PMR, raport „Rynek IT w Polsce 2018. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2018-2023”.

 

Gracze polubili zakrzywione monitory

Dostawy monitorów gamingowych w 2018 r. sięgną 5,1 mln szt., a więc będą dwa razy większe niż w 2017 r. – prognozuje WitsView, dział TrendForce. Dane obejmują urządzenia o częstotliwości odświeżania powyżej 100 Hz. Według analityków rozwój rynku gier wideo doprowadził do większego zapotrzebowania na gamingowe PC i tym samym generuje popyt na urządzenia peryferyjne. Dostawy sprzętu rosną również dzięki temu, że więcej producentów monitorów weszło w segment gamingowy, licząc na wyższe marże.

Ten rok upłynął głównie pod znakiem gwałtownego wzrostu popytu na zakrzywione modele, co analitycy wyjaśniają korzystnym stosunkiem ceny do wydajności. Udział takiego sprzętu w sprzedaży monitorów dla graczy w br. przekroczył 50 proc. Według prognozy ma wynieść w 2018 r. 54 proc.  (wobec 23 proc. rok wcześniej). Tym samym odsetek płaskich wyświetlaczy dla graczy spadnie z 77 proc. do 46 proc.

Liderem globalnego rynku monitorów do gier wideo pozostaje Asus, który zwiększa inwestycje w segment gamingowy. Z kolei Acer, mimo późniejszego startu niż rywale, w ub.r. wspiął się na pozycję nr 2, dzięki szerokiej ofercie urządzeń dla graczy, a w br. zbliżył się do Asusa. Samsung dominuje natomiast w segmencie zakrzywionych monitorów – 95 proc. modeli gamingowych koreańskiej marki to tego rodzaju panele.

Źródło: WitsView

 

Rynek routerów i switchy na historycznym topie

W III kw. 2018 r. światowe przychody ze sprzedaży routerów i przełączników ethernetowych osiągnęły niespotykany dotąd w tym okresie roku poziom ponad 11 mld dol., a po czterech kwartałach – 43 mld dol., mimo że ilościowo bilans poprawił się o 1 proc. rok do roku. Jak się okazuje, pomimo rozwoju sieci definiowanych programowo (SDN) i wirtualizacji funkcji sieciowych (NFV) rynek przełączników i routerów ethernetowych jest wielki i nadal rośnie. Największe obroty generują przełączniki (blisko 60 proc. udziału). Tutaj też odnotowano najwyższe wzrosty przychodów, dzięki modelom 100 GbE i 25 GbE.

Cisco pozostaje liderem w segmencie routerów i switchy. Osiągnęło łączny udział w obu rynkach na poziomie 53 proc. – to najwięcej od początku 2016 r. W przypadku routerów dla przedsiębiorstw koncern ma 63 proc. rynku, przełączników – 59 proc., routerów dla dostawców usług – 40 proc. rynku. Numerem 2 na routerów i przełączników jest Huawei. Pozostali znaczący gracze to: Arista, HPE, Juniper, Nokia.

Źródło: Synergy Research

 

Polskie firmy tną wydatki na bezpieczeństwo

Przychody ze sprzedaży produktów bezpieczeństwa cyfrowego dla przedsiębiorstw na polskim rynku zmalały o 29,2 proc. w 2018 r. wobec 2017 r. Dane pochodzą od dystrybutorów i obejmują okres styczeń–październik 2018 r. Uwzględniono w nich wyniki sprzedaży w trzech kategoriach: ochrona danych i ich odzyskiwanie (on-premises oraz w chmurze), zabezpieczenia punktów końcowych oraz ochrona sieci (sprzęt, oprogramowanie).

Pod względem wydatków na bezpieczeństwo firmowe w kanale sprzedaży polski rynek wyróżnia się in minus na tle innych krajów europejskich. Na zachodzie Europy nakłady na ten cel były w 10 miesiącach br. średnio o 10,1 proc. wyższe niż w analogicznym okresie ub.r. W tym przedziale czasu w zachodnioeuropejskiej dystrybucji najbardziej zwiększyły się zakupy rozwiązań do ochrony danych i ich odzyskiwania – o 61,7 proc. rok do roku, ale taka skala jest częściowo efektem niskiej bazy w ub.r.

W przypadku ochrony punktów końcowych odnotowano ponad 11-proc. poprawę, także na rynku pakietów bezpieczeństwa, które mają największy udział w sprzedaży w tej kategorii. Na ochronę sieci w firmach przeznaczono przeciętnie o 5,5 proc. wyższe kwoty niż w ub.r. Rosnącą popularnością cieszą się sprzętowe zabezpieczenia od globalnych dostawców, a w przypadku oprogramowania na znaczeniu zyskuje oferta chmurowa. Spadły nakłady firm na firewalle i bramy bezpieczeństwa.

W ocenie analityków w 2019 r. RODO będzie najważniejszym czynnikiem wzrostu wydatków na ochronę firm w kanale dystrybucyjnym.

Źródło: Context

 

Firmy będą potrzebować zarządzania IT

Rynek usług zarządzanych do 2023 r. będzie rósł co roku średnio o 9,3 proc. w skali globalnej i osiągnie wartość 282 mld dol. Dane dotyczą usług obejmujących bezpieczeństwo, sieć, infrastrukturę informatyczną oraz centra danych. Jako główny czynnik wzrostu wskazano rosnącą zależność przedsiębiorstw od zasobów IT. Aby rozwijać biznes, muszą podejmować współpracę ze specjalistami z branży.

Większe wpływy w ciągu najbliższych pięciu lat zapewnią usługi wdrażane on-premises, ponieważ wiele przedsiębiorstw obawia się utraty kontroli nad swoimi danymi i infrastrukturą. Dlatego są zainteresowane kontraktami na podstawowe usługi zarządzane, obejmujące np. firewalle, systemy wykrywania i zapobiegania włamaniom oraz zarządzanie informacją związaną z bezpieczeństwem i zdarzeniami (SIEM). Do 2023 r. najszybciej będą rosły wydatki firm na usługi zarządzania rozwiązaniami mobilnymi, w związku z trendem BYOD.

Źródło: MarketsandMarkets