Większe wydatki na drukarki w Polsce

W IV kw. 2018 r. dystrybutorzy w Polsce sprzedali o 4,4 proc. mniej urządzeń drukujących niż rok wcześniej – ustalił Context. Jednak wartość przychodów była wyższa o 5,7 proc. Wynik ilościowy na lokalnym rynku jest niższy niż średnia dla Europy Zachodniej, gdzie w dystrybucji w IV kw. ub.r. rozeszła się podobna ilość drukarek jedno- i wielofunkcyjnych jak rok wcześniej (-0,1 proc.).

Urządzenia laserowe wyprzedziły atramentowe, tym samym trend widoczny na początku roku odwrócił się. Sprzedaż modeli konsumenckich wzrosła o 8,5 proc. W IV kw. 2018 r. klienci dystrybutorów na zachodzie Europy kupili więcej urządzeń wielofunkcyjnych (+2,2 proc.), zarówno laserowych (+4,1 proc.), jak i atramentowych (+1,7 proc.).

Popyt na zwykłe drukarki wyraźnie zmalał (-10,1 proc.), przy czym bardziej na atramentowe (-20,6 proc.) niż laserowe (-7,2 proc.). Według analityków użytkownicy drukarek nadal będą wymieniać je na modele wielozadaniowe.

Sprzedano więcej atramentowych urządzeń wielofunkcyjnych niż w 2017 r. To głównie zasługa modeli monochromatycznych oraz A3 (+42,2 proc. i +13,8 proc. rok do roku). Ponad 90 proc. stanowi sprzęt w cenie do 400 euro, ale modele za 500–600 euro odnotowały niemal 50-proc. wzrost rok do roku.

W przypadku laserowych MFP sprzedaż ilościowa wzrosła o 4,1 proc., głównie dzięki zakupom konsumenckim (+111 proc.), co jednak zostało okupione drenażem cen. W dystrybucji rozeszło się natomiast wyraźnie mniej maszyn biznesowych niż przed rokiem (-13 proc.), aczkolwiek odpowiadają one za prawie 90 proc. obrotów laserowych MFP.

Średnie ceny drukarek dla przedsiębiorstw poszły w górę, co sugeruje, że organizacje wymieniają tanie modele biznesowe na konsumenckie urządzenia ze średniej i wyższej półki.

Źródło: Context