2 tys. proc. wzrostu wielkoformatowych monitorów

W I kw. br. sprzedaż wielkoformatowych wyświetlaczy (LFD) o rozdzielczości UHD na polskim rynku wzrosła się o 66 proc. w ujęciu ilościowym wobec I kw. ub.r. – ustalił Context. W przypadku ekranów o wysokiej jasności poprawa wyniosła blisko 2 tys. proc. W segmencie ścian wideo wynik był ponad 20 proc. na plusie. Trend polegający na wzroście zapotrzebowania na sprzęt o wyższej rozdzielczości i jasności jest widoczny w całej zachodniej Europie, aczkolwiek w przypadku tych drugich polski rynek okazał się wyjątkowo chłonny.

Sprzedaż LFD w Europie Zachodniej zwiększyła się w I kw. 2019 r. o prawie 14 proc. (wartościowo o 4 proc.), w tym modeli o wysokiej rozdzielczości – ponad dwukrotnie. Dzięki temu udało się zrównoważyć spadek sprzedaży paneli Full HD (-11 proc.), które jednak nadal mają największy udział w rynku. Przejście na urządzenia UHD jest związane z zapotrzebowaniem na najlepszą jakość obrazu, która przyciąga uwagę klientów w miejscach instalacji ekranów. Ponadto ceny spadają – w I kw. br. średnia stawka za panele 4K/UHD w europejskiej dystrybucji wynosiła 1,5 tys. euro (ok. 6,4 tys. zł), tj. o prawie 30 proc. mniej niż rok temu. Najpopularniejsze modele (55 i 65 cali) kosztują już poniżej 1,2 tys. euro za sztukę (ok. 5,1 tys. zł).

Co do jasności to wcześniej większość LFD sprzedawanych przez dystrybutorów cechował parametr 500 nitów. Jednak w I kw. br. ich sprzedaż wzrosła tylko o 7 proc., podczas gdy ekranów o jasności 1000 nitów – o 75 proc. (o 25 proc. wartościowo). Świadczy to o szybko zwiększającym się zapotrzebowaniu na zewnętrzne instalacje. Zainteresowanie ścianami wideo także pozostaje duże. Źródło:  Context