Utrzymanie infrastruktury problemem numer jeden

Dbanie o to, by infrastruktura IT się nie zestarzała, będzie największym wyzwaniem europejskich firm w obszarze IT w 2020 r. – wynika z raportu Spiceworks. Niektóre znane już w poprzednich latach problemy staną się jeszcze większe. Należy do nich przestrzeganie praktyk bezpieczeństwa i zarządzanie infrastrukturą łączącą instalacje on-premises i chmurę. Ponadto przedsiębiorcy wciąż martwią się dostosowaniem do RODO.

Sygnalizowane potrzeby różnią się w zależności od wielkości firmy. Mniejsze podmioty potrzebują więcej wsparcia w zabezpieczaniu infrastruktury i disaster recovery. Duże firmy, które z reguły szybciej sięgają po nowości, oczekują kompetencji we wdrażaniu innowacji w istniejącym środowisku IT. Jednak adaptacja nowych rozwiązań okazuje się dużo mniejszym wyzwaniem (20 proc. wskazań) niż bieżące utrzymanie infrastruktury.

Źródło: Spiceworks, raport „The 2020 State of IT”

 
Koniec załamania na rynku kart graficznych

Dostawy kart graficznych na światowy rynek w III kw. 2019 r. wzrosły o 42,2 proc. wobec II kw. 2019 r., czyli z 7 mln do 10,5 mln szt. – ustalili analitycy Jon Peddie Research. Co więcej, w III kw. br. w ujęciu wartościowym rynek zwiększył się o 42 proc. w porównaniu z II kw. br., co oznacza sume obrotu 2,8 mld dol. Trzeci kwartał jest tradycyjnie lepszy od drugiego, ale w tym roku poprawa jest wyjątkowo duża – przeciętnie sprzedaż kart graficznych zwiększa się o 14,9 proc. (to średnia z 10 lat). W porównaniu rok do roku w III kw. br. dostawy kart graficznych były wyższe o 6,2 proc. Według Nvidii, która jest głównym dostawcą GPU, zapasy kart w kanale sprzedaży osiągnęły zdrowy poziom. Wcześniej popyt załamał się po tym, jak spadła popularność „kopania” kryptowalut, do czego wykorzystywano GPU o dużej mocy. W III kw. br. udział produktów z układami Nvidii zwiększył się do 73 proc. (w II kw. br. – 68 proc.). Drugim dostawcą GPU jest AMD. Mimo poprawy wynik jest daleki od szczytu w 1999 r., gdy światowy rynek wchłonął 114 mln kart graficznych.

Źródło: Jon Peddie Research

 

Bariery cyfryzacji: brak środków i ludzi

Zdaniem 59 proc. menedżerów w polskich firmach nie ma wystarczających budżetów na potrzebne inwestycje w IT, a według co dziesiątego brak środków wręcz je uniemożliwia – wynika z raportu S&T, HPE i Inforu. Respondenci mają też obawy o zbyt niskie kwalifikacje pracowników. Dla 51 proc. najważniejszą barierą związaną z wdrażaniem narzędzi cyfrowych jest „brak wymaganych kompetencji pracowniczych i wewnętrznych zasobów ludzkich do obsługi procesu zmiany”. Jednocześnie ponad połowa menedżerów twierdzi, że ich firmy nie korzystają z outsourcingu usług IT i infrastruktury. Widoczny jest również sceptycyzm wobec rozwiązań chmurowych, na które decyduje się jedynie 13 proc. polskich przedsiębiorstw. Mimo że większość narzeka na niedostatek środków, menedżerowie deklarują inwestycje w IT– prawie 1/3 chce przeznaczyć na ten cel od 1 do 10 mln zł. Firmy zatrudniające od 100 do 250 osób zamierzają inwestować przede wszystkim w cyfryzację finansów i kontrolingu, a większe – głównie w bezpieczeństwo i ochronę informacji.

Źródło: raport S&T, HPE i Inforu „Dojrzałość technologiczna polskich firm”

 

Start-upy: model biznesowy jest kluczowy

W Polsce działa 4,3–4,7 tys. start-upów – szacuje organizacja Startup Poland w raporcie „The Polish Tech Scene. 5 Years”. Z tego 60 proc. to firmy skoncentrowane wyłącznie na IT/ICT. Inne zajmują się m.in. energią, biotechnologią i przemysłem 4.0. Oceniono, że ok. 130 start-upów na 1235 uczestniczących w badaniu wyróżnia solidny model biznesowy i stały wzrost. Najlepsze z nich miały ponad 125 tys. euro miesięcznego obrotu (ok. 540 tys. zł) w ciągu poprzedniego półrocza (od rozpoczęcia badania) i rosły po 7 proc. miesięcznie lub szybciej. Takich firm doliczono się jednak tylko 44. Liderzy zarabiają głównie w modelu subskrypcyjnym, obsługując firmy, przy czym większość z nich jest skoncentrowana na sztucznej inteligencji. Wyróżnia je spośród innych start-upów doświadczona kadra menedżerska. Z raportu wynika, że kluczowa dla sukcesu młodych firm jest nie tyle specjalizacja, ile model biznesowy bazujący na powtarzalnych przychodach. Połowa publicznych grantów dla start-upów nie przekracza 125 tys. euro, co jest niewystarczającym kapitałem do badań i rozwoju na światowym poziomie. Jedynie 39 proc. firm ma zagranicznych klientów i ten odsetek spada z roku na rok.

Źródło: Startup Poland, raport The Polish Tech Scene. 5 Years

Konsumenci będą kupować coraz mniej

W 2019 r. dostawy komputerów w regionie EMEA będą nieznacznie wyższe niż w 2018 r. (+0,6 proc.). Słabnący popyt konsumencki rekompensują zakupy firm, które wymieniają sprzęt w związku z bliskim końcem wsparcia dla Windows 7. Przewiduje się, że segment komercyjny wchłonie aż prawie 10 proc. więcej maszyn niż w 2018 r. Oprócz rozstania z „siódemką”na popyt wpływa przejście firm na przenośne urządzenia. Podaż sprzętu mogą hamować jednak braki w zaopatrzeniu w procesory Intela. Negatywnie wpłyną zwłaszcza na sprzedaż na rynku konsumenckim. W regionie Europy Środkowo-Wschodniej jest przewidywany spadek o 3,3 proc. w IV kw. i o 6,4 proc. w całym 2019 r., głównie ze względu na malejące zainteresowanie konsumentów urządzeniami PC. Od 2018 r. kupują oni coraz mniej z kwartału na kwartał i przewidywane są jeszcze większe spadki w związku z problemami z zaopatrzeniem w procesory. Analitycy IDC prognozują, że konsumenci będą przechodzić na urządzenia zapewniające mobilność, zwłaszcza cienkie i lekkie laptopy. Na popularności mają zyskiwać zwłaszcza modele konwertowalne, łączące cechy laptopa i tabletu (ale z ekranem zamontowanym na stałe). Utrzyma się również zapotrzebowanie na komputery do gier.
Źródło: IDC