Hybrydowy backup najpopularniejszy

Już blisko 81 proc. firm wykonuje kopie zapasowe – wynika z raportu Xopero Software. Na rozwiązania do backupu danych przedsiębiorstwa przeznaczają średnio 10 proc. całkowitego budżetu IT. Najwięcej firm (40 proc.) korzysta z rozwiązań hybrydowych (połączenie backupu lokalnego z chmurowym). Blisko 33 proc. przechowuje kopie zapasowe na serwerach w siedzibie firmy, a 9,6 proc. postawiło tylko na backup w chmurze. Z przechowywania kopii zapasowych na zewnętrznych dyskach HDD korzysta aż 11,7 proc. przedsiębiorstw. W tym przypadku trudno mówić o bezpieczeństwie – średnia żywotność przenośnych dysków to ok. 50 miesięcy.

Według światowej prognozy szybko będzie rosła popularność backupu chmurowego – wartość rynku powinna zwiększać się średnio o 25,9 proc. rocznie do 2025 r., podczas gdy całego rynku kopii zapasowych i disaster recovery – o 10,2 proc. Ponad połowa ankietowanych z Polski (57,4 proc.) deklaruje, że wykonuje backup codziennie, a 13,8 proc. – kilka razy dziennie. Z kolei raz w tygodniu i częściej robi tak 12,8 proc. respondentów, a raz w miesiącu lub rzadziej – 5,3 proc.

 

Polska w drodze ku chmurom

W 2020 r. wydatki na IT w regionie EMEA zwiększą się o 3,4 proc. wobec 2019 r., sięgając blisko 800 mld dol. – przewiduje Gartner. Wzrost nastąpiłby zatem po trzech latach stagnacji. Co ciekawe, Polska jest wskazywana jako kraj o najwyższym wzroście wydatków na chmurę publiczną – średnia roczna stopa zwrotu wzrostu w tym segmencie w latach 2017–2022 ma wynosić w przypadku naszego rynku prawie 25 proc. Środki przeznaczane na usługi chmurowe będą stanowić ponad 10 proc. wydatków na IT ogółem – informuje ITmagination, przytaczając dane Gartnera. Globalnie wydatki na chmurę wzrosną w br. o 17 proc.

Źródło: Gartner, ITmagination

Outsourcing pomaga w trudnych czasach

Wartość rynku outsourcingu w regionie EMEA wzrosła w ubiegłym roku o 10 proc., do 17,1 mld euro – donosi Information Services Group. Zwłaszcza w drugiej połowie roku odnotowano większy popyt na takie usługi. Dane obejmują zarówno usługi zarządzane, jak i chmurowe. W ocenie prezesa ISG turbulencje związane z sytuacją gospodarczą w Europie spowodowały przyspieszenie, a nie spowolnienie cyfryzacji, ponieważ firmy szukają oszczędności i reinwestują zyski w technologie, które poprawiają ich pozycję konkurencyjną. W dziedzinie usług zarządzanych zwłaszcza outsourcing procesów biznesowych cieszył się rosnącą popularnością w ub.r. – wartość kontraktów była aż o 61 proc. wyższa niż w 2018 r. Spadek o 3 proc. odnotowano zaś w outsourcingu IT. To efekt mniejszej liczby umów obejmujących infrastrukturę  – tłumaczą analitycy. W przypadku usług chmurowych widać spory popyt na SaaS (wzrost 13 proc. rok do roku) i IaaS (+12 proc.). Dane ISG obejmują kontrakty warte co najmniej 5 mln euro rocznie.

Źródło: Information Services Group, EMEA ISG Index

 

Mglista przyszłość rynku PC

W 2020 r. nastąpi nieznaczne ożywienie na globalnym, liczonym całościowo, rynku komputerów, tabletów i telefonów komórkowych. Wielkość dostaw ma wynieść 2,16 mld sztuk, co stanowiłoby wzrost o 0,9 proc. w porównaniu do ub.r. – prognozują analitycy Gartnera. Przewidują przy tym, że akurat sprzedaż komputerów spadnie, zarówno w 2020 r., jak i później. Ma to być skutek kończącej się migracji do Windows 10. Z drugiej strony wciąż są firmy – najczęściej małe i średnie – które zwlekają z rozstaniem z Windows 7 i w końcu się na to zdecydują.

Gartner szacuje, że do końca 2020 r. ok. 1 mld komputerów, czyli 80 proc. wszystkich używanych, będzie miało Windows 10 dzięki zakupom przez użytkowników nowych urządzeń lub aktualizacjom OS. To kiepska wiadomość dla branży ze względu na fakt, że nie będzie systemu Windows 11. Zamiast tego Microsoft zapowiada systematyczne upgrade’y wersji 10. Tym samym nie ma co liczyć na kolejny wzrost sprzedaży związany z końcem wsparcia kolejnego systemu i można zapomnieć o cyklach aktualizacji sprzętu z tego powodu. Dlatego, jak uważają analitycy, przyszłość rynku komputerowego staje
się nieprzewidywalna.

Z nieco lepszą sytuacją powinniśmy mieć do czynienia na rynku smartfonów. Dzięki nowym modelom 5G należy spodziewać się wzrostu sprzedaży na rynku telefonów (+1,7 proc. w br.). Gartner szacuje, że smartfony 5G będą stanowiły 12 proc. dostaw telefonów komórkowych w 2020 r., a w 2022 r. – już 43 proc. W 2020 r. powinny także spadać ceny tych urządzeń.

 

Drukarki: dobre doświadczenie podstawą wyboru

W 90 proc. polskich MŚP liczba urządzeń drukujących nie przekracza 10 sztuk, a firmy kupują zwykle urządzenia wielofunkcyjne (61 proc. wskazań). Blisko 60 proc. deklarujących zakup chce przeznaczyć na sprzęt nie więcej niż 10 tys. zł. Z kolei niecała połowa pytanych (dane z ub.r.) nie planuje inwestycji w maszyny drukujące.

Najważniejsze źródła informacji przy wyborze urządzeń to: wcześniejsze doświadczenia z eksploatacji przez firmę (58 proc.) oraz rekomendacje i opinie innych użytkowników, partnerów i ekspertów (58 proc.). Najważniejszym (79 proc. wskazań) czynnikiem przy wyborze marki jest cena, przy czym koszty kartridży i tonerów liczą się dużo bardziej (68 proc.) niż samego sprzętu (47 proc.). Połowa ankietowanych przeznacza na zakup materiałów eksploatacyjnych mniej niż 5 tys. zł rocznie, przy czym im większa firma, tym większy budżet na ten cel. Z kolei najmniej istotnymi kryteriami przy zakupie okazują się: możliwość przetestowania sprzętu w firmie oraz oprogramowanie do kontroli i optymalizacji druku w firmie (po 18 proc. wskazań).

Jeśli chodzi o użytkowanie sprzętu, przedsiębiorstwa, które planują zakup urządzeń, zwracają uwagę na wydajność materiałów eksploatacyjnych (76 proc.) i ich jakość (49 proc.). W przypadku serwisu i gwarancji ważne dla polskich MŚP są: szybki i bezpośredni kontakt z serwisem (60 proc.) i opcja serwisu on-site (52 proc.).