Windows 8 po roku

 

Rok po premierze Windows 8 zdobył 6,38 proc. udziału wśród systemów operacyjnych używanych przez polskich internautów. Dane pochodzą z tygodnia między 21 a 27.10.2013 r. („ósemka” weszła na rynek 26.10.2012 r.). Wynika z nich, że nowy system Microsoftu na razie nie przebił popularnością Visty (7,54 proc.). Daleko mu także do leciwego XP (28,21 proc.), choć jego udział w naszym kraju spada. Pół roku po premierze Windows 8 miał według Gemiusa 3,58 proc., czyli jego zasięg w ciągu kolejnych 6 miesięcy zwiększył się o blisko 80 proc. (2,5 pproc.). Ranking uwzględnia systemy operacyjne używane przez internautów łączących się z terytorium Polski z polskimi witrynami. Kolejność jest ustalana na podstawie liczby odsłon stron uwzględnionych w badaniu gemiusTraffic.

Na świecie według zestawienia NetApplications Windows 8 radzi sobie nieco lepiej – w październiku 2013 r. miał 7,53 proc. udziału wśród systemów komputerowych (nie licząc mobilnych), pozostawiając Vistę daleko w tyle (3,63 proc.).

 

 

 

Małe tablety faworytem

 

W nowej prognozie na 2013 r. Gartner przewiduje, że łączna sprzedaż komputerów, tabletów i telefonów komórkowych wzrośnie w roku bieżącym o 4,5 proc., do około 2,32 mld urządzeń. Jeszcze w czerwcu zakładano wzrost o 5,9 proc. Sprzedaż komputerów (desktopów i notebooków) zgodnie z nową prognozą spadnie o 11,2 proc. (do 303 mln). Po uwzględnieniu „ultramobilnych” (do których Gartner zalicza hybrydy), laptopów i tabletów, spadek ma wynieść 8,4 proc. Popularność tego typu sprzętu ma znacznie wzrosnąć – w 2014 r. sprzedaż podwoi się w stosunku do poprzedniego roku i zbliży się do 40 mln. W przypadku tabletów prognozowany jest natomiast wzrost o 53,4 proc., do 184 mln, a sprzedaż telefonów komórkowych powinna zwiększyć się o 3,7 proc., do 1,8 mln.

Zdaniem firmy badawczej widać wyraźnie zmianę w zachowaniu klientów – we wszystkich kategoriach produktów interesują ich coraz tańsze urządzenia. Zmniejsza się zainteresowanie smartfonami z wyższej półki. Spodziewany jest natomiast wzrost popytu na urządzenia średniej klasy na rynkach dojrzałych, ale na rynkach wschodzących popularne będą głównie tanie modele z Androidem.

Według ankiety Gartnera przeprowadzonej  wśród 21,5 tys. respondentów w różnych krajach 47 proc. miało tablet o przekątnej 8 cali lub mniejszy.

– Klienci będą bombardowani reklamami urządzeń ultramobilnych, co niekoniecznie przełoży się na pieniądze dla dostawców – prognozuje analityk Gartnera Carolina Milanesi. – Przewidujemy, że największym zainteresowaniem w okresie świątecznym będą cieszyć się małe tablety. Dotychczasowy faworyt zakupów – smartfony – stracą swój urok.

 

 

 

Więcej ultrabooków

 

W najbliższych latach sprzedaż ultracienkich laptopów, do których zaliczono także ultrabooki, będzie rosła – przewiduje NPD DisplaySearch. Według prognozy firmy badawczej w 2013 r. na rynek zostanie dostarczonych 19 mln takich urządzeń, a w 2017 r. – 50 mln. Oznacza to jednak, że będzie to najrzadziej kupowany sprzęt w grupie urządzeń określanych przez firmę badawczą jako przenośne PC (7 proc. udziału za cztery lata). Dla porównania: popularność standardowych notebooków ma spadać, aczkolwiek w 2017 r. nadal będą one dwukrotnie częściej kupowane niż ultrabooki (16 proc. udziału w rynku mobilnych PC, czyli 112 mln szt.; w 2013 r. – 160 mln szt.). Najbardziej zwiększy się popularność tabletów – z 255 mln urządzeń sprzedanych, według prognozy NPD, w 2013 r. (60 proc. rynku) do 534 mln w 2017 r. (udział 76 proc.). Mimo imponującego wyniku warto zwrócić uwagę, że czasy 100-proc. wzrostu sprzedaży tabletów mamy już za sobą – średni prognozowany wzrost rok do roku w najbliższych czterech latach to 30 proc. (został obniżony przez NPD o 9 pproc.).

Źródło: NPD DisplaySearch

 

DRAM bardziej zyskowny

Rośnie cena pamięci DRAM i marże operacyjne producentów – w II kw. br. poszły w górę do 27 proc. (11 proc. w I kw. br.). To najwyższy poziom od 10 kwartałów: w III kw. 2010 r. marże wynosiły 33 proc. Dostawcy więcej zarabiają na DRAM dzięki rosnącym cenom – po ponad dwóch latach spadków średnia cena pamięci wzrosła o 4 proc. w I kw. br., a potem o kolejne 12 proc. w II kw.

Zdaniem iSuppli to efekt konsolidacji w branży – na rynku pozostało trzech dużych graczy, którzy ograniczyli nadpodaż, stąd wysokie ceny utrzymają się do końca bieżącego roku. Najwyższe marże w II kw. br. wypracowali: Hynix (33 proc.), Elpida przejęta przez Micron (32 proc.) i Samsung (28 proc.). Ponadto na przełomie III i IV kw. br. ceny wywindował wrześniowy pożar w fabryce Hyniksa. Na początku września według DRAM-
eXchange za 2-gigabajtowy moduł DDR3 płacono 1,60 dol., a w końcu października – 2,05 dol.

Źródło: IHS iSuppli, DRAMeXchange