Czego potrzebują szefowie IT

Zmieniają się priorytety biznesowe dyrektorów IT – wynika z danych KPMG i Harvey Nash. Otóż w badaniu globalnym zyskało na znaczeniu, w porównaniu z ub.r., efektywne i stabilne dostarczenie usług IT dla biznesu (wzrost o 12 proc.) oraz tworzenie innowacyjnych produktów i usług (+10 proc.). Obniżanie kosztów nie jest już najważniejsze (+5 proc.). Najbardziej straciło na znaczeniu zaangażowanie we współpracę z klientem (-6 proc.).

Co ciekawe, nieco inne oczekiwania mają szefowie IT w krajach CEE, gdzie najbardziej zwiększyła się rola cyberbezpieczeństwa (+13 proc.) oraz kreowania wzrostu przychodów firmy przez IT (+10 proc.). Generalnie najczęściej wskazywanym oczekiwaniem zarządów wobec specjalistów IT jest efektywne i stabilne dostarczanie usług informatycznych dla biznesu (70 proc. wskazań w krajach CEE).

Aż 89 proc. dyrektorów deklaruje, że utrzymuje lub zwiększa inwestycje w innowacje. Ponad połowa (52 proc.) twierdzi, że inwestuje w platformy technologiczne, które pomagają wprowadzać innowacyjne rozwiązania i dostosowywać się do aktualnych warunków.

Szefowie IT potrzebują również fachowców – 62 proc. sygnalizuje problem z ich niedoborem. Dotyczy to zwłaszcza specjalistów od Big Data i analityki (42 proc.), zarządzania projektami (37 proc.), architektury korporacyjnej i analizy biznesowej (po 35 proc.).

Zdaniem dyrektorów IT największą przeszkodą we wdrażaniu rozwiązań cyfrowych jest opór przed zmianą. Tylko 25 proc. wskazuje ograniczenia budżetowe. Dla połowy dyrektorów IT w CEE wyzwaniem jest złożony proces wdrażania nowych technologii, jak również konieczność spełniania wymogów regulacyjnych i prawnych (40 proc.).

 

Żądza pieniądza nakręca rynek GPU

Sprzedaż kart graficznych AMD i Nvidii zwiększyła się o blisko 35 proc. w II kw. 2017 r. (rok do roku) oraz o 31 proc. wobec I kw. br. Dawno niewidziane „ssanie” z rynku jest pobudzane przez popyt na kryptowaluty. Co ciekawe, klienci wręcz rzucili się na karty graficzne w sytuacji, gdy cały rynek PC odnotowuje spadek (-4 proc. rok do roku w II kw. br.).

W omawianym okresie zyskały na popularności karty graficzne AMD – producent zwiększył swój udział w światowym rynku do 29,4 proc., co oznacza wzrost o 1,9 pkt.proc. rok do roku. Jednak w zestawieniu z I kw. br. nastąpił spadek o 1,4 pkt. proc. Nadal dominuje Nvidia z udziałem 70,6 proc., który zmniejszył się proporcjonalnie do wzrostu sprzedaży AMD. Obaj potentaci mają 48 partnerów – producentów, którzy wypuszczają na rynek karty graficzne.

W sumie cały rynek procesorów graficznych (w tym zintegrowanych), na którym liderem jest Intel, urósł o 7,2 proc. rok do roku.

Źródło: Jon PeddieResearch

 

SaaS w firmach – boom przez lata

Chmurowy rynek SaaS (oprogramowanie jako usługa) nadal jest w rozkwicie – w II kw. br. wartość sprzedaży takich usług przedsiębiorstwom zwiększyła się na świecie o 31 proc., do 15 mld dol. Zdaniem analityków tempo wzrostu jeszcze przez wiele lat utrzyma się na wysokim poziomie, bo sektor oprogramowania chmurowego wciąż jest relatywnie mały w porównaniu z on-premise. W ciągu najbliższych trzech lat obroty wygenerowane na SaaS powinny się podwoić. Co oznacza, że najszybciej rośnie zapotrzebowanie na rozwiązania do współpracy. W ich przypadku wzrost w II kw. br. wyniósł ok. 36 proc. Widać też spory popyt na chmurowy ERP (ok. +33 proc.) i HR/HCM (ok. +32 proc.). Natomiast poniżej średniej na rynku – niewiele ponad 20 proc. – zwiększyły się przychody z CRM.

Boom na SaaS w kolejnych latach jest przewidywany głównie dlatego, że najwięksi dostawcy oprogramowania mają dużą bazę klientów korzystających z wersji on-premise i będą stosować różne zachęty, aby użytkownicy przeszli na model usługowy.

Numerem 1 globalnego rynku SaaS dla firm jest obecnie Microsoft, który w 2016 r. wyprzedził wieloletniego lidera – Salesforce. Za czołową dwójką pod względem wartości przychodów z SaaS są: Adobe, Oracle i SAP. Największy wzrost przychodów rok do roku odnotowali: Oracle, Microsoft i Google. Trzeba zaznaczyć, że rynek SaaS jest podzielony na odrębne segmenty, a każdy z nich ma swoich liderów (np. współpraca – Microsoft, ERP – Oracle, CRM – Salesforce).

Źródło: SynergyResearch

 

IT pod znakiem outsourcingu

W Polsce działa 1,1 tys. ośrodków usług wspólnych (SSC/BPO), zatrudniających ponad 240 tys. osób. Ich liczba rośnie co roku o ok. 15–20 proc., zaś IT to dziedzina, którą zajmuje się najwięcej centrów SSC/BPO w kraju – 44 proc. Wskazuje to na rosnący popyt na outsourcing usług IT. Najczęściej są one świadczone przez ośrodki działające w modelu hybrydowym (77 proc. z nich obsługuje IT), czyli zarówno na potrzeby własnych firm, jak i klientów zewnętrznych. Spośród specjalizacji IT w SSC/BPO największe zapotrzebowanie dotyczy outsourcingu wsparcia i serwisu IT (zajmuje się nim 45 proc. spośród wszystkich centrów w Polsce) oraz usług zarządzania cyklem życia aplikacji (45 proc.).

Jeśli chodzi o strukturę zatrudnienia w centrach usług wspólnych, to specjaliści IT stanowią w nich największą grupę – 30 proc. pracowników. Najwięcej fachowców zajmuje się outsourcingiem usług zarządzania cyklem życia aplikacji (12 proc. pracowników centrów SSC/BPO w Polsce). Nieco mniej – wsparciem IT i serwisem (7 proc.) oraz zarządzaniem infrastrukturą (5 proc.).

 

Firma mobilna w 30 proc.

Producenci oprogramowania rozwijają wersje mobilne, ale w firmach wciąż mniejszość użytkowników ma do nich stały dostęp – w USA nieco ponad 30 proc. Co ciekawe, więcej pracowników korzysta z aplikacji mobilnych na tablecie niż smartfonie.

Najwięcej respondentów używa w wersji mobilnej aplikacji typu Enterprise Resource Planning (planowanie zasobów) – blisko 30 proc. użytkowników smartfonów oraz 36 proc. korzystających z tabletów, a najmniej – do zarządzania łańcuchem dostaw (nieco ponad 20 proc. oraz 30 proc.).

 Tylko 17 proc. respondentów mogło używać całego pakietu oprogramowania dla przedsiębiorstw za pomocą takich urządzeń, jak tablet, smartfon lub sprzęt noszony (wearables). Natomiast ponad 30 proc. z tych, którzy używają mobilnych aplikacji firmowych, narzeka na kiepską jakość dostępu.