Ostrzeżenie dla producentów

Programy partnerskie tracą na znaczeniu – wynika z ankiety przeprowadzonej przez Canalys wśród resellerów w 51 krajach. Chociaż 77 proc. pytanych uznało je za ważne w relacjach z producentami, to dwa lata temu takiej odpowiedzi udzieliło aż 94 proc. pytanych. Obecnie dla 9 proc. resellerów takie programy są zupełnie bez znaczenia. W sumie prawie jedna czwarta resellerów oceniła je jako niezbyt istotne.

Zdaniem analityków rosnące zniechęcenie programami partnerskimi to sygnał dla producentów, że dotychczasowe zasady współpracy wymagają przebudowy – ze względu na postępujące zmiany technologiczne na rynku IT. Rośnie znaczenie modelu usługowego, więc resellerzy i integratorzy mogą oferować więcej usług. Producenci starają się sprostać nowym wymaganiom i często modyfikują programy, ale kończy się to rosnącą komplikacją zasad i w efekcie prowadzi do wzrostu frustracji firm partnerskich.

Analitycy radzą, żeby producenci jak najczęściej angażowali partnerów w proces projektowania programów. Powinni także inwestować w narzędzia, które ograniczają biurokratyczne obowiązki ich uczestników. Jednocześnie menedżerowie odpowiedzialni za współpracę z kanałem sprzedaży powinni oferować resellerom jak najbardziej spersonalizowane wsparcie. Zdaniem analityków największy sukces odniosą producenci, którzy skutecznie pomogą partnerom wykorzystać ich możliwości techniczne.

Źródło: Canalys

 

Powiało optymizmem w dystrybucji

Obroty dystrybutorów IT w Polsce w III kw. br. wzrosły o 5,1 proc. rok do roku – ustalił Context. Tymczasem w dwóch poprzednich kwartałach były „płaskie”. Lipiec, sierpień i wrzesień okazały się pod tym względem pozytywne niemal w całej Europie. W sumie na 16 badanych rynkach przychody dystrybutorów IT poszły w tym okresie w górę o 7,1 proc. To więcej niż w II kw. br. (+5,4 proc.) oraz w I kw. br. (+4,7 proc.).

Z danych Contextu wynika, że obroty w europejskiej dystrybucji IT zwiększyły się przede wszystkich dzięki smartfonom. Ogółem wartość sprzedaży produktów telekomunikacyjnych była większa od ubiegłorocznej o 487 mln euro. Obroty europejskich dystrybutorów poszły w górę także z powodu wyższych o 10 proc. przychodów z komponentów, w tym procesorów i RAM-u.

Kolejny czynnik wzrostu to oprogramowanie i licencje (tutaj wymieniono produkty takich dostawców jak: VMware, Microsoft, EMC, Symantec, Red Hat). Ponadto klienci w kanale dystrybucyjnym IT wyraźnie zwiększyli zakupy systemów AV (+28 proc.).

Trend wzrostowy potwierdzają dane z ankiety Channel Watch z II kw. br.,  w której 63 proc. resellerów deklarowało optymizm odnośnie do rozwoju swojego biznesu w kolejnych 12 miesiącach.

„Dystrybutorzy, którzy będą w stanie sprostać zmieniającym się wymaganiom swoich partnerów i wyróżnić się usługami z wartością dodaną oraz oferowanymi w nowych obszarach, takich jak chmura, również będą z optymizmem patrzeć
w przyszłość” – twierdzi analityk.

Źródło: Context