Liczba uczestników zjazdu (280 osób) to swoisty rekord. W poprzednim, zorganizowanym przez Microsoft na początku 2010 r. w Zakopanem, wzięło udział 200 firm. Przyczyną aktywności resellerów mogą być zmiany zachodzące ostatnio na rynku. Według Microsoftu stopniowo wchodzi on w erę cloud computingu. Jaką rolę będą mieli do odegrania resellerzy? Producent przestawił swoją wizję dotyczącą roli partnerów w nowych warunkach.Zdaniem przedstawicieli producenta zachętą dla przedsiębiorców do udziału w spotkaniu były modyfikacje wprowadzone w programie partnerskim. Jacek Murawski, szef Microsoftu w Polsce, podkreślał w czasie konferencji, że strategia firmy na najbliższe 12 – 18 miesięcy będzie się koncentrowała na chmurze. – Powoli opuszczamy epokę Internetu i wkraczamy w erę cloud computingu – mówił. – Następuje zmiana modelu sprzedaży z licencyjnego na subskrypcyjny, do czego resellerzy będą musieli się dostosować. Według niego rozwój sprzedaży produktów opartych na cloud computingu jest nieunikniony dlatego, że technologia ta oferuje więcej możliwości niż tradycyjny software, a jednocześnie zapewnia obniżkę kosztów korzystania z oprogramowania. Jacek Murawski przypomniał, że Microsoft już od dawna zajmuje się cloud computingiem (np. 500 mln użytkowników ma konto na Hotmailu). Jednocześnie zalicza się do czołówki firm, które najwięcej wydają na badania (w 2009 r. przeznaczył na ten cel 2 mld dol.). Jak resellerzy mają się odnaleźć w erze cloudu? Od wiosny 2010 r. mogą zarabiać na sprzedaży pakietu usług online Business Productivity Online Suite, otrzymują bowiem kilkunastoprocentową prowizję od każdego wykupionego przez klienta abonamentu. Ponadto producent zachęca do budowania własnej oferty usług w oparciu o aplikacje BPOS lub środowisko Azure. Jednocześnie przedstawiciele Microsoftu zaznaczali, że partnerzy mogą oferować zarówno oprogramowanie w chmurze, jak i w ramach subskrypcji. Ich zdaniem „model mieszany” będzie najpopularniejszy. Fakt, że o chmurze mówi się ostatnio bardzo dużo, nie oznacza, że partnerzy będą mogli zarabiać tylko na produktach z nią związanych. Microsoft liczy na wzrost sprzedaży systemu operacyjnego Windows 7 (według danych producenta użytkownicy znacznie szybciej przestawiają się na „siódemkę” niż na poprzedni system – Windows Vista), a także oprogramowania Office 2010. Ostatnio Microsoft zmodyfikował – częściowo po to, by uwzględnić wpływ chmury na kanał resellerski – zasady współpracy z partnerami (pisaliśmy na ten temat w materiale „Liczą się kompetencje”, zamieszczonym w CRN 25/2010, str. 14). Ogólnie rzecz biorąc, producent chce zmobilizować partnerów, by wyspecjalizowali się w określonych dziedzinach. W związku z tym podniósł poprzeczkę tym, którzy aspirują do tytułu Gold Partnera. Ponadto zaproponował resellerom dwa nowe programy dotyczące chmury (Cloud Essentials i Cloud Accelerate). Część partnerów już dawno zainteresowało się tematem cloud computingu, np. firma JADE, która jest złotym partnerem i opracowuje własne programy oraz aplikacje w oparciu o usługi online Microsoftu, a także buduje rozwiązania lub przenosi istniejące systemy na platformę Windows Azure i SQL Azure. Co więcej powołała niedawno osobną firmę Business.pl, która koncentruje się na cloud computingu i usługach online Microsoftu. Według przedstawicieli JADE jest to pierwszy i na razie jedyny podmiot, który skupia się na tej dziedzinie. Spotkanie partnerów Microsoftu (Microsoft Partner Strategy Conference) odbyło się w hotelu Warszawianka w Jachrance, 23 –25 listopada 2010 r. Patronat nad nim objął CRN Polska. as