Redakcja CRN Polska w październiku br. przeprowadziła sondę wśród resellerów, która miała na celu sprawdzenie, jakie jest ich nastawienie do tych produktów i jakie są dotychczasowe doświadczenia ze sprzedaży. Na zebrane w ten sposób pytania naszych czytelników odpowiada Krzysztof Modrzewski, National Sales Manager w firmie Epson.

 

Czy tak wydajne i tanie rozwiązanie – w przeliczeniu na strony wydruku – nie jest świadomym albo mimowolnym psuciem rynku materiałów eksploatacyjnych?

Firma Epson nie zamierzała i nie zamierza destrukcyjnie wpływać na rynek, na którym jest od lat obecna. Na poruszoną w pytaniu kwestię można spojrzeć z kilku perspektyw. Epson koncentruje się na dostarczaniu rozwiązań jak najlepiej dostosowanych do potrzeb użytkowników. System ITS jest jednym z wielu dostępnych na rynku standardów (również w ramach portfolio Epsona) i po stronie klienta leży decyzja, czy woli więcej jednorazowo wydać na urządzenie, by oszczędzać w przyszłości na materiałach eksploatacyjnych, czy odwrotnie. Istotne jest również to, że w przypadku ITS klient może nabyć oryginalne tusze Epsona w bardzo przystępnej cenie, nie narażając się na ryzyko utraty jakości, które niesie ze sobą używanie zamienników. Ponadto ITS to krok w kierunku zdrowego ekonomicznie modelu biznesowego, w którym ceny sprzętu są oparte na kosztach produkcji, a nie sztucznie zaniżane i zawyżane, jak zdarza się w przypadku tradycyjnych drukarek i materiałów eksploatacyjnych. Świat i rynek się zmienia, czy tego chcemy czy nie. Laptopy zastąpiły komputery stacjonarne, smartfony wypierają z rynku cyfrowe aparaty fotograficzne i systemy nawigacji, a ITS… zmienia krajobraz rynku drukarek i materiałów eksploatacyjnych.

 

Czy czas druku w przyszłych modelach będzie skrócony?

Nasi specjaliści nieustannie pracują nad poprawą jakości i parametrów użytkowych produktów Epson – tego oczekują od nas klienci i to one stanowią o naszej przewadze. Jako że prędkość druku jest jedną z najważniejszych cech drukarki, bez wątpienia będziemy pracować nad jej zwiększeniem.

 

Czy ceny tuszów mogłyby być wyższe, aby można było uzyskać korzystniejsze marże?

Obserwując rynek zamiennych materiałów eksploatacyjnych, nie sądzę, by cena naszych tuszów odbiegała istotnie od tego, z czym można się zetknąć w tym obszarze. A trzeba pamiętać, że mówimy o produkcie najwyższej jakości, doskonale współpracującym z urządzeniem. Epson dokłada wszelkich starań, aby nasi partnerzy mogli dobrze zarobić na sprzedaży urządzeń, zarówno jeśli chodzi o marżę, jak i bardzo wysokie bonusy posprzedażne.

 

Czy w dalszych seriach rozwiązań ITS producent planuje niezintegrowaną głowicę?

To pytanie zapewne odnosi się do naszej konkurencji, w drukarkach której zastosowano głowicę zintegrowaną wraz z kartridżem. W urządzeniach Epson wyposażonych w system stałego zasilania atramentem mamy głowicę Micro Piezo zaadaptowaną z profesjonalnych maszyn drukujących, a jej cechą szczególną jest długowieczność. W praktyce oznacza to, że głowica Micro Piezo bez problemu poradzi sobie z wydrukowaniem kilku milionów znaków. W związku z tym w obecnej linii produktowej głowica jest niewymienna. Ale nie jest to z definicji niezmienne: kolejne generacje drukarek Epson zawsze przynoszą innowacje. O ich szczegółach porozmawiamy jednak w dniu ich premiery.

 

Czy strategia Epsona w tym segmencie rynku zmieni się ze względu na debiut Brothera?

Nie zamierzamy zmieniać naszej strategii. W najbliższym czasie konkurencja w tym segmencie będzie najprawdopodobniej rosnąć, wraz z wchodzeniem tu kolejnych producentów. Paradoksalnie jest to dowodem na słuszność decyzji podjętej kilka lat temu przez Epsona i przyczyni się do dalszego spopularyzowania naszej koncepcji, a tym samym – wzrostu sprzedaży.

 

Po awarii mechanizmu z dolewkami nie opłaca się naprawiać drukarki i jest ona do wyrzucenia – jak odpowiadać na taką właśnie wątpliwość klientów?

Na szczęście to problem tylko teoretyczny – nie spotkaliśmy się dotąd z takimi awariami i wydaje się, że ta sytuacja w praktyce się niemal nie zdarza. Prostota systemu ITS przekłada się na jego bezawaryjność. Zużyciu mogą oczywiście ulegać części mechaniczne drukarki (podobnie jak w drukarkach tradycyjnych), lecz jest to naturalny proces występujący w każdym urządzeniu podczas standardowej eksploatacji.

 

Jak przekonać do tych urządzeń klientów domowych, skoro ceny urządzeń z ITS-em są wyższe niż tradycyjnych drukarek, a tak duże pojemniki z tuszem nie są potrzebne ze względu na zwykle małą liczbę wydruków?

Drukarki z systemem ITS są przeznaczone dla użytkowników wykonujących wiele wydruków, czyli minimum 2–3 tys. stron rocznie, a jednocześnie ceniących sobie spokój i komfort użytkowania (tzn. nie muszą się oni obawiać, że tusz skończy się w najmniej oczekiwanym momencie). Zostawiając klientom swobodę wyboru, nie narzucamy tego rozwiązania jako obowiązkowego i uniwersalnego – w portfolio Epsona można znaleźć także modele wykorzystujące inne techniki.

 

Czy produkt jest wystarczająco promowany na rynku?

Po pionierskim okresie wdrażania urządzenia wyposażone w ITS zdobyły już mocną pozycję na rynku druku, a ich sprzedaż ciągle rośnie. Nie oznacza to, że zamierzamy spocząć na laurach – z każdym miesiącem jesteśmy bardziej doceniani przez naszych klientów. Wspieramy partnerów w warsztatach upowszechniających nasze urządzenia i promujemy się praktycznie w każdy dostępny sposób. Dzięki działaniom marketingowym nasze produkty są widoczne przez cały rok. Zazwyczaj natychmiast po zakończeniu jednej kampanii reklamowo-promocyjnej startuje kolejna. Miarą naszego sukcesu jest to, że ostatnio rozwiązanie Epson zaczęło być kopiowane, w lepszym czy gorszym wydaniu, w drukarkach konkurencji, co dodatkowo zwiększa świadomość konsumencką drukarek z dolewanym atramentem.

 

Czy szybkość wydruku w serii L jest zgodna z założeniami producenta?

Jak najbardziej. Informacje o szybkości wydruku nie są teoretyczne, lecz podawane na podstawie fabrycznych testów urządzeń.

 

Czy producent ustawił limit wydruków?

Nie ustawialiśmy żadnych limitów wydruków. Drukarka, jak każde urządzenie, ma swoją wytrzymałość, gdyż wszystkie mechaniczne części podlegają normalnemu zużyciu. Z informacjami na temat liczby wydruków, dla której gwarantujemy bezawaryjną eksploatację, można zapoznać się w kartach produktu danego urządzenia. W przypadku naszego sztandarowego modelu L365 z Wi-Fi, przeznaczonego dla użytkowników domowych, wartość ta wynosi 30 tys. stron.