Zdaniem analityków sektor małych i średnich firm to obecnie front najostrzejszej walki o klienta. Mogą o tym świadczyć chociażby działania dostawców kojarzonych z rozwiązaniami dla korporacji, a więc Cisco czy HPE. Przy czym produkty sieciowe, nawet najlepszych marek, nie są uniwersalne. Sama etykietka „for SMB”, umieszczona na przewodowych i bezprzewodowych rozwiązaniach, które pierwotnie zaprojektowano dla dużych przedsiębiorstw, nie zapewni prostoty, elastyczności ani oszczędności wymaganych przez małe i średnie firmy. Tym bardziej dotyczy to oznaczonych w ten sposób produktów konsumenckich, które nie spełnią ani wymogów wydajnościowych, ani funkcjonalnych, a ponadto nie będą wystarczająco bezpieczne.

Na szczęście rośnie liczba rozwiązań, których projektanci koncentrują się przede wszystkim na potrzebach niewielkich przedsiębiorstw. Dostawcy oferują nie tylko punkty dostępowe, przełączniki i routery, ale także bazujące na chmurze platformy zarządzania i dostarczane w ten sposób narzędzia zabezpieczające. Ponieważ trudno im jest działać na tak rozproszonym rynku w modelu sprzedaży bezpośredniej, stawiają przede wszystkim na kanał sprzedaży. We współpracy z dystrybutorami oferują resellerom pomoc, kusząc ich programami partnerskimi, które zostały specjalnie dostosowane do potrzeb rynku MŚP. W porównaniu z produktami konsumenckimi urządzenia dla małych i średnich firm mają większą wydajność i dodatkowe warstwy bezpieczeństwa. Nie są jednak tak niezawodne, jak rozwiązania klasy korporacyjnej, które zostały zaprojektowane do nieprzerwanej obsługi setek lub nawet tysięcy użytkowników.

Z jednej strony małe i średnie przedsiębiorstwa nie potrzebują rozwiązań sieciowych klasy enterprise. Z drugiej nie powinny też korzystać z tanich i prostych produktów konsumenckich. Można więc zapytać, jakimi cechami powinny się charakteryzować rozwiązania dla MŚP? Które funkcje, nowe technologie i architektury sieciowe będą najbardziej odpowiednie dla mniejszych firm?