Na tegorocznych targach
Integrated Systems Europe koreański producent miał największe stoisko spośród
blisko tysiąca wystawców. Większość prezentowanych produktów powstało na
potrzeby systemów Digital Signage (Samsung określa takie rozwiązania mianem
Smart Signage). Przedstawiciele producenta podkreślają, że sporym inwestycjom
w ten właśnie segment towarzyszą równie duże oczekiwania na jego szybki
wzrost. Na polskim rynku nadzieje te są poparte m.in. szacunkami FutureSource
Consulting. Analitycy firmy oszacowali, że w 2014 r. w Polsce
sprzedano 31,5 tys. wyświetlaczy wielkoformatowych LFD (są głównym nośnikiem
DS), a więc ponad 5 tys. więcej niż rok wcześniej. Przedstawiciele
Samsunga przewidują, że tegoroczny wzrost wyniesie ok. 35 proc., co
ma być dopiero początkiem nadchodzącego boomu.

Zdaniem producenta krąg potencjalnych klientów jest bardzo
szeroki. Z rozwiązań Digital Signage może korzystać praktycznie każda
firma – niezależnie od wielkości i branży – jak również cała
sfera publiczna: administracja oraz przedsiębiorstwa państwowe. W Polsce
największe zainteresowanie wykazują przedsiębiorstwa handlowe, a także
branża hotelowa, administracja i placówki edukacyjne. Potwierdzają to
europejskie dane FutureSource Consulting dotyczące sprzedaży LFD
w 2013 r. Wynika z nich, że najwięcej zamawia handel
(45 proc. udziału), zaś na kolejnych miejscach są administracja
(15 proc.) oraz transport i edukacja (po 11 proc.).

Sprzęt to mniej
niż połowa przychodu

Według danych udostępnionych na ISE przez niemiecką firmę
invidis consulting dostawcy rozwiązań Digital Signage wypracowują 31 proc.
przychodu na sprzedaży wyświetlaczy, a 13 proc. wnosi tzw. media
player, służący do wyświetlania treści. Spośród usług najbardziej dochodowe są
operacje techniczne, serwis i wsparcie (13 proc.) oraz instalacja
(11 proc.).

Źródło: Digital Signage Yearbook 2015

 
Strategiczny sojusz

W polskim kanale
dystrybucyjnym partnerem Samsunga w zakresie Smart Signage jest Action.
Dystrybutor zajmie się logistyką, marketingiem, finansami i przede
wszystkim szkoleniami, które są kluczowe, aby pobudzić sprzedaż. W grudniu
ubiegłego roku ruszył program certyfikacji dla partnerów. Zajęcia obejmują
warsztaty techniczne i sprzedażowe. Nie ma wstępnych warunków, więc do
udziału w szkoleniach mogą zgłaszać się wszyscy zainteresowani resellerzy
i integratorzy. Do początku lutego br. zdecydowało się na to ok. 60
partnerów dystrybutora.

Żeby zachęcić firmy do sprzedaży rozwiązań, w tym Smart
Signage, Samsung wprowadził zmiany w programie partnerskim STEP.
Resellerzy i integratorzy są teraz nagradzani za konkretne kompetencje.
Mogą je poszerzyć w trzech dziedzinach: mobilność, Smart Signage
i druk. W każdej z nich producent oferuje szkolenia (webinaria,
warsztaty techniczne, szkolenia sprzedażowe) oraz certyfikacje. Nagrodą za
zdobyte kompetencje jest możliwość uzyskania większej liczby punktów
w programie, co przekłada się na wyższe rabaty. Docelowo Samsung chce
współpracować z ok. 250 certyfikowanymi partnerami.

 

Przełomowe nowości

Na ISE producent pokazał rozwiązania, które mają pomóc
integratorom i resellerom w rozwoju na rynku Digital Signage. Wśród
licznych innowacji, jakie pojawią się w bieżącym roku, są wyświetlacze
zbudowane z modułów LED RGB wielkości ok. 20 cm. Można je
połączyć w jeden ekran o dowolnych rozmiarach. Takie urządzenia
znoszą istotne ograniczenie związane z wdrażaniem systemów DS – chodzi o
problemy z instalacją dużych ekranów w pomieszczeniach, do których
prowadzą zbyt wąskie drzwi czy korytarze. W ofercie producenta przybyło też
modeli 4K/UHD. Największy nowy ekran ma 105 cali (21:9). Do oferty weszły też
wyświetlacze typu OHD (Outdoor High-brightness Display) o kontraście
5000:1, wytrzymałe na uderzenia i pył.

Na ISE podkreślano, że oprócz sprzętu Samsung dostarcza
również oprogramowanie do swoich systemów Smart Signage. Dzięki temu, jak
przekonuje producent, jego rozwiązania cechuje optymalna kompatybilność
urządzeń, software’u i usług, a integrator otrzymuje kompletne
rozwiązanie, co ułatwia wdrożenie i utrzymanie systemu DS.

 

W przypadku oprogramowania
ważną nowością jest Audience Measurement Solution, które pomaga w ocenie
frekwencji i zainteresowania ze strony klientów sklepu czy punktu
usługowego. Dzięki kamerce zamontowanej na wyświetlaczu można liczyć osoby
oglądające uważnie wyświetlane treści, uwzględniając płeć, wiek i czas
spędzony przed panelem DS. Warto podkreślić, że partnerzy Samsunga mogą samodzielnie tworzyć aplikacje do systemów hotelowych (Hospitality TV) na
platformie tej marki, uzyskując kolejne źródło dochodów.




Trzy pytania do…

 

Sławomira Harazina, wiceprezesa Actionu

CRN Dotąd
polski rynek Digital Signage jest niewielki w skali całego kanału
dystrybucyjnego. Jak chcecie go rozruszać?

Sławomir Harazin  Trzeba
zmienić sposób sprzedaży rozwiązań DS, oferując nie samo urządzenie, lecz
zintegrowaną usługę. Dlatego musimy stworzyć bazę wyspecjalizowanych integratorów,
którzy dotrą do szerokiej grupy klientów. Jeżeli partnerzy będą wiedzieć, jak
sprzedawać rozwiązania DS, można spodziewać się dużych wzrostów. Oceniam, że
rynek może wzrosnąć nawet 20-krotnie, choć oczywiście potrzeba na to kilku lat.

 

CRN Ilu
chcecie mieć partnerów oferujących systemy DS?

Sławomir Harazin  Tysiące.
Chcemy dotrzeć z tymi rozwiązaniami nawet do najmniejszych firm
i organizacji, bo potencjał rozwoju tego rynku jest wszędzie,
w zasadzie w każdej branży. Dlatego wspólnie z Samsungiem
uruchomiliśmy program szkoleń dla partnerów, który dostarczy im wiedzy
niezbędnej do efektywnego działania. Partnerzy są kształceni tak, aby osiągali
maksymalne korzyści.

 

CRN Na
czym mogą przede wszystkim zarobić?

Sławomir Harazin  Największe
profity mogą przynieść usługi związane z Digital Signage, np.: wdrożenia,
integracja DS z innymi rozwiązaniami, tworzenie kontentu, serwis. Chcemy,
aby marże dla partnerów były dwucyfrowe. Digital Signage to jedno
z niewielu dostępnych obecnie na rynku rozwiązań, które umożliwią
resellerom i integratorom rozwój przez najbliższe lata.