Rozwiązania Business Intelligence projektowane dotąd dla
dużych przedsiębiorstw coraz częściej dostosowuje się do potrzeb firm średnich,
a nawet małych. Rozpowszechnianiu aplikacji BI na rynku MSP pomaga
technika przetwarzania danych in memory, dzięki
której przedsiębiorstwa nie muszą tworzyć kosztownych hurtowni danych.
Pobieranie informacji gromadzonych w różnych systemach informatycznych
firmy i ich analizowanie odbywa się na bieżąco w pamięci urządzenia,
na którym zainstalowana jest aplikacja BI.

Gartner zaprezentował wyniki badań, z których
wynika, że zarządzanie bazami danych pochłania dziś ok. 25 proc.
nakładów na informatykę w firmach
– mówi Łukasz Żur, Business
Development Manager MSP z Comarchu. – Zmiana modelu przetwarzania
danych na innowacyjny – in memory – w dłuższym okresie pozwoli
na ograniczenie wydatków na rozwiązania do analizy danych, a także
utrzymanie specjalistów potrzebnych do ich obsługi. Dotychczas oprogramowanie
dokonujące obliczeń było oddzielone od baz danych, na skutek czego ich
gromadzenie i dokonywanie niezbędnych operacji było czasochłonne.
Zastosowanie modelu in memory umożliwiło przyspieszenie od kilkuset do tysiąca
razy obsługi zapytań, ułatwiło dostęp do danych, a także uczyniło prostszą
integrację systemu BI z dowolnymi źródłami danych.

Dlaczego jest to tak istotna zmiana dla prowadzenia biznesu?
– Ponieważ umiejętne zarządzanie wiedzą zgromadzoną w postaci
danych, szybkie reagowanie na zmieniające się warunki rynkowe, błyskawiczne
podejmowanie decyzji przy możliwie najniższym stopniu ryzyka to obecnie klucz
do przetrwania i odniesienia sukcesu na rynku
– tłumaczy Radosław
Łebkowski, Technology Solution Professional – Data Platform w Microsofcie.

Według
raportu Gartnera z kwietnia 2011 r. rynek systemów Business Intelligence
nawet w czasie globalnej recesji 2009 r., kiedy zmniejszyły się
całkowite wydatki na IT, wzrósł o 4,2 proc. W 2010 r.
dzięki poprawie sytuacji makroekonomicznej, która przyniosła zwiększenie
nakładów w dziedzinie IT, sprzedaż oprogramowania BI wzrosła
o 13,4 proc. Wartość rynku Business Intelligence analitycy firmy
oceniali na 10,5 mld dol. (w 2009 r. – 9,3 mld dol.).
Udział platform BI w światowej sprzedaży BI oceniono na 63,7 proc.
Gartner podkreśla również, że systemy BI są zasadniczym elementem planów
dotyczących zarządzania danymi w firmach i instytucjach.

BI pod strzechy

Ofertę systemów Business
Intelligence producenci zaczęli kierować do MSP. Podstawowa przyczyna jest
banalna. Ryszard Sadowski, prezes zarządu Solemis Group, wyjaśnia wprost, że
odbiorców z grupy dużych przedsiębiorstw jest coraz mniej. – A
ponieważ większość oprogramowania już się zamortyzowała, producenci uznali, że
można przygotować tańsze wersje dla sektora MSP – 
twierdzi. Prezes
Solemisu podkreśla jednak, że mniejsze firmy chcą obecnie lepiej analizować
dane i na tej podstawie podejmować decyzje biznesowe.

Tomasz Sokołowski, dyrektor marketingu i sprzedaży
w Insercie, uważa, że powodem jest wzrost konkurencyjności na rynku.
– Dziś już nawet całkiem niewielkie przedsiębiorstwa potrzebują
szybkiej informacji na temat stanu swojego biznesu
– ocenia
przedstawiciel Insertu. – Rynek wymusił pojawienie się systemów BI
przeznaczonych dla małych i średnich podmiotów. Wydaje się, że to segment
oprogramowania o sporym potencjale. Istotne jest, by trafić pod strzechy
z systemem prostym, intuicyjnym. Ważne informacje biznesowe muszą być
przekazywane w sposób zrozumiały dla właścicieli małych firm.

Zdaniem Łukasza Żura
z Comarchu małe przedsiębiorstwo potrzebuje tych samych narzędzi co duże.
Muszą tylko być wdrażane szybciej i mniejszym kosztem. – Małe
firmy, działając na tym samym rynku co duże, często zderzają się z nimi
w walce o klienta
– mówi Łukasz Żur. – Szanse
mniejszemu przedsiębiorstwu na rynku daje dostęp do źródła precyzyjnych
informacji i szybkość podejmowania na ich podstawie decyzji. Małe firmy są
bardziej elastyczne i, jeśli dysponują profesjonalnymi narzędziami
i odpowiednią wiedzą, mogą szybciej reagować w turbulentnym
otoczeniu. Udzielenie odpowiedzi na pytania, co i w jaki sposób
analizować, jakie decyzje podejmować i jakie działania uruchamiać, staje
się dziś nie wyzwaniem, lecz koniecznością.

 

Przedstawiciel Microsoftu, oprócz wzrostu wiedzy MSP na
temat możliwości narzędzi Business Intelligence, podkreśla niewygórowaną cenę
tej klasy oprogramowania. – Narzędzia analityczno-sprawozdawcze są dzisiaj oferowane w cenie przystępnej nawet dla
tych firm, które są nastawione na duże oszczędności kosztem rezygnacji
z infrastruktury informatycznej
– zapewnia
Radosław Łebkowski. Dodaje również, że obecnie przedsiębiorstwo, które nie ma
możliwości analizy swojej aktualnej sytuacji biznesowej, nie może efektywnie
funkcjonować, podejmować trafnych decyzji, prowadzić biznesu przynoszącego
zyski.

Mariusz Wieteska, ekspert
Business Intelligence w Pentacomp Systemy Informatyczne, komentując zmiany
na rynku systemów BI, podkreśla złożoność procesów biznesowych
i postępującą globalizację gospodarki. – Są one powodem szybkiego
wzrostu liczby danych generowanych przez przedsiębiorstwo i jego otoczenie

– twierdzi przedstawiciel Pentacompu. – Zwiększa się przez to
liczba informacji potrzebnych do podejmowania istotnych dla firm decyzji,
zarówno strategicznych, jak i operacyjnych. O ile jednak rozwinięte
systemy IT wspierające zarządzanie w dużych przedsiębiorstwach są szeroko
stosowane, o tyle zarządzanie w małych i średnich wciąż opiera
się na dziesiątkach plików Excela i intuicji menedżerów. Wydaje się zatem,
że ze względu na błyskawiczny rozwój technik informacyjnych oraz dynamikę zmian
na rynku we wsparciu zarządzania w mniejszych firmach wciąż drzemie ukryty
potencjał. Potencjał ten zauważyli dostawcy oprogramowania bazodanowego
i Business Intelligence. Z kolei przedsiębiorcy z rynku MSP
stali się bardziej świadomi korzyści, jakie mogą osiągnąć dzięki wdrożeniu BI,
co spowodowało wzrost zainteresowania z ich strony.

Gdzie szukać klientów

Według naszych rozmówców potencjalnym odbiorcą systemów BI jest każda
firma. – Rozwiązania dostosowuje się do wielkości i potrzeb
nabywcy, by zaspokajały konkretne wymagania
– mówi
Bernard Knapik, dyrektor ds. SAP Business Intelligence, SAP CEE. – MSP inwestują
w rozwiązania informatyczne w celu usprawniania swojej działalności
w podobnym stopniu co duże firmy. Na przykład rodzina aplikacji SAP
Crystal Solutions może być zastosowana nawet w małych podmiotach jako narzędzia raportowania, eksploracji danych
i tworzenia kokpitów menedżerskich.

Ryszard Sadowski precyzuje, że chęt-nych na
systemy BI należy szukać głównie wśród firm gromadzących znaczne ilości danych,
o dużym asortymencie i rozproszonych terytorialnie. – A
patrząc z innej strony, wśród firm działających na bardzo konkurencyjnych
rynkach, gdzie podstawą sukcesu jest niska cena i prowadzenie
przemyślanych (efektywnych) akcji promocyjnych
– dodaje prezes
Solemisu. Zdaniem specjalisty rynek BI w Polsce jest jeszcze niszowy, ale
dzięki temu bardzo rentowny. – Ceny usług są nadal wyższe niż
w przypadku innych systemów informatycznych – 
mówi Ryszard
Sadowski. – Oczywiście wyższe są też koszty pozyskania
i wyszkolenia konsultantów BI, ale w ostatecznym rozrachunku biznes
się opłaca.

Według przedstawiciela Comarchu narzędzie analityczne jest potrzebne firmie, bez
względu na jej wielkość, już od wystawienia pierwszej faktury. Producent
wprowadził niedawno na rynek Comarch OPT!MA Analizy Business Intelligence,
oprogramowanie, które według niego ułatwia małemu przedsiębiorstwu bardzo
szybkie zniwelowanie przewagi silnych konkurentów na polu analizy danych.
– Comarch OPT!MA Analizy Business Intelligence obsługuje wszystkie
obszary prowa-dzenia firmy
– mówi Łukasz Żur. – Ważne, że wraz
z narzędziem dostarczana jest wiedza w postaci kilkudziesięciu
gotowych raportów i analiz, z których można zacząć korzystać zaraz po
jego uruchomieniu. Ich wykorzystanie pozwala na uzyskanie pełnej informacji
o prowadzonym biznesie.

Według Mariusza Wieteski z Pentacompu rynek systemów BI dla
małych i średnich firm jest w fazie dynamicznego rozwoju. – Coraz
więcej przedsiębiorstw z tego sektora jest świadomych korzyści, jakie daje
BI
– mówi ekspert BI z Pentacompu. – W dodatku istnieje
coraz więcej darmowych rozwiązań, które pozwalają na pilotażowe wdrożenia,
a te owocują w przyszłości zastosowaniem oprogramowania w pełnym
wydaniu.

Gdzie przede wszystkim
należy szukać chętnych na systemy BI? – Wśród dużych przedsiębiorstw
posiadających hurtownie danych, ale niemających odpowiednio wysokiego wsparcia
w postaci narzędzi raportująco-analitycznych i wciąż korzystających
np. z programów typu Excel
– twierdzi Mariusz Wieteska. – A
także wśród firm, które mają odpowiednie narzędzia BI, ale nie wykorzystują ich
potencjału, np. analizy data mining raportowania
z wykorzystaniem kokpitów menedżerskich.

Radosław Łebkowski informuje, że rosnące zainteresowanie
rozwiązaniami BI daje się zauważyć w firmach dopiero wchodzących na rynek.
– To właśnie tutaj resellerzy mogą oczekiwać obecnie największych
zysków z ich sprzedaży
– mówi przedstawiciel Microsoftu. – Trafne
decyzje biznesowe są dla tych podmiotów warunkiem przetrwania w pierwszym
okresie funkcjonowania na konkurencyjnym rynku. Systemy mają im w tym
pomóc. Klientów trzeba również szukać wśród firm korzystających już
z aplikacji biznesowych klasy CRM i ERP, gdyż BI może stanowić
komponent stosowanego oprogramowania.

 

Prognoza

Zdaniem Bernarda Knapika z SAP-a Business Intelligence jest
najszybciej rosnącym segmentem rynku oprogramowania biznesowego. – Dotyczy
to również Polski i sektora MSP
– zapewnia przedstawiciel
producenta. – W przypadku SAP-a obserwujemy stały wzrost udziału
systemów BI w całości sprzedaży producenta w Polsce i Europie
Środkowej
.

Specjalista z Microsoftu natomiast twierdzi, że obecnie
każde przedsiębiorstwo, bez względu na wielkość, potrzebuje narzędzi
analitycznych umożliwiających monitoring wydajności, analizę aktualnych trendów
na rynku, śledzenie tzw. wąskich gardeł, przewidywanie problemów, zanim staną
się prawdziwym zagrożeniem. – Polskie firmy będą oczekiwać kreacji
analitycznych systemów branżowych, możliwości prowadzenia bieżących analiz,
prawie w czasie rzeczywistym, a także wdrożeń narzędzi BI
w modelu SaaS –
 tłumaczy Łebkowski. – Jak widać, jest
jeszcze wiele do zrobienia na rynku systemów BI, więc będzie się on nadal
rozwijać. Potwierdzają to dane Gartnera.

Z kolei przedstawiciel Pentacompu podkreśla, że MSP mają
najczęściej nieduże zespoły, dlatego odciążenie pracowników IT od konieczności
tworzenia setek raportów, zestawień i analiz oraz umożliwienie wykonywania
tego typu działań pracownikom działów biznesowych spowoduje, że zniwelowane
zostaną opóźnienia w dostarczaniu ważnych informacji osobom
odpowiedzialnym za podejmowanie decyzji biznesowych. Mariusz Wieteska uważa, że
ceny systemów BI, dzięki m.in. zastosowaniu rozwiązań cloud computing oraz in
memory, będą coraz niższe. – Cloud computing zapewnia znaczące
ograniczenie kosztów ponoszonych na zakup licencji oprogramowania oraz
utrzymania całej infrastruktury informatycznej, a in memory
– ograniczenie kosztów związanych z implementacją i wdrożeniem
systemów BI
– wyjaśnia ekspert. – Duża część MSP odkrywa
możliwości, jakie dają darmowe rozwiązania open source lub te z niewielką
liczbą funkcji udostępnione przez największych producentów. Bardzo często po
wypróbowaniu darmowego oprogramowania klienci decydują się na zakup
komercyjnych wersji. Odbiorców będzie więc przybywać.

Prezes Solemisu natomiast
zaznacza, że rynek analityki biznesowej ma w Polsce duży potencjał
rozwoju, jednak jest jednocześnie trudny, ze względu na wymagania klientów.
– Są bardzo wysokie i trzeba być dobrze przygotowanym, aby je spełnić
 ostrzega Ryszard Sadowski.

Bernard Knapik
z SAP-a dodaje, że integratorom niezbędna jest wiedza merytoryczna
z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem i umiejętność dogłębnego
poznania firmy klienta od wewnątrz. Wysoko cenione jest również doświadczenie
branżowe, co pozwala przedsiębiorstwom wdrożeniowym przenosić doświadczenia
oraz stać się rzeczywistym partnerem i doradcą biznesowym klienta.

Najważniejsze trendy na rynku BI

Urządzenia analityczne: serwery przeznaczone do zastosowań
raportowych

Oprogramowanie w modelu SaaS: analizy bez kupowania
licencji i sprzętu

Dopasowane produkty: BI dla wielkich, średnich
i małych

Innowacje i nowe techniki: hurtownie kolumnowe,
przetwarzanie in memory, analiza tekstu i danych nieustrukturyzowanych

Analizy dostosowane do konkretnych zadań: aplikacje do
analizy danych o klientach, finansach, zasobach ludzkich itd.

Powszechne BI: dostęp do analiz i raportów dla prawie
wszystkich pracowników

Przydatność w firmie: także BI musi ją udowodnić na
podstawie analiz ROI i TCO 

Źródło: IDC (na konferencji SAP-a, kwiecień 2011 r.)

Badania

Z badań PSB Comarch Survey 2011 wynika, że ponad
43 proc. firm z sektora małych i średnich deklaruje potrzebę
szybkiego dostępu do informacji, mając tym samym świadomość, że wykorzystanie
ich przełoży się na wzrost konkurencyjności. W raporcie Gartner Predicts 2011
prognozuje się, że do 2013 r. 33 proc. funkcji systemów BI będzie
zainstalowanych w smartphone’ach. Analiza Forrester Research („The Top 10
Technology Trends EA Should Watch: 2012 to 2014”) wskazuje, że BI będzie
najszybciej ewoluującym narzędziem wśród nowoczesnych technik w ciągu
najbliższych trzech lat.

 

 

Radosław Łebkowski

Technology Solution Professional – Data Platform w
Microsofcie

Microsoft wspiera partnerów na wiele różnych sposobów.
Jednym z nich jest katalog Microsoft Pinpoint
(http://pinpoint.microsoft.com/pl-PL/home) zawierający informacje
o wszystkich rozwiązaniach, które partnerzy Microsoftu oferują swoim
klientom. Dzięki wyszukiwarce odbiorcy końcowi mają łatwy i szybki dostęp
do oferty systemów biznesowych oraz danych na temat kompetencji partnerów
i usług przez nich świadczonych. Każda firma współpracująca z nami może
zarejestrować swoje rozwiązania. Dzięki portalowi Pinpoint klienci znajdą
odpowiednią dla siebie ofertę, a partnerzy zyskają większe szanse na
dystrybucję swoich produktów i usług. Poza tym resellerzy mogą korzystać
z wielu zasobów merytorycznych i szkoleń, które odbywają się
w ramach Microsoft Partner Network (https://partner.microsoft.com/poland/).
Dzięki temu łatwiej uzyskują dostęp do informacji dotyczących rozwiązań
technicznych i produktów Microsoftu oraz wersje instalacyjne narzędzi
deweloperskich. Obok wsparcia merytorycznego firma oferuje również wiele programów
finansowych i konkursów wspierających tworzenie i wdrożenia
innowacyjnych rozwiązań opartych na najnowszej platformie Microsoft Business
Intelligence.

Łukasz Żur

Business Development Manager MSP w Comarchu

Comarch OPT!MA Analizy
Business Intelligence dostarczany jest na rynek jako kolejny moduł programu do
zarządzania Comarch OPT!MA, a wraz z nim kilkadziesiąt gotowych
raportów i analiz, z których można zacząć korzystać zaraz po
uruchomieniu systemu. To swoisty przewodnik prowadzenia analiz w firmie
pozwalający na rozpoczęcie analizy biznesu zaraz po zainstalowaniu produktu,
bez tracenia energii na czasochłonne przygotowanie raportów. Partnerzy Comarchu
otrzymują od nas pełne wsparcie merytoryczne oraz szkoleniowe. Produkt ma
12-miesięczną odnawialną gwarancję i można go wcześniej przetestować. Demo
oraz więcej informacji na temat Comarch OPT!MA Analizy Business Intelligence
zamieściliśmy na stronie internetowej www.OPTIMA.Comarch.pl.

Ryszard Sadowski

prezes zarządu Solemis Group

Systemy BI przeznaczone są przede wszystkim dla
profesjonalistów i kadry zarządzającej wyższego szczebla. A tacy
użytkownicy mają wysokie wymagania. Reseller musi rozumieć nie tylko
zagadnienie IT, ale również problemy biznesowe i mówić językiem tych osób.
Wejście w tematykę BI oznacza dla partnera początkowe koszty szkolenia
handlowców czy raczej konsultantów. Jednocześnie trzeba się liczyć
z faktem, że proces sprzedaży trwa, bo klienci długo się zastanawiają.
Jeśli jednak po zakupie i wdrożeniu będą zadowoleni, to wrócą do resellera
po dalsze usługi. Pamiętać należy, że sprzedający musi znać specyfikę
stosowanych w firmach różnych systemów ERP i CRM.

Tomasz Sokołowski

dyrektor marketingu i sprzedaży w Insercie

Naszym partnerom jak zwykle polecamy korzystanie
z rozwiązań Insertu. Nic tak nie przygotowuje do sprzedaży oprogramowania,
jak użytkowanie go we własnej firmie. Istotne jest też to, że na rozbudowie
Analityka – naszego systemu BI – można dodatkowo zarobić,
przygotowując zestawienia przeznaczone dla konkretnego klienta. Ponieważ BI czerpią
wiedzę z innych systemów, szukamy odbiorców wśród naszych użytkowników. Na
szczęście sprzedaliśmy już ponad 450 tys. licencji na różnego typu
oprogramowanie, więc potencjalnych zainteresowanych mamy całkiem sporo.