Producent przewiduje duże zwiększenie zapotrzebowania na
rozwiązania NAS. Według WD popyt ma rosnąc przez co najmniej kilka najbliższych
lat, w różnych segmentach rynku. Przede wszystkim w małych i średnich firmach,
lecz także w dużych przedsiębiorstwach oraz wśród użytkowników indywidualnych.
Według prezentowanej przez WD prognozy Gartnera, w 2016 r. przeciętne gospodarstwo
domowe będzie przechowywać 3,3 TB danych. To oznaczałoby, że na rynku
konsumenckim oraz SOHO zwiększy się zapotrzebowanie na storage i systemy do
budowy prywatnych chmur, w których można przechowywać i udostępniać dane. Takie
zjawisko wiąże się z jednej strony z rosnącą ilością danych i rozwojem
multimediów, a z drugiej niechęcią części użytkowników do korzystania z chmur
publicznych (niektórzy obawiają się o dostępność i bezpieczeństwo danych albo
zniechęcają ich koszty usług).

Nowy WD MyCloud EX4 – system NAS – ma być odpowiedzią na te
potrzeby. Urządzenie można wyposażyć w cztery dyski o pojemności do 16 TB. System
pozwala m.in. tworzyć kopie zapasowe danych z komputerów i innego sprzętu na
napędach zainstalowanych w My Cloud EX4 oraz udostępniać filmy, muzykę i inne
zasoby przechowywane na dyskach. Dostęp do prywatnej chmury tworzonej przez EX4
jest możliwy także z urządzeń z systemami iOS i Android. Rosnąca popularność
rozwiązań mobilnych to woda na młyn dla WD, bo jest coraz więcej danych, które
trzeba gdzieś przechowywać i w jakiś sposób je udostępniać. Producent zapowiada
rozbudowę oferty w tym segmencie.




 

Trzy pytania do…

Svena Rathjena, Vice Presidenta
Channel Sales w WD



CRN Jakich partnerów szukacie na polskim rynku?

Sven Rathjen Takich, którzy wnoszą wartość dodaną do
produktów oferowanych w odpowiednim segmencie rynku. Powinni dysponować
infrastrukturą umożliwiającą wspieranie klientów. W Polsce mamy dwóch
menedżerów zaangażowanych w pozyskiwanie takich partnerów do współpracy.
Nie jesteśmy natomiast zainteresowani resellerami, którzy tylko kupują produkt
i sprzedają go dalej, nie przynosząc żadnej wartości.


CRN Chcecie zwiększać liczbę partnerów w naszym kraju?

Sven Rathjen Chcemy, w zależności od jakości biznesu,
który prowadzą. Zamierzamy budować trwałe relacje ze wszystkimi naszymi partnerami
na rynku. Myślimy o nowych specjalizacjach. Ze względu na coraz
bardziej złożoną ofertę, w niektórych segmentach rynku prawdopodobnie
będziemy potrzebować programu certyfikacji.

 

CRN Jakie produkty będą pana zdaniem najczęściej kupowane
w 2014 r.?

Sven Rathjen Wszystkie związane z rozwiązaniami NAS,
zarówno dla konsumentów, jak i firm różnej wielkości. Segment ten
gwałtownie rośnie. Być może za pięć lat każdy będzie miał w domu
jakiś rodzaj sieciowej pamięci masowej. Przewidujemy także renesans 3,5-calowych
dysków, na których przechowane są dane w takich systemach. Jeśli chodzi
o segment mobilny, to nośniki takie jak WD Black Dual, czyli podwójne
dyski, zwiększą swój udział w rynku.

 

WD opracowało także nowatorski – zdaniem dostawcy – napęd,
który w jednej obudowie integruje nośnik SSD o pojemności 120 GB i HDD o
pojemności 1 TB. To Black2 Dual Drive. Nie jest to dysk hybrydowy (w
którym pamięć flash przyspiesza działanie talerzowego nośnika), gdyż oba napędy
WD Black Dual Drive są niezależne. SSD może służyć do instalacji systemu
operacyjnego, a HDD do przechowywania danych. Według producenta urządzenie
pokazuje nowe podejście do pamięci masowych, które pozwala połączyć wydajność z
dużą pojemnością. Dostawca przekonuje, że podwójny dysk wyróżnia atrakcyjna
cena – 1 GB przestrzeni na Black Dual Drive kosztuje 0,28 dol.

Nowa oferta ma wzmocnić także partnerów. Menedżerowie WD
podkreślali, że firma zacieśnia relacje z kanałem partnerskim (tę strategię
producent realizuje od kilku lat) i inwestuje w ten rynek.

– Mamy program, które daje resellerom i integratorom liczne
korzyści, które przekładają się na żywą gotówkę –
informuje Nortbert Koziar.

Biznes partnerów mają wspierać takie programy, jak serwisowy
WD Care (w ub.r. polscy klienci byli pierwszymi, którzy mogli skorzystać z
nowych usług RMA – Rozszerzonej Gwarancji i Ekspresowej Obsługi, czyli szybkiej
wymiany uszkodzonych nośników u klienta). Producent udziela także
bezpośredniego wsparcia telefonicznego.

 

Norbert Koziar,
Sales Manager CEE, WD

 

W ostatnich latach skupiliśmy się na tym, aby być jak
najbliżej resellerów i ich wspierać. To konieczne, bo rynek się zmienia. Dziś
oferta WD obejmuje kilka razy więcej produktów niż 3-4 lata temu, są ich różne
rodzaje, dedykowane do rozmaitych segmentów rynku. Partnerzy muszą mieć jak
największą, aktualną wiedzę na temat naszej oferty, aby efektywnie działać na
rynku, i tę wiedzę staramy się im na bieżąco przekazywać. Współpracujące z nami
firmy zawsze mogą liczyć na nasze bezpośrednie wsparcie.