Przedsiębiorcy mają do dyspozycji szeroką gamę różnorodnych narzędzi. Wybór optymalnego rozwiązania bywa więc prawdziwym wyzwaniem.


Autorska platforma e-commerce

Platformy autorskie tworzone są od podstaw przez programistów lub wewnętrzne działy IT zgodnie z zamówieniem firmy. Ich budowa i wdrożenie zajmuje nawet kilka miesięcy. W efekcie powstaje platforma dostosowana do potrzeb biznesowych i technologicznych zamawiającego. Można wyposażyć ją w specjalistyczne funkcje, a także zaprojektować systemy baz danych, które zapewniają sprawne zarządzanie bazą produktową liczącą dziesiątki tysięcy indeksów. To najbardziej kosztowne rozwiązanie. Poza stworzeniem i uruchomieniem platformy koszty generuje też dodanie każdej kolejnej nowej funkcji, rejestracja domeny, a także zakup lub wynajęcie i utrzymanie odpowiednio wydajnego serwera. Zwykle konieczne jest też zatrudnienie obsługi technicznej sklepu, dbającej o jego stabilność i aktualizacje. Rozwiązania tego typu wybierają zazwyczaj najwięksi przedsiębiorcy, którzy każdego dnia obsługują tysiące klientów, oraz firmy posiadające unikalny know-how, niemożliwy do implementacji w modelu subskrypcyjnym.


Platformy open source

Mały reseller, którego  nie stać na autorską platformę, nie musi rezygnować z pomysłu na e-sklep. Może skorzystać np. z darmowego oprogramowania w modelu open source. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań tego typu. Część z nich to zaawansowane systemy umożliwiające tworzenie rozbudowanych, zautomatyzowanych sklepów internetowych. Narzędzia te zapewniają wiele możliwości konfiguracji e-sklepu, zarządzania nim i obsługi zamówień, a stworzone w oparciu o nie sklepy są zazwyczaj w pełni responsywne. Choć samo oprogramowanie dostępne jest często za darmo, nie oznacza to, że sklep nie będzie generować żadnych opłat. Przedsiębiorca musi zatroszczyć się np. o koszty związane z hostingiem sklepu, jego obsługą techniczną, zakupem dodatkowych modułów i wtyczek czy stworzeniem niezbędnych  interfejsów API. Umożliwiają one integrację z ofertą dystrybutora lub platformami aukcyjnymi. W efekcie realny koszt uruchomienia platformy e-sklepu bazującego na licencji open source może wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych.


E-sklep w modelu subskrypcyjnym

Alternatywą dla rozwiązań open source są sklepy dostępne w modelu SaaS. Reseller otrzymuje w pełni funkcjonalny e-sklep, wyposażony w podstawowe funkcje, który jest gotowy do integracji i ma zapewniony skalowalny hosting. Budowa i uruchomienie sklepu w modelu subskrypcyjnym wymagają relatywnie niskich nakładów pracy i czasu. Większość niezbędnych interfejsów, aktualizacje oprogramowania i wsparcie techniczne są wliczone w cenę miesięcznego abonamentu. Z drugiej strony sklepy w modelu SaaS cechują zazwyczaj nieco mniejsze możliwości rozwoju i dostosowania ich do wymagań klientów niż w przypadku platform autorskich oraz sklepów bazujących na licencji open source. Rozbudowa e-sklepu o ponadstandardowe funkcje może generować dodatkowe koszty – jednak nadal niższe niż w modelu open source. Decydując się na to rozwiązanie, warto poświęcić nieco uwagi oraz środków z budżetu na zmianę wyglądu sklepu, co pozwoli odróżnić go od rozwiązań konkurencji korzystającej z podobnych narzędzi.


 

Wojciech Broniatowski, E-Commerce Project Manager, ABC Data

E-sklep oferowany w modelu Reseller WEB, stworzonym przez nas we współpracy z IAI-Shop.com, usuwa ograniczenia, z którymi resellerzy mają do czynienia przy samodzielnej integracji. W tym przypadku korzystają z oferty firmy, z którą już od lat współpracują, i wiedzą, że jest ona wiarygodnym partnerem. Sklep internetowy bazujący na tym oprogramowaniu umożliwia też automatyczne zaimplementowanie naszego asortymentu. Generalnie w przypadku budowy niewielkiego e-sklepu, będącego „elektroniczną witryną” prezentującą, powiedzmy, 100 produktów, warto skorzystać z darmowego oprogramowania. Gdy tworzymy duży sklep internetowy, przewidziany do obsługi tysięcy klientów dziennie, sugerowałbym budowę autorskiej platformy lub skorzystanie ze sklepu w modelu SaaS. Przykładowo Reseller Web oferuje takie funkcjonalności jak: przesyłki do klienta końcowego, sprzedaż towarów własnych resellera, integracja z najpopularniejszymi portalami aukcyjnymi oraz pełna automatyzacja procesów sprzedaży.