Własny e-sklep: prostsze, niż myślisz!
Budowa w pełni funkcjonalnego sklepu internetowego to dziś nie kwestia miesięcy czy tygodni, lecz dni, a nawet godzin.
Przedsiębiorcy mają do dyspozycji szeroką gamę różnorodnych narzędzi. Wybór optymalnego rozwiązania bywa więc prawdziwym wyzwaniem.
Autorska platforma e-commerce
Platformy autorskie tworzone są od podstaw przez programistów lub wewnętrzne działy IT zgodnie z zamówieniem firmy. Ich budowa i wdrożenie zajmuje nawet kilka miesięcy. W efekcie powstaje platforma dostosowana do potrzeb biznesowych i technologicznych zamawiającego. Można wyposażyć ją w specjalistyczne funkcje, a także zaprojektować systemy baz danych, które zapewniają sprawne zarządzanie bazą produktową liczącą dziesiątki tysięcy indeksów. To najbardziej kosztowne rozwiązanie. Poza stworzeniem i uruchomieniem platformy koszty generuje też dodanie każdej kolejnej nowej funkcji, rejestracja domeny, a także zakup lub wynajęcie i utrzymanie odpowiednio wydajnego serwera. Zwykle konieczne jest też zatrudnienie obsługi technicznej sklepu, dbającej o jego stabilność i aktualizacje. Rozwiązania tego typu wybierają zazwyczaj najwięksi przedsiębiorcy, którzy każdego dnia obsługują tysiące klientów, oraz firmy posiadające unikalny know-how, niemożliwy do implementacji w modelu subskrypcyjnym.
Platformy open source
Mały reseller, którego nie stać na autorską platformę, nie musi rezygnować z pomysłu na e-sklep. Może skorzystać np. z darmowego oprogramowania w modelu open source. Na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań tego typu. Część z nich to zaawansowane systemy umożliwiające tworzenie rozbudowanych, zautomatyzowanych sklepów internetowych. Narzędzia te zapewniają wiele możliwości konfiguracji e-sklepu, zarządzania nim i obsługi zamówień, a stworzone w oparciu o nie sklepy są zazwyczaj w pełni responsywne. Choć samo oprogramowanie dostępne jest często za darmo, nie oznacza to, że sklep nie będzie generować żadnych opłat. Przedsiębiorca musi zatroszczyć się np. o koszty związane z hostingiem sklepu, jego obsługą techniczną, zakupem dodatkowych modułów i wtyczek czy stworzeniem niezbędnych interfejsów API. Umożliwiają one integrację z ofertą dystrybutora lub platformami aukcyjnymi. W efekcie realny koszt uruchomienia platformy e-sklepu bazującego na licencji open source może wynieść nawet kilkanaście tysięcy złotych.
E-sklep w modelu subskrypcyjnym
Alternatywą dla rozwiązań open source są sklepy dostępne w modelu SaaS. Reseller otrzymuje w pełni funkcjonalny e-sklep, wyposażony w podstawowe funkcje, który jest gotowy do integracji i ma zapewniony skalowalny hosting. Budowa i uruchomienie sklepu w modelu subskrypcyjnym wymagają relatywnie niskich nakładów pracy i czasu. Większość niezbędnych interfejsów, aktualizacje oprogramowania i wsparcie techniczne są wliczone w cenę miesięcznego abonamentu. Z drugiej strony sklepy w modelu SaaS cechują zazwyczaj nieco mniejsze możliwości rozwoju i dostosowania ich do wymagań klientów niż w przypadku platform autorskich oraz sklepów bazujących na licencji open source. Rozbudowa e-sklepu o ponadstandardowe funkcje może generować dodatkowe koszty – jednak nadal niższe niż w modelu open source. Decydując się na to rozwiązanie, warto poświęcić nieco uwagi oraz środków z budżetu na zmianę wyglądu sklepu, co pozwoli odróżnić go od rozwiązań konkurencji korzystającej z podobnych narzędzi.
Wojciech Broniatowski, E-Commerce Project Manager, ABC Data
E-sklep oferowany w modelu Reseller WEB, stworzonym przez nas we współpracy z IAI-Shop.com, usuwa ograniczenia, z którymi resellerzy mają do czynienia przy samodzielnej integracji. W tym przypadku korzystają z oferty firmy, z którą już od lat współpracują, i wiedzą, że jest ona wiarygodnym partnerem. Sklep internetowy bazujący na tym oprogramowaniu umożliwia też automatyczne zaimplementowanie naszego asortymentu. Generalnie w przypadku budowy niewielkiego e-sklepu, będącego „elektroniczną witryną” prezentującą, powiedzmy, 100 produktów, warto skorzystać z darmowego oprogramowania. Gdy tworzymy duży sklep internetowy, przewidziany do obsługi tysięcy klientów dziennie, sugerowałbym budowę autorskiej platformy lub skorzystanie ze sklepu w modelu SaaS. Przykładowo Reseller Web oferuje takie funkcjonalności jak: przesyłki do klienta końcowego, sprzedaż towarów własnych resellera, integracja z najpopularniejszymi portalami aukcyjnymi oraz pełna automatyzacja procesów sprzedaży.
Podobne artykuły
Próg zwalniający
Rok 2019 można uznać w polskim sektorze ICT za bardzo udany, ale tylko w porównaniu z rokiem 2020, który – ze względu na spowolnienie gospodarcze po pandemii COVID-19 – zapowiada się słabo. Jest podobnie jak na drodze, kiedy czujemy, że właśnie najechaliśmy na próg zwalniający, i na razie nie wiemy, czy przed nami będą kolejne, czy już tylko równa jezdnia.
Migawki ratują zagrożone dane
Serwery QNAP słyną z rozbudowanego mechanizmu tworzenia kopii migawkowych (snapshot) woluminów i całych jednostek LUN. Dzięki nim użytkownicy mogą nie tylko zapobiegać utracie danych, ale też zabezpieczyć się przed skutkami ransomware’u.
Projektory: „zaprojektuj i wybuduj”
Klienci oczekują od integratorów kompleksowych rozwiązań do projekcji i na takich wdrożeniach warto się skoncentrować. Ten trend będzie jednak premiować głównie dużych graczy.