W ofercie producenta znalazły się trzy nowe wersje usługi.
Microsoft przygotował dla działów IT narzędzia do administracji wszystkimi
usługami za pomocą jednej, centralnej konsoli, sprawowania kontroli nad
wykorzystywanymi licencjami usługi Office 365, wykonywania aktualizacji
i zarządzania nimi.

Office 365 ProPlus zawiera
wszystkie aplikacje Office: Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook,
Publisher, InfoPath, Access i Lync. Jedna licencja pozwala na korzystanie
z aplikacji na maksymalnie 5
urządzeniach, w tym tabletach z systemem Windows i komputerach
PC i Mac. Użytkownicy mogą logować się do usługi Office 365
z dowolnego urządzenia, a ich dokumenty i spersonalizowane
ustawienia będą podążać za nimi. Usługa Office 365 ProPlus jest dostępna jako
odrębny produkt w subskrypcji rocznej dla jednego użytkownika lub
w ramach zaktualizowanych ofert Office 365 Plan E, Plan P oraz zupełnie
nowej oferty Office 365 Midsize Business.

Office 365 Midsize
Business to propozycja dla firm zatrudniających od 10 do 250 pracowników.
Usługa zawiera Office 365 ProPlus, a dodatkowo udostępnia narzędzia, jakie
wykorzystują w komunikacji i współpracy duże przedsiębiorstwa,
w tym Exchange Online, Lync Online oraz SharePoint Online. Rozwiązanie to
obejmuje także integrację z usługą Active Directory, dostępną
w przeglądarce internetowej konsolę do zarządzania oraz telefoniczną pomoc
techniczną w godzinach pracy.

Office 365 Small Business Premium to oferta dla małych firm,
zatrudniających do 25 pracowników. Oprócz pełnego zestawu aplikacji Office
usługa oferuje pocztę biznesową, współdzielone kalendarze, narzędzia do
tworzenia i aktualizacji witryn internetowych a także
wideokonferencji HD. Ten zestaw usług został przygotowany, aby być bardzo
łatwym w zarządzaniu i nie wymagać wsparcia informatycznego. Sprzedaż
tej wersji odbywa się w modelu retail – klient kupuje pudełko
z kodem aktywującym usługę.

 

Pod koniec 2012 r.
wprowadzono zmiany w programie partnerskim dla wszystkich usług
z rodziny Microsoft Online Services (Office 365, Intune, CRM Online).
Dotyczą one głównie marż uzyskiwanych przez partnerów za sprzedaż usług
Microsoft i promują tych najbardziej zaangażowanych. W przypadku
usług online marże partnerskie mają formę zwrotną – klienci płacą za
usługę bezpośrednio firmie Microsoft (faktura w euro, wystawiana przez
oddział w Irlandii), zaś producent zwraca procentową część tej sumy
wybranemu partnerowi na podstawie wystawionej przez niego faktury. Istnieje też
możliwość zapłacenia za usługę w złotych – wówczas klient musi kupić
licencję na Office 365 w modelu open od jednego z partnerów lub paczkę
Small Business Premium z kodem, która zawiera roczny abonament.

Nowością jest
wprowadzenie progresywnej formy rozliczania marż. Teraz rosną one wraz ze
wzrostem sprzedaży przez partnera i mogą osiągnąć nawet 23 proc.
(szczegóły: patrz wykres). Partnerzy o statusie Cloud Essentials mogą
uzyskać jednorazową marżę za sprzedaż na poziomie 12 proc., zaś
w przypadku partnerów o statusie Cloud Accelerate marża za
zrealizowaną sprzedaż może wynosić 19 proc. Oprócz marży za sprzedaż jest
doliczane 4 proc. za utrzymanie licencji (tzw. marża recuring), płatne
przez cały okres obowiązywania umowy. Dzieje się tak zarówno w przypadku
zakupu przez www, open jak również w przypadku wdrożeń w ramach umowy
Enterprise Agreement, gdzie partner wdrożeniowy jest przypisany do danej
subskrypcji usługi z grupy Microsoft Online Services.

Wprowadzono także zmianę
dotyczącą liczby licencji na usługi Office 365, Intune i CRM Online
dostępnych dla partnerów na potrzeby własne. Firmy o statusie Cloud
Essentials mogą wykorzystać do 25 licencji, zaś partnerzy na poziomie Cloud
Accelerate mają do dyspozycji 250 licencji.

Radosław Ochotny,
Product Manager w Microsoft odpowiadający za usługę Office 365, podkreśla,
że ten dochód partnerów to wynagrodzenie m.in. za świadczenie wsparcia dla usług
Microsoft Online Services. – Partnerzy mogą jednak dodatkowo
zarabiać, łącząc je z innymi, własnymi usługami. Microsoft jest
w stanie zapewnić wsparcie na każdym poziomie i w zależności od
stopnia tego zaangażowania jest wypłacana prowizja partnera. Może też dojść do
takiej sytuacji, że licencje sprzeda jeden partner, a usługi wsparcia
zostaną wykupione u innego.