Wśród problemów,
z jakimi zmagają się placówki ochrony zdrowia na całym świecie, zwłaszcza
dwa mogą pociągać za sobą poważne konsekwencje. Pierwszy dotyczy dużej liczby
błędów medycznych, zagrażających bezpieczeństwu pacjentów. Drugi (wynikający
z pierwszego) to konieczność utrzymania zgodności z coraz bardziej
zaostrzonymi przepisami, które mają przeciwdziałać pomyłkom. O tym, że
powyższe kwestie są kluczowe, świadczą wyniki raportu Eurobarometer, obejmującego
25 państw członkowskich Unii Europejskiej (w tym Polskę). Z danych za
2006 r. wynika, że 18 proc. pacjentów szpitali ucierpiało
z powodu poważnego błędu medycznego.

Aby ograniczyć to
zagrożenie, tworzone są regulacje, które mają zagwarantować pracownikom służby
zdrowia dostęp do rzetelnej kontroli wszystkich aspektów leczenia pacjentów. Poszczególne placówki mają obowiązek
wprowadzać w życie służące do tego procedury i techniki. Co ważne,
muszą przy tym unikać dokładania dodatkowej pracy personelowi medycznemu
(i tak przeciążonemu obowiązkami) oraz zwiększania kosztów leczenia.

 

Opaski, karty, etykiety

Zastosowanie (oprócz tekstu) kodu kreskowego lub
identyfikatora RFID stanowi dodatkowe i niezwykle istotne zabezpieczenie
przed błędną identyfikacją pacjenta. Wprowadzenie do szpitala systemu opartego
na kodach kreskowych nie tylko zmniejsza liczbę błędów i związane
z nimi koszty, w tym potencjalne koszty sądowe, ale przynosi także
wiele innych korzyści. Po przejściu na zautomatyzowany system wprowadzania i weryfikacji
danych wiele czynności administracyjnych zostaje przyspieszonych
i uproszczonych. Dzięki temu pracownicy mogą poświęcać więcej czasu
pacjentom, a mniej na papierkową robotę. Takie systemy poprawiają też
ogólną przejrzystość informacji, zapewniając w czasie rzeczywistym dane
dotyczące próbek, badań i wyników.

Pierwszym ważnym krokiem w wielu inicjatywach, które
mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów, jest najczęściej
wprowadzenie ich identyfikacji za pomocą opasek na rękę. Są one przystosowane
do druku termicznego na drukarkach firmy Zebra. To prosty
i skuteczny sposób zapewniający szybką i dokładną identy?kację
pacjentów, bez zbędnych komplikacji.

 

Także oznaczanie kart pacjentów wydrukowaną etykietą
z kodem kreskowym to niezawodna metoda bezbłędnej identyfikacji karty
każdego pacjenta w szpitalnym systemie. Nie trzeba nikogo przekonywać, jak
ważne jest, by próbki laboratoryjne były dokładnie oznaczane. Drukarki Zebra
zapewniają wygodny sposób drukowania etykiet przy łóżku pacjenta, na stanowiskach
pielęgniarek albo w laboratorium.

 

Bezpieczne podawanie leków

Podawanie leków,
a więc jedno z podstawowych zadań personelu medycznego, wiąże się
z ryzykiem pomyłki i jest czasochłonne. Używając drukarki przenośnej
firmy Zebra, farmaceuta może oznaczyć etykietą leki przeznaczone dla danego
pacjenta już na oddziale, dzięki czemu oszczędza czas poświęcany na chodzenie
do apteki. Pracownicy apteki szpitalnej mogą też drukować etykiety
z kodami kreskowymi na przepisane dawki leku, aby zapewnić pełną kontrolę rozchodu
leków. Przenośne drukarki dla personelu apteki lub pracowników pobierających
krew umożliwiają drukowanie etykiet z kodami kreskowymi na żądanie tam,
gdzie są potrzebne – co oszczędza czas. Drukowanie etykiety przy łóżku
pacjenta pozwala znacznie ograniczyć ryzyko pomyłki, a także szybciej
podać leki lub oznaczyć próbkę.

Wiele zagrożeń niosą
transfuzje krwi, a nieprawidłowa identyfikacja to błąd, który może być
śmiertelny w skutkach. Torebki z krwią są rutynowo oznaczane kodem
kreskowym określającym grupę krwi. Dodanie etykiety z danymi pacjenta, dla
którego przeznaczona jest krew, umożliwia przeprowadzenie dodatkowej
automatycznej kontroli przed podaniem krwi.

 

Sieć WLAN dla ochrony zdrowia

Mobilność to jeden z głównych technologicznych trendów
ostatnich lat i istotny element sprawnego działania placówek ochrony
zdrowia. Lata doświadczeń umożliwiły firmie Zebra stworzenie takiej sieci
bezprzewodowej, która w niezwykle wymagającym środowisku medycznym jest
niezawodna, bezpieczna i bardzo wydajna. Szpitale, przychodnie czy
lecznice na całym świecie wykorzystują jej możliwości do takich celów, jak:

– aplikacje w miejscu terapii – dzięki
temu personel medyczny może weryfikować leki, mieć dostęp do kartoteki
pacjenta, zamawiać badania, pobierać materiał do badań itp., bezpośrednio przy
łóżku pacjenta,

 

– komunikacja głosowa – telefony
Voice-over-WLAN i urządzenia przywoławcze Wi-Fi znakomicie ułatwiają
pielęgniarkom i lekarzom porozumiewanie się w całym obiekcie
i natychmiastową reakcję na wezwania pacjentów,

– lokalizowanie w czasie rzeczywistym pacjentów,
personelu i zasobów
– możliwość bezprzewodowego śledzenia
każdego pacjenta, członka personelu i zasobu szpitalnego zwiększa
efektywność działania placówki,

– monitorowanie stanu pacjenta i urządzeń
wyposażony w interfejs WLAN sprzęt medyczny zapewnia personelowi
szpitalnemu monitorowanie w czasie rzeczywistym zdrowia pacjentów
i stanu wrażliwej aparatury medycznej, np. pomp infuzyjnych,

– bezpieczny dostęp dla gości – ta sama sieć bezprzewodowa, która zapewnia
komunikację głosową i wymianę danych personelowi medycznemu, może zostać
użyta do zapewnienia dostępu do Internetu dla pacjentów i odwiedzających
ich osób. Co ważne, nie będzie to miało żadnego wpływu ani na krytyczne
działania związane z funkcjonowaniem szpitala, ani na bezpieczeństwo
poufnych danych.

Dzisiejszy rynek ochrony zdrowia funkcjonuje pod presją
finansową: władze państwowe ograniczają wydatki publiczne, leki stają się coraz
droższe, a średnia długość życia wciąż rośnie. To zmusza system ochrony
zdrowia do szukania sposobów, aby poprawić sytuację i działać efektywniej.
Rozwiązania firmy Zebra spełniają te oczekiwania.

Więcej informacji: www.zebra-info.pl/medical

pawel.rybarczyk@rrc.pl