W trakcie swojego rozwoju platformy UCC obejmowały kolejne kanały komunikacji: głos, e-mail, faks, wiadomości SMS i komunikatory internetowe oraz multimedialny przekaz audio i wideo. Collaboration w nazwie oznaczało coraz większy nacisk na pracę w zespole i wykorzystanie możliwości kalendarza, harmonogramów, przepływu pracy, interaktywnych zapowiedzi głosowych, funkcji presence, telekonferencji i innych narzędzi, które zwiększały jej efektywność. Użycie multimediów ułatwiło upowszechnianie się przenośnych urządzeń – laptopów, smartfonów i tabletów wyposażonych w kamery, mikrofony i głośniki. Do dźwięku i obrazu doszła możliwość pracy nad udostępnianymi w grupie treściami.

Systematycznie zwiększała się rola wideokonferencji. Co prawda do dziś nie sprawdziło się lansowane jakiś czas temu hasło „video is the new voice”, ale użytkownicy generalnie zaakceptowali tę formę komunikacji. W efekcie na rynku znajdziemy mnóstwo rozwiązań, które służą do prowadzenia wideokonferencji, do pracy grupowej oraz prezentacji. Zaliczają się do dwóch kategorii produktów – wyposażenia profesjonalnych sal konferencyjnych albo desktopowych lub mobilnych systemów do pracy grupowej przeznaczonych do wykorzystania w dowolnym miejscu i czasie.

Większe znaczenie komunikacji wideo nie oznacza, że VoIP przestał być podstawowym komponentem wszystkich systemów UCC. Nic nie wskazuje na to, że mamy do czynienia ze schyłkiem telefonii. Przykładowo producenci rozwiązań dla call center wykazują, że choć klienci w poszukiwaniu wsparcia coraz częściej korzystają z cyfrowych narzędzi, takich jak e-maile czy social media, rozmowa telefoniczna wciąż pozostaje najważniejszą formą komunikacji. Często jest po prostu najszybszym i najłatwiejszym sposobem opisania sytuacji i rozwiązania problemu.

W systemach do komunikacji głosowej trudno już wprowadzić nowe funkcje, więc przez lata dostawcy i ich partnerzy, chcąc się wyróżnić na rynku, rozwijali je za pomocą dodawania kolejnych możliwości porozumiewania się oraz współpracy. Stawiano na uzyskanie jak największej mobilności i na nowe media, przystosowane do przełączania się z jednego na drugie.