Koncepcja ujednoliconej komunikacji jest znana od dawna, a narzędzia do jej wdrażania są już dostępne od dłuższego czasu. Mimo to firmy do tej pory najczęściej wybierały pojedyncze, niepowiązane ze sobą elementy składające się na rozwiązanie UC. Często stosowane są rozwiązania telefonii IP, wideokonferencji, aplikacje komunikacji tekstowej i pracy grupowej, ale bez wspólnej platformy, umożliwiającej ich integrowanie. Najszybciej upowszechniającym się elementem UC jest telefonia IP, uznawana bez wątpliwości za ekonomiczne i funkcjonalne narzędzie zwiększające produktywność zarówno w dużym, jak i w małym przedsiębiorstwie. Dlatego staje się podstawą do wdrażania kolejnych funkcji UC, a dla resellera – okazją do sprzedaży.

Prowadzone na świecie analizy jasno pokazują, że rynek usług telekomunikacyjnych przez ostatnich kilkanaście lat znacznie zmienił swoje oblicze. Widać to chociażby po fakcie, że na świecie jest zainstalowanych prawie 700 mln stacjonarnych łączy internetowych, podczas gdy z mobilnej łączności z siecią korzystało w 2013 r. ponad dwa miliardy ludzi. Jest to kolejny dowód wskazujący na szybko rosnące oczekiwania użytkowników, którzy dostęp do nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych chcą mieć zawsze i wszędzie.

 

Jak to wygląda u nas?

Telefonia IP podobnie jest postrzegana także na polskim rynku. Według raportu firmy PMR „Usługi telekomunikacyjne dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce 2013. Prognozy rozwoju na lata 2014–2017” liczba linii VoIP w segmencie biznesowym w Polsce w ciągu ostatnich lat nieprzerwanie rośnie. Początkowo rozwój dotyczył głównie segmentu dużych firm, teraz jednak operatorzy – szukając nowych klientów – kładą większy nacisk na sektor MSP. Rynek rozwija się w szybkim tempie, od kilku lat roczny poziom wzrostu jest dwucyfrowy. Na koniec 2013 r. liczba linii VoIP przekroczyła już pół miliona.

Coraz powszechniejsze korzystanie z sieci komputerowych przez polskie firmy umożliwia operatorom i ich partnerom oferowanie usług dodatkowych, głównie dotyczących właśnie ujednoliconej komunikacji. W modelu tym operator współpracuje z partnerem, a klient uzyskuje całościowy pakiet usług biznesowych. Jak dowodzą analitycy z PMR, dla operatora oznacza to związanie klienta swoimi usługami oraz podniesienie średnich przychodów. Z kolei partner uzyskuje nowy kanał sprzedaży oferowanego rozwiązania UC oraz dociera do szerszej bazy klientów.