Rynek usług świadczonych w modelu cloud computing rośnie w tempie blisko 20 proc. rocznie. Według raportu opublikowanego przez Gartnera w lutym globalnie przychody w tym obszarze wyniosą 131 mld dol. w 2013 r. Oznacza to, że będą wyższe o 18,5 proc. niż w 2012 r., a podobny wynik zanotowano również rok wcześniej. Najszybciej rosnącym segmentem jest IaaS (Infrastructure as a Service), do którego zaliczają się również usługi przechowywania danych. Przychody z IaaS zwiększyły się o 42,4 proc. w 2012 r. W bieżącym roku mają wzrosnąć o 47,3 proc. i osiągnąć wartość 9 mld dol.

Podobną dynamikę wzrostu zaobserwowała inna firma badawcza – MarketsandMarkets. Zgodnie z jej analizami, rynek usług typu cloud storage osiągnie w 2018 r. wartość 46,8 mld dol. (średnia roczna stopa wzrostu ma wynieść 40,2 proc.). To imponujące tempo, ale przestaje dziwić, jeśli weźmiemy pod uwagę, jak szybko przybywa danych w firmach. Według IDC każdego roku jest ich o 30 proc. więcej. W Polsce szybki rozwój, zdaniem specjalistów z branży, będzie się utrzymywać w bieżącym i przyszłym roku. Stąd rosnące zainteresowanie świadczeniem usług backupu w chmurze ze strony kolejnych operatorów.

 

Jak to działa?

Z punktu widzenia użytkownika backup w chmurze działa podobnie jak tradycyjny. W komputerze, tablecie lub smartfonie instaluje się aplikację agenta, która umożliwia określenie, co i z jaką częstotliwością ma być kopiowane. Reszta powinna już dziać się automatycznie.

Dostępne są również narzędzia administracyjne, umożliwiające m.in. śledzenie wykorzystania limitu dla poszczególnych subkont i konta głównego czy statystyk dotyczących wykonanych zadań (wirtualną przestrzeń dyskową można podzielić między pracowników, definiować grupy i nadawać uprawnienia). Administrator może również dostawać powiadomienia o ważnych zdarzeniach e-mailem bądź SMS-em.

 

Szansa dla resellera

Do tego tortu można dobrać się na dwa sposoby: samemu tworząc chmurę publiczną i odpowiednie usługi, bądź też stając się pośrednikiem w ich sprzedaży. Pierwszy sposób wiąże się ze znacznymi inwestycjami i tą drogą podążają jedynie większe podmioty.

– Firma Asseco Business Solutions wdraża rozwiązania firmy Citrix u swoich klientów, ale wykorzystała je również do zbudowania centrum danych, w ramach którego świadczy m.in. usługi z zakresu kolokacji, hostingu, administracji i utrzymania systemów, monitoringu i usuwania awarii oraz backupu i archiwizacji danych – podaje jako przykład Monika Karpińska, Corporate Account Manager, Citrix Systems.