Microsoft stara się
przekonać firmy do zmiany sposobu zarządzania swoimi działami IT i przyjęcia
koncepcji ITaaS (IT as a Service) umożliwiającej spojrzenie na systemy IT
przez pryzmat świadczonych usług. W osiągnięciu tego celu pomaga pakiet
Microsoft System Center 2012 (SC2012), który współpracuje z dowolną
platformą sprzętową, jak również z wieloma systemami operacyjnymi
i aplikacjami. Daje do dyspozycji ten sam zestaw narzędzi dla systemów
i aplikacji pracujących na serwerach fizycznych oraz zwirtualizowanych.

Pakiet System Center 2012
jest w pełni heterogeniczny – w żaden sposób nie ogranicza użytkownika
do pracy jedynie w środowisku Microsoft. Ponadto w obszarze
zarządzania oferuje rozwiązania do modelowania procesów oraz zapewnia
monitorowanie i rozliczanie usług dostarczanych przez IT. Daje narzędzia,
które umożliwiają administratorom wgląd w aktualny stan infrastruktury IT
oraz poziomy SLA, na jakich jest obsługiwany dany system. System Center
doskonale sprawdza się w firmach, które oferują usługi, np. udostępniają
aplikacje, serwery czy nawet całe centra danych, albo same korzystają
z outsourcingu. Jest to narzędzie, które z jednej strony automatyzuje
wdrażanie i udostępnianie usług, z drugiej zaś kontroluje, monitoruje
i rozlicza dostawcę/odbiorcę.

Dzięki możliwości modelowania w pełni automatycznych
procesów, powoływania i zamykania całych środowisk obejmujących nawet
setki serwerów, przedsiębiortwa oferujące usługi mogą łatwiej zarządzać całym
środowiskiem. Administratorzy takich firm nie tracą czasu na wykonywanie
wielokrotnie tych samych czynności, np. instalacji serwera, aplikacji, a następnie
udostępniania całości klientowi/użytkownikowi. Raz opracowany scenariusz może
być powielany automatycznie, bez ingerencji administratora. To samo dotyczy
usuwania nieużywanych środowisk, które są problemem w wielu firmach.
Środowiska tworzone np. do testów jakiegoś rozwiązania, które po zakończeniu
nie są kasowane (niepotrzebnie zajmują firmowe zasoby), a po jakimś czasie
nikt nie pamięta nawet, do czego służyły.

 

Całościowe zarządzanie infrastrukturą IT

Pakiet System Center 2012 umożliwia sprawne zarządzanie
fizycznymi i wirtualnymi środowiskami informatycznymi o dowolnej
skali, m.in. centrami danych, platformami serwerowymi, aplikacjami biznesowymi
oraz stacjami roboczymi i urządzeniami mobilnymi. Produkty System Center
tworzą spójne środowisko, dzięki któremu działy IT mogą sprawnie wykonywać
swoją pracę, a zarazem są w stanie skutecznie wspierać działania
biznesowe przedsiębiorstwa.

 

Wszystkie narzędzia System Center 2012 są ze sobą ściśle
zintegrowane. Posiadają ujednolicony instalator oraz wspólny interfejs
użytkownika, a także możliwość współdzielenia usług. Modularna
architektura i skalowalność oraz integracja z technologiami Microsoft
i innych dostawców to cechy, które pozwalają dostosować System Center 2012
do potrzeb każdego przedsiębiorstwa.

Dzięki pełnej integracji
komponentów System Center działy IT otrzymują kompletny i zawsze aktualny
obraz stanu infrastruktury IT oraz zależności pomiędzy poszczególnymi jej
elementami. Informacje te, w połączeniu z potężną bazą wiedzy opartą
na najlepszych praktykach i standardach branżowych, stanowią solidną
podstawę do podejmowania decyzji o optymalizacji infrastruktury
i kosztów z nią związanych, jak również umożliwiają podniesienie
i utrzymanie ustalonego poziomu dostępności aplikacji i usług.

System Center 2012 służy do centralnego zarządzania
i konsolidacji zasobów IT w heterogenicznych środowiskach wirtualnych
oraz przetwarzania danych w chmurach prywatnych i hybrydowych.
Szczegółowy wgląd w aplikacje, pełna kontrola nad cyklem eksploatacji
infrastruktury i możliwość tworzenia pul zasobów pozwalają na szybkie
i ekonomiczne uruchamianie usług IT i gwarantują ich wysoką
dostępność dla użytkowników biznesowych.

 

Endpoint Protection chroni przed wirusami

Należące do pakietu System Center 2012 oprogramowanie
Endpoint Protection służy do ochrony komputerów osobistych i serwerów
przed wirusami i zabezpiecza przed działaniem oprogramowania szpiegującego
zarówno użytkowników pracujących w sieci korporacyjnej, jak i tych,
którzy uzyskują zdalny dostęp do zasobów firmowych. Można je zintegrować
z narzędziem System Center Operations Manager i z jego poziomu
monitorować zabezpieczenia serwerów.

Endpoint Protection
udostępnia wspólną konsolę (Configuration Manager) do zarządzania punktami
końcowymi i zabezpieczeniami, która ułatwia administrowanie nimi oraz
przyspiesza rozwiązywanie problemów i analizowanie ich przyczyn na
podstawie szczegółowych raportów. Administratorzy zyskują też możliwość
centralnego tworzenia i wdrażania zasad dotyczących polityki bezpieczeństwa,
konfiguracji i standaryzacji stacji roboczych. Dzięki opcji dystrybucji
oprogramowania i zarządzania zmianą na stacjach roboczych, możliwe jest
sprawne i szybkie wdrażanie zasad polityki bezpieczeństwa na komputerach
użytkowników nawet w najbardziej rozproszonych przedsiębiorstwach.

Agent programu Endpoint
Protection wykrywa i usuwa w czasie rzeczywistym
zarówno złośliwy kod, jak również wirusy, robaki, konie trojańskie
i tzw. exploity publikowane już w dniu wykrycia luki
w oprogramowaniu (z ang. zero-day exploit) oraz zapobiega coraz
bardziej wyrafinowanym zagrożeniom, które składają się z kilku
rodzajów złośliwego kodu.

 

Zastosowany
w Endpoint Protection silnik skanujący, służący do ochrony
przed złośliwym oprogramowaniem, bazuje na różnorodnych metodach wykrywania
zagrożeń, takich jak analiza statyczna, emulacja kodu, analiza heurystyczna
i behawioralna. Dzięki temu zapewnia skuteczną
identyfikację złośliwego oprogramowania i proaktywną ochronę systemu.
Skaner nie obciąża przy tym systemu operacyjnego w sposób, który byłby
zauważalny dla użytkownika końcowego.

 

Backup z Data Protection Managerem

System Center Data Protection Manager (DPM) jest
rozwiązaniem do ciągłego tworzenia kopii zapasowych oraz szybkiego przywracania
środowisk fizycznych i wirtualnych dla serwerów SQL, Exchange, SharePoint
oraz ujednoliconej ochrony danych na serwerach i komputerach klienckich
z systemem Windows Server. Zapewnia ochronę oraz możliwości odzyskiwania
danych z dysków, taśm i chmur w sposób skalowalny, prosty
i oszczędny. Gwarantuje przy tym bezpieczeństwo danych, dzięki mechanizmom
weryfikacji poprawności procesów wykonywania kopii zapasowych.

Oprogramowanie to
umożliwia efektywne wykorzystanie dostępnych okien backupowych dzięki
bezpośredniej komunikacji z aplikacjami, których dane podlegają ochronie.
Konsolidacja funkcji zarządzania w jednym rozwiązaniu, spójnym pod
względem metodyki i technologii, zapewnia obniżenie kosztów zarządzania
ochroną danych. Data Protection Manager zabezpiecza nie tylko środowiska wirtualne,
ale także aplikacje, które są w nich uruchamiane. Pojedyncza, zintegrowana
konsola umożliwia zdalne zarządzanie wszystkimi serwerami DPM, dokonywanie
poprawek i odzyskiwanie danych.

W oddziałach firmy działających dzięki serwerom
z centralnie ustalonymi regułami Data Protection Manager pozwala też  na automatyczną ochronę danych
w środowiskach rozproszonych. Przedsiębiorstwa mogą dostosować
architekturę systemu ochrony danych do swoich potrzeb, m.in. dzięki wsparciu
dla różnych topologii sieci, kaskadowych modeli kopiowania danych, tworzeniu
rozproszonych repozytoriów itp. Możliwe jest też przypisywanie priorytetów
poszczególnym problemom na podstawie umów SLA, a także konsolidacja oraz
klasyfikacja alertów.




Dodatkowe informacje:

 



Patrycja
Wieczorek-Gensty,

Software Product Manager, Patrycja.Wieczorek-Gensty@ab.pl

Artykuł powstał we współpracy z firmami Microsoft
i AB SA.