Platforma ALSO Cloud Marketplace działa w Polsce od października bieżącego roku (jest dostępna pod adresem www.alsopolska.pl). Służy do sprzedaży oprogramowania i usług chmurowych oraz zarządzania związanymi z nimi licencjami. Resellerzy mogą wykorzystywać funkcje platformy do połączenia znajdującej się w niej oferty z własnymi usługami w celu stworzenia unikalnego rozwiązania, które będzie najlepiej dopasowane do potrzeb klientów.

Dzięki ALSO Cloud Marketplace firmy IT mogą udostępniać użytkownikom usługi niemal natychmiast, bez oczekiwania na dostawę nośników czy podpisanie umów licencyjnych. System wspiera oba modele dostarczania oprogramowania – klasyczny, w którym aplikacja jest instalowana na komputerze (wówczas przez platformę kupowane są klucze licencyjne), oraz SaaS, w którym oprogramowanie jest uruchamiane w chmurze, jako wirtualna aplikacja dostępna przez przeglądarkę. Prosty sposób zakupu oprogramowania i usług oraz związana z tym konfiguracja oferty za pomocą ALSO Cloud Marketplace ułatwia partnerom dostosowanie oferty do wymogów stawianych przez użytkowników.

 

Jak zarabiać na usługach w chmurze?

Aby rozpocząć sprzedaż poprzez platformę ALSO Cloud Marketplace, reseller musi mieć konto w ALSO Webshop i być formalnie zarejestrowany w systemie dystrybutora. Proces rejestracji firmy, jej weryfikacji, przyznania kredytu handlowego itd. trwa maksymalnie trzy dni, ale w szczególnych przypadkach, gdy realizacja kontraktu wymaga szybkiego działania, przedstawiciele ALSO mogą ten czas znacząco skrócić. Korzystanie z platformy (oraz ALSO Webshop) jest bezpłatne.

 

Po zarejestrowaniu partnerzy mają do dyspozycji mnóstwo materiałów znajdujących się w Akademii ALSO Cloud – instrukcji postępowania krok po kroku, materiałów wideo itp. Szczegółowo zostały tam opisane wszystkie elementy chmurowego sklepu.

 

Trzy pytania do…

Joanny Falęcik, Sales Manager Solutions w ALSO Polska

CRN Jak będzie rozwijana oferta ALSO Cloud Marketplace?

Joanna Falęcik Większość kontraktów z dostawcami usług jest negocjowana przez naszą centralę, jednakże za każdym razem dokładnie analizujemy zapotrzebowanie na daną usługę wśród klientów w Polsce. W tej chwili – jako jedyni w naszym kraju – możemy zaproponować partnerom pełną chmurową ofertę Microsoftu, w ramach uzyskanego przez ALSO statusu Cloud Solutions Provider Tier-2. Pierwsze sprzedaże w Polsce już zostały sfinalizowane, wkrótce do oferty dołączą backupowe produkty firmy Acronis oraz wiele innych. Oczywiście systematycznie będziemy rozwijać portfolio usług, także o te świadczone przez polskich dostawców, abyśmy finalnie mieli pełną chmurową ofertę, z każdej kategorii dostępnej na rynku i poszukiwanej przez naszych partnerów. Zależy nam też na tym, aby resellerzy i integratorzy w ramach tej platformy mogli udostępniać swoje własne usługi.

 

CRN Jakie korzyści mogą odnieść klienci, którzy zdecydują się na zakup oprogramowania i usług IT w ten sposób? Czy reseller to tylko pośrednik, czy jest zaangażowany w proces swojego klienta?

Joanna Falęcik Główną korzyścią jest bardzo precyzyjny model opłat. Rozliczanie wykorzystanego oprogramowania i usługi odbywa się z fragmentacją dzienną, a nie miesięczną, jak jest w przypadku większości tego typu rozwiązań. Klient, który dokona zakupu w ostatnim tygodniu danego miesiąca, zapłaci tylko ułamek miesięcznej opłaty. Istotne jest również uproszczenie całego procesu sprzedaży usług chmurowych – ALSO Cloud Marketplace pomaga partnerom na każdym etapie sprzedaży, począwszy od bardzo prostego przygotowania oferty przez sprzedaż, dostarczenie usług, a następnie bardzo prezycyjne raportowanie i weryfikowanie działalności. Dodatkowo partner oferujący swoim klientom usługi chmurowe za pośrednictwem naszej platformy nawiązuje ze swoim klientem bliższą i dłuższą relację. Użytkownicy wybierający tego typu usługi nie mają tendencji do częstych zmian dostawców. Cieszymy się, że możemy zaproponować także polskim firmom platformę, która z powodzeniem działa już w kilkunastu krajach Europy.

 

CRN Na jakie zalety głównie zwracają uwagę partnerzy, którzy już korzystają z platformy?

Joanna Falęcik Przede wszystkim na bardzo elastyczny sposób konstruowania oferty. Reseller może swobodnie stworzyć kilka portfeli produktów, każdy przeznaczony dla innego typu klientów i z oddzielnymi zasadami naliczania marży. Partnerzy nie muszą przechodzić szkoleń, uzyskiwać certyfikatów, osiągać pułapów sprzedażowych itd. Dlatego zachęcamy wszystkich do rejestracji i wypróbowania tego modelu – tutaj obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. Ci, którzy wykażą się większą elastycznością i innowacyjnością wobec swoich klientów, mogą liczyć na ciekawsze kontrakty.

 

Partnerzy handlowi wewnątrz platformy ALSO Cloud Marketplace mogą dowolnie wybierać wyselekcjonowane przez dystrybutora usługi do stworzenia własnej, unikalnej oferty. Aby tego dokonać, należy założyć własne Marketplace’y. W każdym zostanie stworzona oddzielna oferta, dotycząca innych produktów lub adresowana do innych grup klientów. Wybrane usługi po prostu przeciąga się do własnego Marketplace’u i po ustaleniu poziomu cen można rozpocząć sprzedaż. Każda z oferowanych przez ALSO usług ma rekomendowaną cenę detaliczną, którą w swojej ofercie reseller może dowolnie zmieniać (wpisuje ceny ręcznie albo ustala procentową wartość marży). Oczywiście, korzystając tej platformy, resellerzy mogą także kupować usługi na własne potrzeby.

 

Elastyczne zarządzanie

Platforma ALSO Cloud Market zawiera wiele narzędzi ułatwiających pracę partnerom. Stworzoną dla klienta ofertę można w prosty sposób wyeksportować do pliku Excela lub Worda, a bazę danych użytkowników dla poszczególnych usług zaimportować z systemu Active Directory. Dla kupionego oprogramowania i usług można zmieniać liczbę aktywnych licencji oraz definiować czas ich obowiązywania. Do dyspozycji partnerów jest też wiele różnego typu narzędzi raportujących oraz moduł Self-Care (może zawierać logo resellera), dzięki którym klienci końcowi mają możliwość edytowania swoich profili użytkownika, zresetowania hasła oraz dodawania kolejnego adresu e-mail. Funkcjonalność portalu Self-Care jest ciągle rozszerzana.

Dzięki platformie ALSO Cloud Marketplace partnerzy mogą wyróżnić się na swoich lokalnych rynkach. Ich oferta będzie szczególnie interesująca dla firm, w których występuje duża zmienność liczby pracowników – w modelu chmurowym łatwo dopasować ją do rzeczywistych potrzeb klientów, a rozliczanie usług w modelu dziennym zapewnia spore oszczędności. Docelowa grupa klientów jest praktycznie niczym nieograniczona – mogą to być zarówno prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą w małych miejscowościach, jak i duże przedsiębiorstwa z wieloma oddziałami.

Dodatkowe informacje:

Joanna Falęcik,

Sales Manager Solutions, ALSO Polska,

joanna.falecik@also.com

Artykuł powstał we współpracy z firmą ALSO Polska.