Chmury obliczeniowe stały się nowym kierunkiem rewolucjonizującym światowy rynek współczesnego IT, dlatego budowanie biznesu opartego na dystrybucji oraz wykorzystaniu tego typu rozwiązań jest ciekawą i dobrze rokującą perspektywą. Aby to ułatwić, Oktawave – polska platforma chmury obliczeniowej – przygotowała różne formy współpracy dające resellerom szansę na czerpanie zysków.

Rynek usług świadczonych w chmurach obliczeniowych rozwija się bardzo dynamicznie. Coraz więcej użytkowników zaczyna doceniać korzyści wynikające ze stosowania tej technologii, czyli szybkiego dostępu do mocy obliczeniowej (dotychczas zarezerwowanej jedynie dla dużych firm), redukcji wydatków na IT, niezawodności oraz oszczędności czasu związanego z wdrożeniami i obsługą infrastruktury. Tendencję tę potwierdza m.in. dynamika wzrostu rynku cloud computingu. Szacuje się, że w 2014 r. osiągnie ona poziom 30 proc., a wartość sprzedaży usług – ok. 350–400 mln zł. Podane wskaźniki wyraźnie dowodzą, że jest to jeden z głównych kierunków rozwoju IT, który przy umiejętnym wykorzystaniu może stać się fundamentem wielu zyskownych inicjatyw w branży nowych technologii oraz e-commerce.

 

Nowe perspektywy

Analitycy szacują, że już dzisiaj ponad 75 proc. firm rozważa rezygnację z najpopularniejszych dotychczas rozwiązań IT i przeniesienie swoich zasobów do chmury oraz rozpoczęcie korzystania z oferowanych w niej usług. W praktyce oznacza to szansę na powstawanie zupełnie nowych podmiotów, ale – w związku z dynamicznymi zmianami – może też oznaczać konieczność reorientacji biznesowej dla tych, którzy już na nim działają.

Czynnikiem wymuszającym takie zmiany będzie zapotrzebowanie na profesje związane z redystrybucją oraz integracją usług chmurowych. W miarę rozwoju rynku usług w chmurze może nastąpić także restrukturyzacja zatrudnienia w branży IT. Ponadto, z uwagi na specyfikę poszczególnych użytkowników chmury obliczeniowej, bardzo prawdopodobne jest, że z czasem pojawią się wyspecjalizowane w konkretnych zagadnieniach podmioty.

Kto może zyskać?

Pierwszą grupą, która może zarabiać na chmurze, są oczywiście resellerzy. Najczęściej są to firmy, które zajmują się wyłącznie odsprzedażą rozwiązań IT albo planują rozszerzyć portfolio swoich usług o przetwarzanie danych w chmurze obliczeniowej. Zysk czerpią z marży i są ważnym ogniwem pośredniczącym między dostarczycielem usług a ich odbiorcami. W takiej działalności dla resellerów szczególnie istotne jest, aby dostawca oferował usługi o różnych parametrach z możliwością elastycznego kształtowania ich cen dla klientów końcowych, a także zapewniał szybkie i fachowe wsparcie.

 

 

Rozwiązania w chmurze mogą również rozwiązać wiele dotychczasowych problemów integratorów systemów IT. Potrzebują oni skalowalnych środowisk, dostosowanych do bardzo zróżnicowanych potrzeb. W dodatku muszą być one szybko udostępniane, aby czas wdrożenia był jak najkrótszy. Chmura obliczeniowa umożliwia budowę bardzo różniących się od siebie środowisk, a w dodatku pozwala udostępniać je w ciągu zaledwie kilku minut. W efekcie klient błyskawicznie otrzymuje usługę o optymalnej w danej chwili mocy obliczeniowej.

Integratorzy przez udostępnienie usług lub infrastruktury w chmurze mogą zapewnić sobie stały, regularny dochód. Takie podejście pozwala budować im więź z klientami, dla których tworzą rozwiązania. Kolejna korzyść płynie z samej rezygnacji ze sprzętu. Bywa on nierzadko zawodny, co nakłada na integratorów konieczność zapewnienia obsługi serwisowej. Poza tym każda awaria wpływa niekorzystnie na relację między integratorem a jego klientem, gdyż nikt inny, tylko integrator zostanie obarczony winą za usterki, a czasem nawet posądzony o dobór niewłaściwego, zawodnego rozwiązania.

 

Trzy pytania do…

 

Dariusza Nawojczyka, CMO w Oktawave

CRN Czy przetwarzanie danych w chmurze jest naprawdę bezpieczne?

Dariusz Nawojczyk Tak, chmura zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa przetwarzania danych, także tych wymagających podwyższonego stopnia ochrony. Infrastruktura zabezpieczona jest na wielu poziomach. Można bardzo szczegółowo zdefiniować oraz kontrolować, kto i na jakich warunkach ma dostęp do danych przechowywanych w chmurze, a także tworzyć wewnętrzne segmenty sieci, bez dostępu do sieci publicznej. Transmisja danych do panelu administracyjnego oraz usługi OCS zawsze szyfrowana za pomocą protokołu SSL. Cała oferta firmy Oktawave spełnia też wymagania polskiego prawa w zakresie ustawy o ochronie danych osobowych.

 

CRN Po co klientom resellera chmura?

Dariusz Nawojczyk Chmura to wygoda i pewność. Użytkownik przenosi obowiązek dbania o infrastrukturę na podmiot dostarczający usługi. To zasoby dostępne na żądanie, zapewniające skalowalność w każdym momencie i oczywiście rozliczane w cyklu godzinowym. Nie można chcieć więcej.

 

CRN Udostępniacie ogromną moc obliczeniową.  W usługach high performance computing barierą są koszty…

Dariusz Nawojczyk W naszym przypadku sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Decydując się na nasze usługi, od razu i bez kosztownego inwestowania w infrastrukturę, otrzymuje się dostęp do ogromnej mocy obliczeniowej, niezbędnej w obsłudze wielu użytkowników. Ponadto, dzięki elastycznemu modelowi rozliczeń, łatwo można dostosowywać skalę wykupionych usług do rosnącego zainteresowania użytkowników. Klient nigdy nie płaci za coś, z czego nie korzysta.

 
Program Reseller

Dla firm hostingowych, webmasterów oraz integratorów rozwiązań IT Oktawave przygotował program Reseller, dzięki któremu będą mogli sprzedawać usługi chmury obliczeniowej klientom. Ich zysk pochodzi ze specjalnego rabatu dla partnerów na usługi Oktawave, które mogą odsprzedawać końcowym odbiorcom. W tym programie szczególny nacisk położono na rozbudowanie narzędzi służących do zarządzania portfolio usług, a także na rozwiązania billingowe: fakturowanie i monitorowanie rozliczeń. Każdy z partnerów ma do dyspozycji specjalny panel, za pośrednictwem którego może ustalać cenniki indywidualne, a także formy rozliczeń. Ponadto panel administracyjny można spersonalizować pod kątem indywidualnych preferencji. Każdy uczestnik programu Reseller otrzymuje też wsparcie zespołu administratorów oraz sprzedażowego. Więcej o programie Reseller: www.oktawave.com/pl/reseller.html.

 

Program Volume

Program Volume został opracowany z myślą o dużych firmach, które prowadzą działalność z wykorzystaniem infrastruktury Oktawave – integratorów systemów czy też twórców oprogramowania (ISV), zainteresowanych intensywnym wykorzystywaniem udostępnianych im zasobów. Uczestnicząc w programie Volume, mogą otrzymywać rabaty, których wysokość jest proporcjonalna do stopnia wykorzystania infrastruktury (im więcej rozwiązań będzie przenoszonych do chmury, tym większy będzie przyznawany rabat). Każdy uczestnik programu Volume otrzymuje również bezpłatne wsparcie zespołu administratorów oraz marketingowe, np. fanpage, wspólne konferencje, case studies czy też działania PR. Dodatkowe informacje zamieszczone są na stronie www.oktawave.com/pl/volume.html.

 

Program Benefit

Benefit jest programem, który ma najszerszy krąg odbiorców. Mogą być nimi zarówno instytucje, jak i osoby fizyczne, które prowadzą strony internetowe, najczęściej poświęcone tematyce nowych technologii (serwisy, blogi, fora). Istota programu Benefit polega na promowaniu usług Oktawave. Wykorzystywana jest tutaj reklama, np. za pośrednictwem bannerów. Każda rejestracja nowego użytkownika trafiającego do Oktawave z „polecającej” strony jest odnotowywana. Uczestnik programu otrzymuje nagrodę, rabat na usługi, z których korzysta, lub wynagrodzenie (zysk jest stale naliczany od każdej wpłaty uzyskanej od poleconego użytkownika).

Podobnie jak w przypadku pozostałych programów lojalnościowych użytkownicy mogą liczyć na przemyślane mechanizmy wsparcia. Otrzymują unikalny identyfikator w systemie Oktawave oraz dostęp do narzędzi pomagających monitorować wygenerowane profity. Poza tym mają do dyspozycji stale aktualizowaną bazę materiałów reklamowych. Szczegółowe zasady programu znajdują się na stronie: www.oktawave.com/pl/benefit.html.

Dodatkowe informacje:

 

Dariusz Nawojczyk,

Chief Marketing Officer, Oktawave,

dariusz.nawojczyk@oktawave.com

Artykuł powstał we współpracy z firmą Oktawave.