Analizując możliwość zarobienia na chmurze publicznej, trzeba rozróżnić dwa scenariusze: budowę własnej chmury publicznej lub pośredniczenie w sprzedaży usług chmurowych świadczonych przez inne firmy. Pierwszy stanowi duże wyzwanie i jest możliwy do zrealizowania tylko przez firmy dysponujące odpowiednim zapleczem finansowym i kompetencjami. Drugi to model dobrze znany firmom, z tą różnicą, że zamiast pudełek odsprzedaje się klientowi usługi.

Firmy operujące chmurami publicznymi są otwarte na współpracę z partnerami handlowymi, chociaż zdecydowana większość nie decyduje się wyłącznie na sprzedaż przez kanał, ale prowadzi również sprzedaż bezpośrednią.

– W filozofii naszej sprzedaży najwięcej uwagi poświęcamy kanałowi partnerskiemu, z myślą o którym budowane są przede wszystkim produkty – mówi Krzysztof Jański, kierownik działu marketingu w Oxycomie. – Nie oznacza to jednak, że klient, który przyjdzie bezpośrednio do nas, zostanie odprawiony z kwitkiem. W takim lub podobnym modelu działają nie tylko polskie firmy, ale również międzynarodowe korporacje.

Mimo rosnącego znaczenia usług w chmurze warto też uświadomić sobie, że pewna część zasobów nie zostanie tam przeniesiona, ponieważ nie wszystkie przedsiębiorstwa wymagają funkcjonalności i korzyści, jakie daje cloud computing. Część odbiorców nadal będzie prowadziła działalność IT w modelu tradycyjnym, jeszcze inni wykorzystają model hybrydowy, przenosząc do chmury tylko te zasoby, w przypadku których jest to uzasadnione.

 

Rafał Mróz

 

dyrektor ds. Asseco WAPRO ERP w Asseco Business Solutions

Usługę Asseco WAPRO online oferujemy bezpośrednio oraz poprzez sieć partnerów handlowych na terenie całego kraju. Koszt takiej usługi zaczyna się od ok. 150 zł netto. Oczywiście resellerzy, którzy z nami współpracują, otrzymują produkty w chmurze na preferencyjnych warunkach, aby pewien zysk mogli wypracować także dla siebie.

 

Dorota Grudzień-Molenda

 

Cloud Business Development Manager, HP

Wartość sprzedaży na rynku chmury obliczeniowej utrzymuje się na wysokim poziomie i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższych 2–3 latach sytuacja ta miała ulec zmianie. Obecnie dynamika wzrostu wynosi ok. 35 proc. Cloud computing staje się standardem i coraz więcej użytkowników korzysta z tego modelu.