Gala odbyła się w szczególnym dla firmy momencie: niedawno minęła pierwsza rocznica podziału koncernu na HP Inc. i HP Enterprise. Jacek Żurowski, dyrektor zarządzający HP Inc Polska, ocenił minione 12 miesięcy pozytywnie. Wskazał na liczne produkty PC i z rynku druku, które firma wprowadziła w tym czasie na rynek. Poinformował też o udostępnieniu wybranych produktów w modelu DaaS (Device as a Service).

Polska w strukturach korporacji jest częścią regionu CEMA, do którego włączono 101 krajów o łącznej populacji 1,9 mld ludzi. Jak podał producent, aż 34 proc. populacji tego regionu to osoby w wieku lat 15 lub młodsze. Stanowią one dla korporacji i partnerów łakomy kąsek i w dużej części właśnie do nich w przyszłości będą kierowane różne nowości, takie jak HP Sprocket – niewielkie urządzenie, za pośrednictwem którego można drukować zdjęcia nawet na świeżym powietrzu, prosto z telefonu (ma pojawić się w sprzedaży już niebawem). Przedstawiciele HP Inc Polska zapowiedzieli również, że w sposób bardziej dynamiczny niż dotychczas koncern chciałby działać na rynku MŚP. W trakcie tegorocznej gali padły też deklaracje dotyczące spodziewanego wzrostu sprzedaży oryginalnych materiałów eksploatacyjnych.

Firma poinformowała o systematycznym upraszczaniu dostępu do systemów sprzedażowych dla partnerów, między innymi o uruchomieniu platformy HP Integrated Quoting, dzięki której można szybko uzyskać ceny specjalne w prowadzonych przez siebie transakcjach i postępowaniach przetargowych. W styczniu ma zostać rozesłana do partnerów ankieta dotycząca współpracy resellerów z polskim oddziałem HP Inc. Wyciągnięte z niej wnioski mają pomóc producentowi w modyfikacji zasad programu partnerskiego. Co jest o tyle istotne, że ok. 90 proc. sprzedaży koncernu w Polsce generowane jest właśnie za pośrednictwem autoryzowanych partnerów.

Firma cały czas monitoruje obecną sytuację na rynku pod kątem nowych możliwości działania i szuka takich, które ułatwią wzrost partnerom. Wśród nowości, które spełniają to założenie, warto wymienić nową linię Premium – eleganckich komputerów wysokiej klasy, a wśród nich Spectre 13. Duże nadzieje są wiązane z inwestycjami w segment komputerów do gier – Omen by HP – nową markę producenta. Koncern wprowadza też na rynek komputer mobilny Elite X3, który na tegorocznych targach Mobile World Congress zdobył aż 24 nagrody.

 

Więcej A3

Drukarki to jeden z filarów HP Inc. Nic dziwnego, że producent wykorzystał mijający rok do wprowadzenia różnych udoskonaleń, jak technologia Jet Intelligence, której zadaniem jest zwiększenie wydajności tonerów, a co za tym idzie redukcja kosztów wydruku. Z kolei technologia HP PageWide, stosowana dotychczas wyłącznie w urządzeniach wielkoformatowych, w 2016 r. dostosowana została do potrzeb rynku MŚP poprzez wprowadzenie szerokiej gamy produktów A4. W przyszłym roku firma HP Inc. wprowadzi technologię HP PageWide również do produktów A3. Producent ma też w zanadrzu najmniejsze wielofunkcyjne urządzenie na świecie – HP Desk Jet Ink Advantage 3700.

Według najnowszych danych IDC udział HP Inc. w rynku drukarek laserowych sięgnął 40 proc., a w przypadku atramentowych – 60 proc. W 2016 r. firma  odnotowała wzrost sprzedaży we wszystkich biznesowych kategoriach produktów.

– Potrzeby klientów dynamicznie się zmieniają. Coraz częściej zwracają oni uwagę na bezpieczeństwo, mobilność i możliwość archiwizacji dokumentów. HP Inc. zaspokaja te potrzeby poprzez wprowadzenie na rynek nowych kategorii produktów – komentuje Maciej Deka, Print & Solution Country Manager.

Najlepsi z najlepszych

Podczas uroczystej gali najbardziej aktywni resellerzy, retailerzy, integratorzy i dystrybutorzy zostali uhonorowani Gwiazdami. Nagrody Excellence Award HP Inc. 2016 powędrowały do takich firm jak:

– Euronet – w kategorii „Komputery”

 Jeronimo Martins Polska – „Akcesoria konsumenckie”

– Komputronik – „Materiały eksploatacyjne”

– Mediaexpert Terg – „Drukarki”

– AB – „Dystrybutor”

– Qumak – „Notebooki premium i urządzenia mobilne”

– Piomar – „Komputery stacjonarne do biznesu”

– 3DYTA – „Stacje robocze”

– Integart – „Plotery i produkty graficzne”

– Office Pulse – „Zarządzanie usługami druku”

– ZiZaKo – „Technologia PageWide”

 

W przyszłym roku producent planuje wprowadzenie do oferty kilkunastu urządzeń drukujących w formacie A3, zarówno w technologii laserowej, jak i HP PageWide. Jeśli chodzi o rynek druku w Polsce, to urządzenia A3 stanowią połowę jego wartości. Koncern będzie zachęcał partnerów do zmiany modelu sprzedaży z transakcyjnego na kontraktowy.

W Europie Zachodniej coraz więcej firm korzysta z benefitów tego modelu – twierdzi Maciej Deka. – I choć u nas resellerzy z powodzeniem stosują model transakcyjny, to kontrakty mają jasną przyszłość, bo właśnie ten model biznesowy charakteryzuje się stabilnością przychodów i zysków dla partnerów, równocześnie oferując klientom przewidywalność wydatków. Kontraktami interesują się coraz bardziej klienci z segmentu MŚP, w tym tacy, którzy mają po kilka drukarek.

 

Konwertowalna ofensywa

Według danych IDC w segmencie konsumenckich pecetów od lat obserwuje się systematyczny spadek popytu. Niemniej komputery marki HP miały w bieżącym roku dobrą passę, zarówno na świecie, jak i w Polsce. Zdaniem przedstawicieli HP Inc Polska obecnie jednym z obiecujących segmentów rynku jest sprzęt konwertowalny.

– Generacji użytkowników przyzwyczajonych do smartfonów i tabletów podoba się idea komputera osobistego z ekranem dotykowym – mówi Anna Ostafin, Category Group Manager Personal Systems. – Osoby te mogą wykorzystać taki sprzęt do rozrywki w domu, ale też do pracy.

Producent zamierza utrzymać wiodącą pozycję w segmencie biznesowym, wprowadzając kolejne innowacje w swoich produktach – od wyglądu po zastosowanie. Dowodem na to są np. lekkie i wyposażone w wydajne akumulatory urządzenia 12-calowe z serii Elite x2 czy modele z linii Elite x3, które mogą służyć jako smartfon, tablet lub komputer osobisty.

– Jestem przekonana, że segment biznesowy będzie generował coraz większy popyt – mówi Anna Ostafin. – Zostało to uwzględnione w naszych planach sprzedażowych na rok kalendarzowy 2017. Z niezależnych prognoz na lata 2018 i 2019 wynika, że segment komputerów konwertowalnych klasy biznes będzie rósł. Trudno jednak powiedzieć, w jakim tempie. Na razie ekran dotykowy to ciekawa nowość, ale już wkrótce może być to konieczność.

Maciej Deka

Print & Solutions Country Manager, HP Inc Polska

HP Inc. w minionym roku koncentrowało się na rozwoju kompetencji kanału partnerskiego, przeprowadziło ponad 100 szkoleń i przeszkoliło prawie 4 tys. osób. W związku z wprowadzeniem do oferty nowych produktów, wykorzystujących najnowsze technologie, rok 2017 będzie kontynuacją tych działań. Ogromną wartością dla HP Inc. są partnerzy, dlatego wysoki poziom satysfakcji ze współpracy z nimi jest dla nas kluczowy. W dalszym ciągu zamierzamy inwestować w partnerów, rozwijać ich umiejętności, wiedzę i kompetencje.

 

 

Trzy pytania do…

Anny Ostafin, Category Group Manager Personal Systems w HP Inc Polska

CRN Z niezależnych analiz wynika, że rynek PC co najmniej do 2020 r. będzie rynkiem spadkowym. Czy plany HP Inc. uwzględniają te dane i czy macie jakieś remedium na tę sytuację?

Anna ostafin Tak, koncentrujemy się na produkcji komputerów konwertowalnych i dla graczy. Uważamy, że oba te segmenty mają przed sobą przyszłość. Staramy się, aby nasze produkty były innowacyjne. Sporo inwestujemy w rozwój i liczymy, że przyniesie to efekty w nieco dłuższej perspektywie.

 

CRN A jak wygląda polski rynek komputerów konwertowalnych w porównaniu z europejskim?

Anna Ostafin Rynki te nie różnią się zbytnio od siebie. Podobnie jak w Europie Zachodniej i USA, także u nas tego typu produkty kupowane są coraz chętniej zarówno przez klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Mamy urządzenia tanie, jak również sprzęt, który może zastąpić komputery biurowe. W naszej ofercie są też modele o wzmocnionej konstrukcji. Spodziewamy się, że trend wzrostowy w tym segmencie utrzyma się także w przyszłości.

 

CRN Omen to zjawisko interpretowane jako zapowiedź przyszłych zdarzeń. Jakie będą te zdarzenia na rynku laptopów dla graczy, jeśli chodzi o  markę Omen by HP?

Anna Ostafin Segment urządzeń gamingowych został wydzielony przez producentów około 2–3 lata temu i od tego czasu rozwija się bardzo dynamicznie. Po części dlatego, że rośnie popularność e-sportu, a tu najlepiej sprawdzają się właśnie specjalne komputery dla graczy. To rynek, na którym marka Omen by HP niezmiennie ma bardzo mocną pozycję. Rzeczywiście obserwujemy, że w miarę zwiększania się możliwości urządzeń mobilnych udział sprzedaży laptopów w segmencie gamingu stale rośnie. Nic w tym dziwnego, bo konstrukcje takie jak Omen 17 skutecznie konkurują pod względem parametrów z komputerami stacjonarnymi.