Obecni na tegorocznym Dell EMC Forum dystrybutorzy potwierdzają, że połączenie sił i ofert obu koncernów, do którego doszło rok temu, znacząco zwiększa ich możliwości sprzedażowe. Jednocześnie zwracają uwagę, że wciąż nie wszystkie linie produktowe w nowym portfolio są przez Dell EMC traktowane z jednakowo dużą uwagą. Także integratorzy, z którymi rozmawialiśmy, pozytywie oceniają potencjał połączonej oferty. Nawet jeśli dawniej mieli lepsze warunki do negocjowania cen, bo równolegle rozmawiali z dwoma dostawcami.

Po raz pierwszy Dell EMC Forum odbyło się w warszawskim centrum EXPO XXI. W dużej przestrzeni wystawienniczej blisko 1,5 tys. uczestników konferencji nie miało problemów, by zapoznać się ze wszystkimi prezentowanymi nowościami produktowymi amerykańskiego giganta i ofertą jego polskich partnerów (w bieżącym roku wystawiało się 14 takich firm). W programie Forum, oprócz sesji plenarnych, można było znaleźć 30 prezentacji tematycznych. Pogrupowano je w 5 bloków poświęconych: różnym aspektom transformacji cyfrowej, modernizacji IT przy użyciu platform infrastrukturalnych, wykorzystaniu systemów konwergentnych, strategiom chmurowym oraz transformacji środowiska pracy wynikającej z digitalizacji biznesu.

Zgodnie z hasłem przewodnim tegorocznej konferencji „Realize your digital future” na pierwszy plan wybijało się przesłanie, że cyfrowa transformacja przestała być sloganem marketingowym, stając się rzeczywistym motorem zmian w przedsiębiorstwach. Ten komunikat wsparto przedstawionymi w trakcie forum wynikami badania zleconego przez Dell EMC firmie badawczej IDC. Zostało przeprowadzone wśród osób decydujących o strategii biznesowej oraz informatycznej w 200 polskich przedsiębiorstwach. 

Okazuje się, że prawie trzy czwarte menedżerów twierdzi, że w ich branży ma już miejsce transformacja cyfrowa. Jednocześnie, za jej główne biznesowe cele uważają poprawę jakości oraz uatrakcyjnienie oferty produktowej i usługowej (67,5 proc. ankietowanych). Niewiele rzadziej wskazywano na redukcję kosztów (60 proc.). Z badania wynika, że obecnie zmiany w sposobie prowadzenia firm są przede wszystkim wywoływane przez czynniki zewnętrzne – według respondentów najważniejszymi inicjatorami transformacji są bowiem: zmieniające się oczekiwania klientów (77 proc. wskazań), dostępność nowych technologii (65 proc.), pojawianie się konkurentów spoza branży (33,5 proc.), zmiana ekosystemu branżowego (26,5 proc.) oraz nowe modele biznesowe (15 proc.).

Nawet jeśli badania mówią o zmianie świadomości klientów w postrzeganiu roli technologii i działów IT (jeszcze nie tak dawno widzianych głównie przez pryzmat kosztów), to i tak najbardziej przekonującym dowodem na postępującą cyfryzację są przykłady praktycznego zastosowania nowych technologii. Wśród prezentowanych podczas tegorocznego Forum było np. wykorzystanie Internetu rzeczy przez obiekty użyteczności publicznej do analizowania i prognozowania zużycia energii, a w konsekwencji do optymalizowania planów taryfowych. S4E pokazał, w jaki sposób samorządy lokalne mogą zyskać większą kontrolę nad wydatkami na prąd w budynkach z wieloma tradycyjnymi licznikami. Zapewniają to beacony na bieżąco przesyłające do bram IoT typu Dell Edge Gateway informacje o zużyciu energii, które są następnie analizowane w chmurze. Rozwiązanie do zarządzania efektywnością energetyczną, oparte na własnym oprogramowaniu, stworzył polski startup, firma SEPIN.

Galeria zdjęć z Dell EMC Forum 2017