Satya Nadella, przejmując dwa lata temu stery w Microsofcie, ogłosił strategię „Mobile first, cloud first”. Wprawdzie przypominała ona wizję Steve’a Ballmera, który mówił o dostarczaniu połączonych urządzeń oraz rozwoju usług, niemniej praktyka pokazała, że obie koncepcje mocno się różnią. Niekonwencjonalne metody oraz odwaga nowego menedżera sprawiły, że Microsoft stał się firmą bardziej wyrazistą.

– Satya Nadella podąża za najnowszymi trendami i przenosi biznes do cyfrowego świata. Mamy za sobą etap pudełek. Doceniam również to, że Microsoft otworzył się na rozwiązania innych producentów, takich jak Oracle czy Red Hat. To znacznie ułatwia nam pracę z różnymi grupami klientów – mówi Małgorzata Domańska-Skrok, szefowa departamentu CSP/SPLA w APN Promise.

Co ważne, nowa polityka znajduje odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży. W pierwszym kwartale 2017 roku finansowego (od 1 lipca do 30 września 2016 r.) koncern zanotował 116-proc. wzrost przychodów ze sprzedaży usług Azure. Natomiast wpływy z całego segmentu usług chmurowych wzrosły o 8 proc. w ujęciu rocznym, osiągając 6,38 mld dol. Dobre wyniki finansowe Microsoftu wywindowały kurs akcji do 60 dol. To najwyższy poziom od 1999 r.

Czy uzyskane wyniki przełożą się na korzyści dla partnerów? Jak się łatwo domyślić, podczas spotkania w Łodzi przeważała tematyka związana z chmurą. Przedstawiciele Microsoftu uważają, że każdy reseller oraz integrator może znaleźć się w gronie beneficjentów strategii „Mobile first, cloud first”. Karol Wituszyński, dyrektor ds. rozwoju organizacji partnerskich w polskim oddziale Microsoft, twierdzi, że rozwiązania chmurowe producenta osiągają 19 proc. wyższą marżę aniżeli produkty konkurencji. Niemniej, aby czerpać przyzwoite profity ze sprzedaży rozwiązań z Redmond, najlepiej pożegnać się z popularnymi modelami zarabiania pieniędzy.

 

Oczywiście można opierać się wyłącznie na sprzedaży transakcyjnej, ale ten biznes przynosi 1–3 proc. marży. Lepiej przedstawia się sytuacja w przypadku produktów z wartością dodaną. Tutaj możemy liczyć na marże rzędu 10–20 proc. Natomiast szczególnie namawiam partnerów, aby angażowali się w najnowsze modele biznesowe. Mam tutaj na myśli stworzenie indywidualnej oferty w oparciu o usługi, a także wykreowanie własnej wartości intelektualnej bazującej na subskrypcji. Wówczas można liczyć nawet na marże w wysokości 35 proc. – przekonuje Karol Wituszyński.

Microsoft zakłada, że partnerzy na bazie platformy Azure będą budować własną ofertę. Nie jest to jednak łatwe zadanie, bowiem wymaga sporych kompetencji. Firmy muszą dysponować odpowiednim zespołem wdrożeniowym, a także wykwalifikowanymi handlowcami. Partnerzy, którzy pragną nadążać za zmianami, powinni poszukiwać również dobrych specjalistów od analizy danych, architektów projektujących środowisko chmury, ekspertów od bezpieczeństwa i kreatywnych twórców aplikacji.

 

Budowa zaufania

Choć chmura publiczna cieszy się rosnącą popularnością, wciąż istnieją firmy, które obawiają się o bezpieczeństwo danych przechowywanych na zewnętrznych serwerach usługodawców. Microsoft w ostatnim czasie podjął szereg inicjatyw w celu poprawy reputacji.

– W ostatnim czasie udało nam się nadrobić zaległości w obszarze bezpieczeństwa. Jeszcze kilka lat temu krążyły na nasz temat różne dowcipy. Obecnie przywiązujemy ogromną wagę do bezpieczeństwa danych oraz informacji. Z jednej strony tworzymy nowe rozwiązania i systemy bezpieczeństwa, zaś z drugiej integrujemy zabezpieczenia występujące u naszych klientów – podkreśla Przemysław Szuder, dyrektor działu Small & Medium Business Solutions.

Najlepsi z najlepszych

Tradycyjnie podczas corocznego zjazdu polskich partnerów Microsoftu producent wyróżnił najlepszych. Tym razem do tego grona trafiły firmy:

– Onex Group (2016 Country Partner of the Year),

– IT.integro (w kategorii Dynamics NAV),

– Xplus (Dynamics AX),

– Netwise (Dynamics CRM),

– Onex Group (SMB),

– AB (Distributor),

– Sagra Technology (Applications),

– Edge Technology (2016 Best New Partnership).

 

Koncern z Redmond, chyba jako jedyny na świecie, może pochwalić się 50 globalnymi i lokalnymi certyfikatami w dziedzinie przetwarzania, przechowywania i analizy danych. Warto podkreślić, że Microsoft posiada ponad 100 centrów danych w 34 miejscach na świecie.

 Niemal co tydzień powstaje nowe centrum danych. Nie zamykamy się na inne technologie, jesteśmy otwarci na uruchamianie aplikacji komercyjnych, jak również open source. Robimy wiele, aby klienci zaufali naszej chmurze publicznej – tłumaczy Eugeniusz Licznarowski, Business Development Manager w polskim oddziale Microsoft.

Tego typu działania otwierają drzwi do wielu nowych klientów. Krzysztof Folek, który wcześniej spędził wiele lat w Microsofcie, uśmiecha się, kiedy słyszy o dziurawych rozwiązaniach giganta z Redmond.

Jedną z podstawowych cech chmury Microsoft jest jej bezpieczeństwo. Zarówno bezpieczeństwo fizyczne w zakresie bezpośredniego dostępu do infrastruktury Azure, jak i sposób oraz metodyka zarządzania dostępem do danych i aplikacji uruchamianych w ramach Azure – uspokaja Partner Business Development Manager w ITMagination.

Partnerzy idą z duchem czasu

Wielu partnerów zaczyna rozumieć reguły gry obowiązujące w nowym biznesie i dostosowuje się do zachodzących przemian.

Jednym z przykładów jest ITMagination, integrator o statusie Microsoft Solutions Cloud Provider, który dostarcza oprogramowanie i narzędzia analityczne bazujące na technologiach Microsoftu. Wprawdzie wciąż wiele rozwiązań, które trafiają do klientów, bazuje na tradycyjnym modelu, niemniej popyt na usługi cloud cały czas wzrasta. Jak mówi Krzysztof Folek, Partner Business Development Manager w ITMagination, chmura jest platformą, na której klient może sam lub przy pomocy firmy zewnętrznej zbudować i uruchomić praktycznie dowolne rozwiązanie biznesowe, bez względu na stopień jego złożoności i wykorzystane technologie. ITMagination pomaga organizacjom w procesie adopcji chmury obliczeniowej, dobierając najlepszą z punktu widzenia klienta architekturę oraz najbardziej efektywne scenariusze.

Również APN Promise przygotowuje się do zmian na rynku. Integrator podczas tegorocznego MPSC zakomunikował, że rezygnuje ze współpracy z klientami biznesowymi i instytucjami, które zatrudniają do 200 użytkowników. Firma zajmie się w tym segmencie dystrybucją. Małgorzata Domańska-Skrok szefowa departamentu CSP/SPLA w APN Promise, wyjaśnia, że firma pragnie w ten sposób dopasować się do nowych warunków i liczy na współpracę z resellerami, którzy chcą tworzyć własne rozwiązania w oparciu o Microsoft Azure.