Dlaczego AV zmierza do IT? Bo Internet to najlepsze i najbardziej rozpowszechnione medium. W prosty sposób pozwala na korzystanie z usług audio wideo i poszerzanie ich – wynika z prezentacji Kramer Networks i Sony Professional. Podczas szkolenia podkreślano, że coraz więcej urządzeń korzysta z rozwiązań IT, jak chmura, wirtualne serwery, komunikacja poprzez Internet. Rozwiązania te są coraz częściej w standardzie, stają się częścią systemów AV. Już od jakiegoś czasu trwa ewolucja od tradycyjnej branży AV, poprzez model AV over IP, czyli powiązania z rozwiązaniami sieciowymi, do IP, czyli coraz większej integracji z rozwiązaniami informatycznymi.

Innym istotnym trendem jest coraz szersze zastosowanie rozdzielczości 4K. Przechodzą na nią producenci (monitorów, projektów, podzespołów). Pojawiają się urządzenia, które cechuje wykorzystanie pełnego pasma do transmisji 4K (18 Gb/s), co pozwala przesłać pełne spektrum kolorów.

Rosną ponadto wymogi dotyczące szybkości przełączania. 

– Prędkość jest znaczącym elementem rozwijającego się świata AV. Ponadto rozwija się oprogramowanie. Coraz więcej urządzeń jest z nim związanych – zaznaczył szef Kramera, Piotr Dębski.

Rośnie też zapotrzebowanie na coraz lepszej jakości strumieniowanie wideo przyczynia się do rozwoju rozwiązań AV w związku z systemami IP. 

Zwrócono uwagę na rosnący popyt na wyposażenie sal wykładowych i szkoleniowych. Prezentacje stają się coraz bardziej interaktywne. 

– Korporacje wydają coraz większe pieniądze na nowe rozwiązania do sal konferencyjnych – stwierdził Wojciech Turkowski, Technical Support w Kramer Electronics. 

 

Sieć Kramera łączy dwa światy

Przykładem integracji świata AV i IT jest Kramer Network – rozwiązanie typu Video over IP, platforma software’owa, instalowana na komputerze (nie musi to być duży serwer), która pozwala zarządzać dowolnej wielkości strukturą AV w firmie. Umożliwia sterowanie i przełączenia sygnału w całej korporacji, a nie tylko jednym budynku. Dzięki systemowi IP i AV można scalić w jeden system. Centrum rozwiązania stanowi program zarządzający.

W ocenie fachowców Kramera tego typu systemy będą rozwijać się integrując coraz większą liczbę usług sieciowych. Pojawią się kolejne urządzenia, które skrócą czas przełączania.

– Główną ideą Kramer Network jest stworzenie przyjaznego interfejsu, który pozwala zapanować nad całą infrastrukturą AV – wyjaśniał Wojciech Turkowski. 

Przypomniano także, czego oczekują użytkownicy rozwiązań AV. Mianowicie kluczowy jest dla nich łatwy dostęp do systemów z dowolnego miejsca w dowolnym czasie, co przekłada się na niższe koszty i wygodę obsługi. Kramer Networks pozwala np., jak zapewnia producent, szybko identyfikować problemy, to jest jego główny atut – administrator nie musi być w firmie, żeby wiedzieć, co się dzieje w sieci, czy przeprowadzić zdalną konserwację. Ponadto rozwiązanie nie wymaga programowania – jak twierdzi Kramer korzystanie z platformy można rozpocząć w ciągu kilku minut.

Wśród klientów tego typu rozwiązania wskazano duże korporacje, centra kontroli (np. nadzór ruchu), centra kryzysowe.

 

Celem edukacja i sale konferencyjne

Jako rynek o dużym potencjale producent wskazuje także rynek edukacji. Nowością jest VIA Campus – nowe rozwiązanie w rodzinie VIA, przeznaczone do współpracy dla placówek edukacyjnych. Wyposażono je w Windows 10 (poprzednie 2 modele – w Windows 7). Pojawiła się możliwość dodania do systemu e-egzaminu i e-ankiety (np. od razu można uzyskać wyniki testu lub ankiety). Dodano integrację z NFC i mirroring Androida. Sprzęt ma nowe możliwości konfiguracji – wyjście DVI-I, brak HDMI, eSATA, rozmiar jest mniejszy. 

Nowością jest także Kramer@Work – rozwiązanie do sal konferencyjnych, niezależnie od ich wielkości, obejmujące 5 elementów: prezentacja, kontrola, współpraca, przełączanie sygnałów, audio. Jest oparte na urządzeniach VIA oraz systemie do kontroli K-Touch. Partner może dobrać odpowiednie elementy, w zależności od preferencji klienta i rodzaju sali (np. wyświetlacze, tablice interaktywne).

– Wszystko musi być proste i niezawodne. Trudno sobie wyobrazić, że np. w przypadku wyposażenia sali dla zarządu potrzebne będzie szkolenie prezesa z obsługi systemu AV – zaznaczał Piotr Dębski. 

Postępującą integrację rozwiązań AV i IT ilustruje także prezentacja Intela, który pokazał rozwiązania do Digital Signage, oparte na Compute Stickach (małe urządzenia podłączone przez HDMI) i NUK-ach.  Modele z wyższej półki są dostosowane do rozdzielczości 4K. Tego typu komputery mogą zastąpić tzw. playery w systemach DS.

 

Sony – wkrótce 100-calowa Bravia

Rosnące znaczenie rozdzielczości 4K i zarządzania poprzez sieć widać w tegorocznym portfolio monitorów Sony Bravia. 

– To połączenie świata konsumenckiego i profesjonalnego – stwierdził Piotr Gajewski, Dealer Manager w Sony Professional, odpowiedzialny ze sieć partnerów Sony. Monitory są przeznaczone m.in. dla firm, handlu, edukacji, muzeów.

Line up monitorów Bravia na 2016 r. składa się z 5 modeli Full HD w rozmiarze od 40 do 75 cali. Większe wyposażono w Androida. W tym roku dostępnych będzie także w sumie 7 modeli 4K wielkości od 43 do 100 cali, z tym że największy model pojawi się na rynku w okolicach wakacji. Dzięki temu powinna znacznie spaść cena 85-calowego monitora (w ub.r. kosztował 16 tys. euro). 

Nowe urządzenia w porównaniu z poprzednią linią cechuje większą wydajność – mają wbudowaną pamięć wielkości 16 GB, można je wykorzystać w systemach Digital Signage. Jeśli chodzi o sterowanie to są opcje sterowania poprzez IP, np. Wi-Fi lub RS232 (w modelach od 50 cali w górę). Dostępne są nakładki dotykowe do wszystkich ekranów, z hartowanym szkłem.

Trzy pytania do…

Piotra Dębskiego, prezesa Kramer Electronics

CRN Jakimi nowymi rozwiązaniami z branży AV zainteresowani są klienci?

Piotra Dębski Rozwiązaniami do współpracy, takimi jak VIA. Obserwujemy duże zainteresowanie takimi produktami na różnych rynkach, począwszy od szkół, przez instytucje, skończywszy na firmach.

 

CRN Od dłuższego czasu mówi się o coraz bliższej integracji branż AV i IT. Na czym ona polega?

Piotra Dębski Przede wszystkim na tym, że w rozwiązaniach audio-wideo coraz częściej do przesyłania sygnału wykorzystywane są sieci komputerowe. Inną cechą coraz ważniejszej roli rozwiązań IT w AV jest fakt, że wykorzystanie ethernetu zwiększa zasięg działania i diagnostyki, co ułatwia korzystanie z urządzeń.

 

CRN Czy to jest kierunek, w którym będzie zmierzać branża?

Piotra Dębski  Tak, bo integracja AV z IT poszerza funkcjonalność rozwiązań, ułatwia obsługę, obniża koszty, zwiększa niezawodność. Jest odpowiedzią na potrzeby klientów i powinna przyczynić się do dalszego rozwoju rynku AV.

 

Piotr Gajewski zapewniał także, że podwyższono wytrzymałość urządzeń. 

– Uszkodzeniu ulega 0,2 proc. monitorów w ciągu 3 lat użytkowania – poinformował menedżer. Podkreślał, że 3 lata standardowej gwarancji obejmuje wymianę monitora na nowy w razie awarii. Klientów warto także przekonywać do przedłużonej gwarancji. Np. 2 lata dodatkowej ochrony to koszt 75 euro (dla modeli wielkości 40 – 55 cali).

To nie koniec innowacji – w tym roku dodano tryb profesjonalny (poprzednio był tryb hotelowy) – dzięki temu można dostosować monitor do potrzeb klienta, ustawiając np., czas włączenia, wyłączenia, uruchamianie aplikacji, dostęp do aplikacji. Dodano system rezerwacji sal oparty o Bravię i nakładki dotykowe.

Jest też nowe wbudowane narzędzie do obsługi kamer – nie są potrzebne zewnętrzne urządzenia do dzielenia obrazu i nagrywania (można nagrywać na zewnętrzną pamięć USB). Ponadto dodano zaawansowane narzędzie kalibracyjne. Kolejną nowością jest prosty system sterowania, a także zarządzania treścią. Ponadto w tegorocznych seriach zmieniono design monitorów Bravia. Są bardziej płaskie w panelu montażowym, dzięki temu są łatwiejsze w instalacji niż modele z 2015 r.

 

Projektory: lasery z lampowym bliźniakiem

Jeśli chodzi o projektory, to Sony kontynuuje dotychczasową strategię: oferowane projektory laserowe mają swoje lampowe odpowiedniki, które wprawdzie cechuje krótszy czas bezawaryjnej pracy i wyższe koszty utrzymania, są one jednak tańsze. Dzięki temu, jak podkreśla producent, można lepiej dostosować ofertę do preferencji klienta. Jeśli np. użytkownik rzadziej używa projektora i zależy mu na cenie, można zaproponować sprzęt lampowy.

– Żaden inny producent nie ma tak komplementarnej oferty – twierdzi Piotr Gajewski.

Wśród projektorów zaprezentowano m.in. nowe modele laserowe 3LCD FHZ65 i 60. Urządzenia, jak zapewniono, mogą działać przez 20 tys. godz. bez awarii. W obu modelach zastosowano rozwiązania z rynku konsumenckiego: reality creation, która zwiększa szczegółowość obrazu oraz contrast enhancer, poprawiająca kontrast.

 

Jest także nowy obiektyw – zmotoryzowany (poprzednio był manualny), na mocowaniu bagnetowym (wcześniej zainstalowano śrubki), co pozwala na szybką wymianę. Pojawi się nowe narzędzie, m.in. do łączenia obrazów. Ponadto wkrótce zostanie wprowadzony nowy obiektyw z zaawansowaną korekcją optyczną – UST VPLL-3003 za niecałe 5 tys. euro.

Sony zaprezentowało także Vision Presenter – w jednym miejscu łączy zewnętrzne źródła cyfrowe i sprzętowe. Działa na jednym serwerze. Jest przeznaczony na różne rynki, głównie do dużych pomieszczeń, jak sale kontrolne, konferencyjne, sale medyczne. Kontrolerem może być telefon, komputer, tablet. Wystarczy zalogować się na stronie Vision Presentera. Obsługuje 10 źródeł jednocześnie. 

Oferowane już w ub.r. rozwiązanie ma nowe funkcje, takie jak możliwość robienia notatek. W standardzie są 23 layouty – opcje prezentacji (np. na ile okienek zostanie podzielony ekran monitora). Jest także dostępne API. Cena preinstalowanego Vision Presentera z serwerem to 13790 euro, a sam software – 10500 euro.

Na roadshow zaprezentowano także kamery SRG Sony – 3 modele biurkowe i 3 podsufitowe. Jak podkreślano, najbardziej rosnącym rynkiem są software’owe systemy wideokonferencyjne (typu Skype for Business, Lync). Nie mają sprzętu, więc zdaniem Sony będzie popyt na kamery do takich systemów. Dlatego wprowadzono na rynek odpowiedni model – SRG120DU.

 

Zdaniem integratora

Andrzej Podgórski, dyrektor generalny, Multipass

Integratorom IT, którzy nie mają doświadczenia w sprzedaży audio-wideo, trudno będzie wejść na ten rynek. Tak jak wszędzie, ci, którzy wcześniej zaczęli, mają przewagę. AV to wyraźnie rosnący segment. U mnie w zeszłym roku wzrost wartości obrotów był dwucyfrowy. Marże wynoszą kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt procent, a nie mamy do czynienia z rozwiązaniami skomplikowanymi pod względem technicznym. Na początek warto współpracować z producentem i skorzystać z jego wiedzy lub mieć wykwalifikowanego podwykonawcę, zdobyć trochę kompetencji, a potem je rozwijać, w tym szkolić fachowców. Przede wszystkim należy jednak zmienić podejście do klienta. Trzeba odejść od reagowania na pytania i czekania na przetargi, a przejść do kreowania potrzeb. Handlowiec powinien rozmawiać z klientem i dowiadywać się, czego tak naprawdę potrzebuje. Trzeba rozmawiać z różnymi działami, a nie jedynie IT, bo ten jest tylko pośrednikiem i nie zna wszystkich potrzeb firmy.