Według Tomasza Kliczkowskiego, wiceprezesa ViDiS-u, rynek rozwiązań do prezentacji rozwija się. Ponadto rośnie rozdzielczość, za sprawą specjalistów z Texas Instruments, którzy opracowali niedrogi chip obsługujący technologię 4K. Zwiększa się także liczba producentów oferujących projektory instalacyjne. Obecnie nawet firmy, które dotąd miały w swoim portfolio wyłącznie tani sprzęt, teraz zachęcają do zakupu rozwiązań profesjonalnych. Co ciekawe, ponieważ niemal każdy dostawca projektorów chce się obecnie zaliczać do klasy high-end, może to oznaczać, że branżę czeka w niedługim czasie konsolidacja.

Przedstawiciele ViDiS-u zwracają uwagę na powszechną już dostępność projektorów SSI (Solid State Ilumination), czyli rozwiązań bezlampowych. „Laserowa rewolucja”, którą zapoczątkowało Casio w 2010 r., przebiega zatem bez przeszkód. Aktualnie producent posiada ok. 80-proc. udział w światowym rynku projektorów SSI (urządzenia z laserowym, LED-owym lub hybrydowym źródłem światła) o jasności 2500 lumenów lub więcej. Tegoroczny roadshow dystrybutora był okazją do przedstawienia nowości w ofercie Casio. Podczas prezentacji przekonywano, że projektorów japońskiej marki można używać przez 20 tys. godzin bez konieczności wymiany źródła światła i wyraźnego obniżenia jakości wyświetlania. Tym samym projektory SSI, kosztując niewiele więcej niż sprzęt lampowy, zapewniają użytkownikom niższy całkowity koszt posiadania.

Jednym z punktów roadshow był przedpremierowy pokaz pierwszego laserowego projektora marki Vivitek wyposażonego w specjalny obiektyw typu short-throw. Zaprezentowano także NovoConnect – rodzinę nowych urządzeń tego producenta do bezprzewodowego przesyłania obrazu oraz pracy grupowej.

Podczas roadshow zwracano ponadto uwagę na trend polegający na wypieraniu tablic interaktywnych przez duże monitory dotykowe. W regionie EMEA do tej pory dostarczono już klientom ok. 100 tys. urządzeń. W Polsce wyniki nie są jeszcze zbyt imponujące: według oficjalnych danych od producentów dotąd nasz rynek wchłonął ok.1,4 tys. sztuk. Liderem krajowego rynku jest ViDiS, który sprzedał 900 monitorów, z czego 640 marki własnej Avtek. Partnerom dystrybutora zaprezentowano najnowszy, 98-calowy monitor interaktywny Avtek o rozdzielczości Ultra HD, który na rynek ma trafić za kilka miesięcy.

Tomasz Kliczkowski

wiceprezes ViDiS-u

Istotnym zjawiskiem, z jakim mamy obecnie do czynienia, jest spadek marży na najtańszych projektorach. Dlatego partnerzy, którzy rozumieją zmiany technologiczne oraz idące za nimi faktyczne – niewynikające tylko z ceny zakupu – korzyści dla klienta, mogą liczyć na przyzwoity zysk. Oczywiście jeśli potrafią przedstawić je potencjalnym użytkownikom. Powinni też zwrócić uwagę na monitory interaktywne, których dotykowa obsługa coraz bardziej staje się dla użytkowników czymś naturalnym. Ich sprzedaż rośnie i można na nich dobrze zarobić. Tym bardziej że sprzedajemy je w systemie projektowym, w którym partner otrzymuje dużą pomoc z naszej strony.