W decyzjach dotyczących wdrażania rozwiązań audio-wideo klienci końcowi w coraz większym stopniu polegają na działach informatycznych. Fakt ten podkreśliła podczas październikowego NEC Competence Days Pamela Taggard, CTS Senior Director of Development Europe w organizacji Avixa (Audiovisual Integrated Experience Association). Stąd rosnąca waga umiejętności i wiedzy z zakresu IT u integratorów tych systemów. 

Przedstawicielka Avixa omówiła aktualne trendy na europejskim rynku profesjonalnych rozwiązań AV, którego wartość w 2016 r. sięgnęła 42 mld dol. Zdaniem tej organizacji do 2020 r. urośnie on o dodatkowe 10 mld dol. Roczny wzrost w Europie Zachodniej ma wynieść około 3 proc. do 2020 r., zaś w środkowej Avixa spodziewa się wyniku na poziomie 7 proc.  

Z danych zaprezentowanych przez Pamelę Taggard wynika, że w 2016 r. najbardziej dochodowa na europejskim rynku AV była sprzedaż rozwiązań media storage i serwerów. Na kolejnym miejscu uplasowały się usługi, których udział w rynku rośnie bardzo szybko. Za usługami znalazły się profesjonalne wyświetlacze, czemu sprzyja bardzo prężnie rozwijający się sektor rozwiązań digital signage, między innymi dzięki inwestycjom klientów retailowych.  

Ważnym czynnikiem wzrostu na rynku AV są także potrzeby klientów korporacyjnych, którzy otwierają swoje oddziały w różnych krajach. Integratorzy powinni wiedzieć, jakimi kryteriami kieruję się obecnie korporacje przy podejmowaniu decyzji o wdrożeniach. Zwłaszcza, że w ciągu najbliższych 3-5 lat będą chętnie inwestować między innymi w systemy wideokonferencyjne i inną niż do tej pory organizację przestrzeni przeznaczonej na spotkania biznesowe (rośnie rola mniejszych sal, które będą musiały być wyposażone w odpowiednie rozwiązania AV). 

Ze względu na wspomniane już przesunięcie decyzji co do wdrożeń AV do działów IT, integratorzy muszą zmienić swoje podejście do współpracy z klientami korporacyjnymi. Warto oferować im rozwiązania w miejsce pudełek i korzystać z wiedzy z zakresu sieci IP, które stają się podstawą funkcjonowania systemów AV.     

Rynek jest trudny

Mariusz Orzechowski, General Manager Central South East Europe NEC Display Solutions, zwrócił uwagę partnerów na globalny zasięg NEC-a, co pomaga integratorom AV w obsłudze międzynarodowych korporacji. Ich zarządy, otwierając oddziały w Polsce, chcą wdrażać w nich rozwiązania, które stosują w pozostałych biurach na świecie. Mariusz Orzechowski podkreśla przy tym, że NEC współpracuje z różnymi vendorami, których rozwiązania mają uzupełniać ofertę producenta o komplementarne komponenty, urządzenia, bądź oprogramowanie. Taką multivendorową ofertę integratorzy mogą stworzyć dzięki kooperacji NEC-a z firmami Smartsign, Edbak, Extron, Kramer, EST, Matrox i innymi. 

W zasadzie strategia NEC nie zmienia się od 2008 r., kiedy producent odszedł od sprzedaży wolumenowej i skupił się na profesjonalnych rozwiązaniach i zdobywaniu kompetencji niezbędnych do obsługi projektów na rynkach wertykalnych, m.in. medycznym, security, rentalowym, retailowym. Mariusz Orzechowski przyznaje przy tym, że partnerzy działają w trudnych, bardzo konkurencyjnych warunkach, w których nie zawsze da się dużo zarobić. Na klientów końcowych na szczęście działa hasło „marka premium”. 

- A taką marką jest NEC, dzięki czemu nasi partnerzy mają możliwość walki nie ceną, ale poziomem technologii, możliwościami produktu, jego cechami specjalnymi. Należy je podkreślać, zamiast mówić o cenie – mówi szef polskiego oddziału producenta.  

Nie dla OLED 

Jeśli integratorzy mają wygrywać przetargi i zdobywać klientów posługując się m. in. argumentami technologicznymi, muszą otrzymywać od producenta dużą porcję wiedzy. Takiej, która wykracza poza rozwiązania japońskiej marki. Temu służyły prezentacje Wojciecha Koska, Field Sales Engieneera w NEC, który poprowadził szkolenia na temat specjalistycznych monitorów i projektorów. Przedstawił też nową płytę główną dla monitorów NEC –  Athlon 5, która docelowo będzie stosowana we wszystkich panelach producenta. Na razie jest obecna w urządzeniach serii V i P. Zdaniem specjalisty to najbardziej zaawansowana platforma monitorowa na rynku. 

Wojciech Kosek wyjaśnił przy okazji, dlaczego NEC nie ma w swojej ofercie monitorów w technologii OLED, które zaczynają być stosowane w profesjonalnych rozwiązaniach. Rozpatrzył jej przydatność pod kątem jasności obrazu, czerni, kontrastu, saturacji jasnych i ciemnych barw, czasu reakcji piksela, elastyczności ekranów. Na tej podstawie dowodził, że OLED-y nie sprawdzają się , póki co, w rozwiązaniach profesjonalnych ze względu na efekt tzw. smużenia obrazu – większego niż w LCD. Ich słabym punktem ma być także zmienna jasność, uzależniona od współczynnika APL. .

- Jasność mocno zależy od tego, co będzie wyświetlane na monitorze. Trzeba to wziąć pod uwagę podczas projektowania instalacji w oparciu o wyświetlacze OLED. Zwłaszcza, że zmienna jasność utrudnia też kalibrację tych modeli – podkreśla Wojciech Kosek. 

Z kolei podczas prezentacji dotyczącej projektorów, przypomniano partnerom jakie są zalety tych urządzeń i jak dopasowywać je do miejsc, w których mają pracować. Omówiono też zalety projektorów laserowych, na które rynek coraz bardziej się otwiera. 

Wyświetlacz dla mniej zamożnych

Podczas NEC Competence Days poinformowano integratorów o rozszerzeniu dotychczasowych trzech serii wyświetlaczy (E,V,P) o serię C. Jak argumentował Bartłomiej Płuciennik, dyrektor handlowy, do tej pory brakowało łącznika między serią monitorów podstawowych, atrakcyjnych pod względem ceny, a serią V, która dla wielu klientów bywała zbyt droga.  Panele serii C, oferujące pracę w trybie 24/7, można polecić klientom do profesjonalnych zastosowań, jeśli ci nie są w stanie zaakceptować ceny modeli wyższych. Wszystkimi funkcjami monitora można zarządzać przez darmowe oprogramowanie NEC Navi Set Administrator, dzięki któremu integrator może zaproponować klientowi dużą wartość dodaną, np. w prostych instalacjach digital signage. Seria C nadaje się także do systemów monitorujących. Z paneli, które mogą pracować w różnym położeniu, można także zrobić system dotykowy.