Ubiegły rok nie był łaskawy dla branży nowych technologii. Wiele firm musiało pogodzić się ze spadkami sprzedaży i topniejącymi zyskami, a także gorączkowo poszukiwać oszczędności. Kłopoty nie ominęły dystrybutorów, którzy dodatkowo znaleźli się pod ostrzałem krytyki resellerów, niezadowolonych z głodowych marż i nierzadko pogarszających się warunków współpracy. W związku z tym wiedeńska konferencja miała wlać trochę optymizmu w serca przedstawicieli branży IT, a przy okazji odpowiedzieć na kilka niełatwych pytań.

Tim Curran, dyrektor generalny GDTC, rozpoczął spotkanie od prezentacji danych dotyczących sprzedaży na europejskim rynku IT w pierwszych czterech miesiącach 2017 r.

– Dane Contextu pokazują, że przynajmniej w dwóch miesiącach pierwszego kwartału zanotowano na europejskim rynku przyzwoite wzrosty sprzedaży. Szczególnie widać to na przykładzie produktów z sektora telekomunikacyjnego oraz notebooków, ale również w innych obszarach wystąpiły pozytywne trendy. Silny i trwały wzrost zaobserwowano w Wielkiej Brytanii oraz Niemczech. Warto zaznaczyć, że w tym samym czasie dynamika sprzedaży rozwiązań IT w Stanach Zjednoczonych była niższa – podkreślił Tim Curran.

Jak w zestawieniach Contextu wypadła Polska? Najlepszym miesiącem okazał się marzec, kiedy to przychody na rodzimym rynku IT wzrosły o 6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Trzeba przyznać, że to dość skromny wynik na tle Portugalii (19 proc.), Norwegii (16 proc.), Hiszpanii (13 proc.) czy Wielkiej Brytanii (13 proc.).

Jeszcze lepsze jutro dla branży teleinformatycznej zwiastują wyniki badań GFK przeprowadzonych wśród konsumentów z 16 państw Unii Europejskiej, w tym Polski. Autorzy sondy brali pod uwagę trzy czynniki: oczekiwania ekonomiczne, spodziewane przychody i skłonność do zakupów. Jak ujął to Tim Curran: „w ciągu ostatnich dziewięciu lat Europejczycy nie mieli w sobie tak dużych pokładów optymizmu w zakresie zdolności nabywczych jak w bieżącym roku”. Tylko cztery państwa (Francja, Grecja, Wielka Brytania oraz Włochy) zaliczone zostały do grupy niepewnych. W pozostałych krajach objętych badaniem respondenci liczą na wzrost przychodów oraz poprawę koniunktury gospodarczej, deklarując jednocześnie zwiększenie wydatków na zakupy.

Niemniej dostawcy powinni mieć na uwadze, że preferencje klientów zmieniają się niemal w mgnieniu oka. Mobilna rewolucja czy boom na usługi sprawiają, że firmy muszą przystosować się do nowych warunków. W związku z tym Tim Curran podał przykłady dystrybutorów wykazujących się dużymi umiejętnościami w zakresie adaptacji. W doborowym gronie – oprócz Tech Daty, Ingram Micro czy Arrow ECS – znalazło się AB, docenione za rozwój usług w chmurze, oraz ABC Data, chwalona za rozwój platformy e-commerce.

Szef GDTC wyróżnił też dystrybutorów dostarczających specjalizowane rozwiązania, takich jak Exclusive Networks, oferujące oprogramowanie do zarządzania flotą mobilnych urządzeń, czy Elko Solutions, zajmujące się się dystrybucją systemów do nadzoru i kontroli pomieszczeń. Powyższe przykłady pokazują, że wciąż istnieje duża przestrzeń do działania dla dystrybutorów. Jednak szansę na sukces mają tylko ci z dobrymi pomysłami na biznes i dokładnie śledzący zmiany rynkowe. W obecnych czasach nie wystarcza już dostarczanie produktów w odpowiednie miejsce we właściwym czasie.