Podczas kwietniowego zjazdu partnerów Shinrai w Iławie japoński producent podkreślał, że w 2018 r. we wszystkich grupach produktowych składających się na rozwiązania drukujące OKI, nastąpił wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem 2017. Największy w grupie urządzeń kolorowych A3 – o około 19 proc., co daje tej marce 65-proc. udział w tym segmencie. To jeden z obszarów, na które vendor stawia. Patryk Wąsowicz, Product Marketing Manager, zaprezentował więc partnerom nowe kolorowe urządzenie A3 serii C800. Zaimplementowano w nim dużo zmian, z których kluczowa jest nowatorska technologia zastosowana w module utrwalania druku – zapewniająca jego szybkie nagrzewanie i schładzanie. To z kolei wpływa na jakość wydruków i wydajność rozwiązania. Urządzenia serii C800 mają być najbardziej proekologicznymi modelami w historii produktów OKI, m.in. ze względu na niskie zużycie energii.

Banery z… małej drukarki

Wprowadzenie na rynek nowych kolorowych drukarek A3 z serii C800 stanowi ważny krok w dziedzinie drukowania w biurze – zarówno tradycyjnych dokumentów jak również różnego rodzaju materiałów marketingowych i reklamowych (np. ulotek, broszur, a nawet plakatów i banerów) oraz szerokiej gamy etykiet, wodoodpornych opasek i graficznych oznaczeń (signage). W tym kontekście producent mówi o swojej strategii druku branżowego – urządzenia OKI mają umożliwiać firmom z rynków wertykalnych drukowanie różnorodnych materiałów we własnym zakresie i w profesjonalnej jakości, bez konieczności zlecania takich prac na zewnątrz.

Warto podkreślić, że przywołany wyżej tradycyjny signage stał się ważnym terminem w strategii OKI. Jak tłumaczy producent, coraz bardziej widoczne na rynku rozwiązania digital signage nie wypierają z punktów sprzedaży tradycyjnych plakatów czy banerów. Po pierwsze z tego powodu, że nie wszystkie firmy stać na wdrożenia profesjonalnych wyświetlaczy, a wiele widzi też problem w ich technicznej obsłudze, chociażby sprawnej wymianie treści. Po drugie dlatego, że system cyfrowej komunikacji w firmach nie wyklucza wykorzystania ulotek, gazetek i tym podobnych materiałów.

Patryk Wąsowicz zwraca uwagę partnerów na kompaktowy model drukarki A3 C844, sprawdzający się w opisanych powyżej zastosowaniach – również w produkcji banerów (do 1,3 m) i skróconych planów architektonicznych (architekci i inżynierowie to jedna z grup odbiorców, którą partnerzy OKI powinni wziąć pod lupę). Drukarka z równym powodzeniem może być wykorzystywana przez pojedynczych użytkowników jak i grupy robocze. Tak samo jak cała seria C800 urządzenie obsługuje szeroką gamę nośników w kolorach HD. Wbudowany moduł NFC umożliwia łatwy dostęp za pomocą smartfona do materiałów wideo dotyczących rozwiązywania problemów technicznych, a także druk bez konieczności połączenia sieciowego. Drukarkę można łatwo rozbudować o kilka podajników papieru, czyli z urządzenia biurkowego zrobić prawdziwy kombajn. Specjaliści OKI zwracają przy tym uwagę na Sendys Fleet Managera – darmowe narzędzie dla administratorów IT wspomagające zarządzanie flotą urządzeń drukujących w firmie.  

 

Badania rynku pomagają w biznesie

Z myślą o tym, aby wspomóc partnerów w dziedzinie druku branżowego, producent systematycznie bada potrzeby klientów w wąsko wybranych obszarach rynkowych w różnych państwach z regionu EMEA. Wśród branż uważanych za najlepiej obecnie rokujące, wymienia się przede wszystkim handel detaliczny (przy czym chodzi o sklepy praktycznie każdej wielkości). Segment ten charakteryzuje się dużymi potrzebami w zakresie promowania i znakowania zarówno punktów sprzedaży, jak i samych produktów. Według Jarosława Solińskiego, EMEA Product and Proposition Managera, warto zwrócić uwagę na sklepy ogrodnicze, spożywcze, meblowe, a także dilerów samochodowych (ten ostatni przykład dotyczy w szczególności rynku niemieckiego). Polska branża ogrodnicza również jest uważana za bardzo rozwiniętą, z czym wiążą się ogromne potrzeby m.in. w zakresie znakowania i produkowania materiałów promocyjnych. Podobnie, jak w przypadku hoteli i sektora nieruchomości.

Dla OKI ważni są także odbiorcy z rynku medycznego – z myślą o nich producent oferuje maszyny z wbudowanym modułem standardu DICOM. Kupować je mają gabinety medyczne i prywatne kliniki. Kluczowe zastosowanie japońskich urządzeń (oprócz wydruków biurowych) w takich miejscach dotyczy nie diagnostycznego obrazowania medycznego i radiografii oraz wydruków medycznych. Producent radzi, aby partnerzy szukali również klientów wśród klinik i pojedynczych gabinetów, weterynaryjnych.

Dzięki badaniu rynków wertykalnych lepiej rozumiemy potrzeby klientów i jesteśmy w stanie skuteczniej pomagać wam w sprzedaży naszych urządzeń w poszczególnych branżach – podkreśla Jarosław Soliński. Dodając, że reseller, który chce odnieść sukces na tym polu musi zmienić podejście do rozmowy z klientem końcowym.

Trzeba rozmawiać z nim o biznesie, o tym jak może wspomóc swoje przedsiębiorstwo wykorzystując nasze urządzenia. W rozmowie o technicznych parametrach urządzeń, co jest typowe przy druku biurowym, kluczowa jest kwestia kosztów. W przypadku druku branżowego natomiast musimy podkreślać korzyści biznesowe, które przyniesie klientowi zastosowanie drukarek OKI – mówi Jarosław Soliński.

Podczas prezentacji padły przykłady wykorzystania maszyn OKI, m.in. w branży spożywczej. Chodzi o sieć marketów Rema 1000 w Danii – klient ten docenił możliwość druku „od ręki” specjalistycznych materiałów na urządzeniach małych rozmiarów. Z kolei apteka Dis-Chem Pharmaceutical w RPA do zalet rozwiązań zaliczyła możliwość łatwego druku na miejscu materiałów promocyjnych (zmienianych codziennie) oraz kodów kreskowych, informacji o lekach i wyników badań laboratoryjnych (robionych na miejscu). Brytyjskie SDC, działające w sektorze budownictwa, na urządzeniach MC853 drukuje plany i wykresy dla architektów, natomiast włoski browar na maszynach OKI opiera produkcję rozmaitych materiałów marketingowych i etykiet na butelki.

Jarosław Soliński podkreśla, że OKI prowadząc badania rynków wertykalnych w rożnych krajach, zdobywa także klientów końcowych, których następnie „oddaje” partnerom. W poszczególnych państwach Europy, również w Polsce, producent chce mieć stały kanał partnerski specjalizujący się w druku branżowym. OKI bierze też udział w wielu imprezach targowych, co ma służyć budowaniu świadomości odbiorców biznesowych odnośnie do szerokich możliwości zastosowania jego maszyn drukujących w firmach.

Partnerzy nowi i cenni

Podczas oficjalnej części konferencji OKI nagrodziło trzech stosunkowo nowych, ale bardzo rokujących na przyszłość partnerów. Nagrody odebrali:

Comline – za najlepszy debiut roku

Visionet – za największy nowy projekt IVP

i-Terra (firma e-commerce) – za największy wzrost sprzedaży w 2018 r.