Nowy wzmacniany tablet japońskiej marki to urządzenie z systemem Android 8.1 i 5-calowym ekranem, odporne na upadki, zalanie i pył, wyposażone w czytnik kodów kreskowych. Może przez 12 godzin działać na baterii. FZ-T1 został zaprojektowany dla pracowników mobilnych z takich branż jak: produkcja, transport, logistyka, handel. Premierowy model będzie dostępny w polskiej dystrybucji od sierpnia br.

Wzrost zapotrzebowania na takie rozwiązania w najbliższych latach mają zwiększać głównie dwa czynniki: zakończenie wsparcia dla mobilnego systemu Windows CE, co powoduje przejście użytkowników handheldów (terminali mobilnych) z tym oprogramowaniem na sprzęt z Androidem, oraz dobra sytuacja gospodarcza na świecie, zachęcająca przedsiębiorstwa do inwestycji.

– Rynek laptopów i tabletów rugged będzie stabilny w ciągu najbliższych 3–4 lat. Wyraźny wzrost przewidywany jest natomiast w przypadku handheldów – podkreśla Kevin Jones, Managing Director Panasonica.

Według VDC Research w 2016 r. sprzedaż wzmocnionych mobilnych terminali zwiększyła się na świecie o 176 proc.

– W 2020 r. chcemy mieć 10 proc. udziału w rynku handheldów – deklaruje Jan Kaempfer, dyrektor marketingu w Panasonic Computer Product Solutions.

Użytkownikami takich urządzeń mogą być przedsiębiorstwa specjalizujące się w transporcie, logistyce, zakłady produkcyjne, firmy handlowe i serwisowe, a także przedsiębiorstwa dostawcze, pocztowe czy też placówki gastronomiczne. W magazynach – odpowiednio wyposażone w dodatki i aplikacje – terminale mobilne mogą służyć do odszukiwania towarów i zarządzania operacjami (podobną funkcję mogą pełnić w retailu), a także do składania zamówień podczas inwentaryzacji czy sprawdzania informacji dla klienta. Z kolei w przemyśle można je wykorzystywać do kontroli jakości i zarządzania operacjami, w restauracjach przydadzą się do składania zamówień przez kelnerów, kontroli zapasów itd.


Jeden dystrybutor, wiele krajów

Specjaliści Panasonica podkreślają, że producent sporo zainwestował w Androida, jak również wsparcie kanału partnerskiego dla nowego sprzętu FZ-T1. Autoryzowanym dystrybutorem tych produktów został Scansource, amerykański VAD wyspecjalizowany w asortymencie AutoID.

– Dla Panasonica prezentowane rozwiązania są relatywnie nowe, a my jesteśmy największym dystrybutorem w tym segmencie i mamy wieloletnie doświadczenie. Miesięcznie kilka tysięcy resellerów kupuje u nas handheldy – podkreśla Maurice van Rijn, szef Scansource’a w Europie.

Dodaje, że trend wymiany urządzeń na sprzęt z Androidem jest już wyraźny w krajach zachodnich, ale jeszcze nie we wschodniej Europie i w Polsce. Tutaj dopiero nadejdzie. Zdaniem van Rijna szybko powinna rosnąć sprzedaż w przemyśle, w związku z dobrą sytuacją gospodarczą. Rozwój e-handlu stymuluje natomiast inwestycje w branży logistycznej. Spore nakłady na handheldy można zaobserwować wśród retailerów. Do największych rynków należy też transport.


Pomoc dla partnerów

W ramach wsparcia integratorów oferujących Toughbooki Panasonic uruchomił program partnerski Edge, który ma zapewnić pomoc techniczną, marketingową oraz podczas sprzedaży urządzeń. Producent przygotował też bazę usług, aplikacji i zaplecze serwisowe. To koniecznie, bo model sprzedaży FZ-T1 polega na oferowaniu rozwiązań dostosowanych do specyficznych potrzeb użytkownika. Szerokie – jak deklaruje producent – możliwości w tym zakresie mają być jednym z kluczowych argumentów dla klientów, jak również fakt, że wszystko, co niezbędne do efektywnego funkcjonowania rozwiązania, zapewnia jeden dostawca. Ponadto samo urządzenie, jak przekonuje Panasonic, wyróżnia się na rynku – według producenta nie ma cieńszego i lżejszego mobilnego komputera o tak wysokiej odporności.

Dla klientów przygotowano zarówno dodatki sprzętowe (np. różne czytniki kodów, stacje dokujące, uchwyty), aplikacje, zabezpieczenia, jak i usługi konsultingowe. Strategia Panasonica obejmuje m.in. zaangażowanie niezależnych dostawców oprogramowania do tworzenia aplikacji dla urządzeń Toughbook. Zbudowany przez Panasonica system COMPASS 2.0 (Complete Android Security and Services) umożliwia firmom wdrożenie wzmocnionych urządzeń z Androidem i zarządzanie nimi oraz zabezpieczenie infrastruktury. FZ-T1 zapewnia też korzystanie z Google Mobile Services (GMS), czyli zbioru aplikacji Google i interfejsów API.

O kastomizację sprzętu oraz profesjonalną obsługę klienta i naprawy dba ośrodek Panasonic Computer Products Europe w Cardiff. Pracujący tam specjaliści dostosowują urządzenia do życzeń konkretnych firm, pomagają w przygotowaniu projektów wdrożeń, integrują Toughbooki z istniejącymi rozwiązaniami danego klienta itp. Rolą Scansource’a jest z kolei zapewnienie integratorom wsparcia sprzedażowego i technicznego (bez napraw i serwisu). Dystrybutor zajmie się także szkoleniami resellerów z obsługi specjalistycznych aplikacji działających w systemie Android.

 

 

 

Kevin Jones, Managing Director – Mobile Solutions Business Division Europe Panasonic

Zdecydowaliśmy się działać na rynku mobilnych komputerów rugged w modelu pośrednim. Będziemy mieli jednego dystrybutora, ale zamierzamy rozwijać społeczność partnerów wokół programu Edge. Obecnie jest ich około 100. W każdym kraju szukamy wyspecjalizowanych partnerów, którzy obsługują klientów z najważniejszych sektorów na rynku handheldów, jak transport, logistyka, produkcja, i mają kompetencje w tym obszarze. Panasonic ma również lokalne zespoły sprzedażowe, więc partnerzy nie będą zdani wyłącznie na siebie – my także będziemy wskazywać im klientów.

 

 

 

Lekki i odporny

Toughbook FZ-T1 ma 5-calowy ekran HD z 10 aktywnymi punktami, czterordzeniowy procesor Qualcomm Snapdragon, 16 GB pamięci flash i 2 GB RAM. Urządzenie waży 240 g, a obudowa ma 13,1 mm grubości. Jest zgodne ze standardem militarnym 810G. Sprzęt wytrzymuje upadek na beton z wysokości 1,5 m, jest odporny na pył i wodę zgodnie z normą IP68. Może działać temperaturach od -10 do 50°C. Z tyłu znajduje się 8-megapikselowa kamera. Na ekranie dotykowym można pracować w rękawicach lub za pomocą rysika. Urządzenie ma wbudowany czytnik kodów kreskowych z dwoma spustami po bokach obudowy. Toughbook FZ-T1 będzie dostępny w wersji Wi-Fi od sierpnia br. w cenie 1270 euro netto (ok. 5,5 tys. zł). Wersja 4G pojawi się we wrześniu br. w cenie 1350 euro netto (ok. 5,9 tys. zł). Oba urządzenia będą objęte 3-letnią gwarancją producenta.