Cykl spotkań z integratorami i ich klientami pn. „Biznes napędzany komunikacją” odbył się w marcu w ośmiu miastach Polski. Słuchaczom zaprezentowano konkretne rozwiązania, a jednocześnie omawiano czynniki sprzyjające rozwojowi rynku systemów do zdalnej komunikacji w firmach. Należy do nich rosnąca popularność przestrzeni open space w biurach, w ramach których wydzielane są miejsca sprzyjające pracy w skupieniu. Te z kolei coraz częściej są wyposażone w systemy wideo- lub telekonferencyjne, pozwalające na komunikację z pracownikami zdalnymi lub kontrahentami. 

Potrzeby w tym zakresie są coraz większe, bo pracowników zdalnych w przedsiębiorstwach przybywa, a same firmy działają w rosnącym rozproszeniu, w środowisku globalnym, obsługując kontrahentów z różnych stron świata. Dodatkowo zwiększa się popularność platform chmurowych do wideokonferencji i zdalnej współpracy, jak Skype for Business, Blue Jeans, Cisco Webex i wiele innych. Są dużo tańsze niż platformy serwerowe, czy nawet terminale z wbudowanymi mostkami, funkcjonalne i łatwe w użyciu. Dlatego zdalna wygodna interakcja face to face jest obecnie dostępna w zasadzie dla każdego. 

Grupa odbiorców systemów wideokonferencyjnych rozszerza się o kolejny segment, a więc firmy MŚP, które jeszcze do niedawna nie mogły sobie na nie pozwolić  – przekonywał Bartłomiej Biernat, który jest odpowiedzialny w Veracompie za dystrybucję produktów Poly. 

Specjalista powołał się na dane Forrestera, zgodnie z którymi jedynie kilka procent z 32 milionów sal konferencyjnych rozproszonych po całym świecie jest wyposażonych w rozwiązania do zdalnej komunikacji. W dodatku liczba sal spotkań ma rosnąć w tempie 20 proc. rocznie przez najbliższe cztery lata. 

Jak widać, integratorzy mają się nad czym pochylić, jednak aby to zrobić skutecznie potrzebują solidnej wiedzy o poszczególnych rozwiązaniach i ich możliwościach. Z zapytań, które wpływają do Veracompu wynika, że klienci najczęściej są zainteresowani wyposażeniem przestrzeni przeznaczonych dla 2-5 osób. W dalszej kolejności szukają rozwiązań do sal mniej więcej dziesięcio-, jak również piętnastoosobowych i większych. Do każdego typu pomieszczeń należy oczywiście dobrać odpowiednie rozwiązanie.
O tym, że rynek się rozwija, świadczą dane sprzedażowe Veracompu: w 2018 r. sprzedaż dystrybutora w grupie rozwiązań audio i wideo do zdalnej współpracy wzrosła o 26 proc. w porównaniu z rokiem 2017. Co ciekawe – rośnie też sprzedaż serwerowej infrastruktury wideokonferencyjnej, choć na rynku nie brakuje tańszych rozwiązań chmurowych.