Wartość polskiego rynku telefonii VoIP (Voice over Internet Protocol) to w zależności od źródła danych kwota rzędu od 350 do 450 mln zł. Według przedstawicieli Voipointa w 2016 roku mamy mieć do czynienia z dwucyfrowym wzrostem sprzedaży. Tak korzystna dynamika jest związana z niskim nasyceniem rynku. Z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że z VoIP-u korzysta 11 proc. firm zatrudniających minimum 50 pracowników i 1 proc. wszystkich przedsiębiorstw działających w Polsce.

 

Niewielkie obecnie rozpowszechnienie tych rozwiązań ma sprawić, że w najbliższych latach nie powinno zabraknąć na nie chętnych – tak przynajmniej przekonywano uczestników roadshow. Bartosz Ploch, prezes Voipointa, podkreśla, że dystrybutor działa na rynku tylko poprzez partnerów. Ma ich aktualnie około ośmiuset. Z ich pomocą w 2015 r. sprzedał ponad 30 tys. rozwiązań związanych z IP.

W bieżącym roku Voipoint zamierza zwiększać liczbę partnerów. W kręgu zainteresowania dystrybutora, obok podmiotów z branży telekomunikacyjnej (stanowią obecnie większość w jego kanale sprzedaży), są także firmy dostarczające rozwiązania do inteligentnego domu oraz integratorzy systemów IT.

Zdaniem integratora

• Maciej Kamiński, starszy specjalista ds. kluczowych klientów, StarNet Telecom

Rozwiązaniami VoIP najbardziej zainteresowane są średnie firmy, zatrudniające od 30 do 50 pracowników. Preferują model dzierżawy, tzn. my kupujemy sprzęt i niezbędne wyposażenie, a następnie zajmujemy się wdrożeniem, konfiguracją i serwisem, za co klient płaci miesięczny abonament. Podstawową zaletą takiego rozwiązania jest to, że użytkownik nie jest narażony na wysoki koszt jednorazowy, związany z zakupem sprzętu, jak również nie musi martwić się o zarządzanie i konfigurację systemu. Staramy się tak negocjować umowy, aby inwestycja zwróciła się w ciągu roku (przy umowach 2-letnich).