Oferta zakupu rozwiązań sieciowych po bardzo niskich cenach może być kusząca. A jednocześnie wiązać się z ryzykiem wprowadzenia do sprzedaży produktów pochodzących z nieautoryzowanego kanału, znanego również jako „szary kanał”. Początkowe zyski mogą prowadzić do utraty zaufania klientów, którzy kupią nieautoryzowany sprzęt.

 

Tylko z autoryzowanego kanału sprzedaży
 
Produkty, które nie pochodzą z autoryzowanego kanału sprzedaży Cisco, są produktami nieautoryzowanymi. Mogą nie mieć ważnej licencji na oprogramowanie, być pozbawione ochrony gwarancyjnej i możliwości skorzystania z autoryzowanych usług technicznych firmy Cisco. Zanim trafią do klienta, produkty nieautoryzowane mogą przejść  przez wiele rąk. W rezultacie Cisco nie dysponuje wiedzą na temat tego, co działo się z takim sprzętem, jak był przechowywany i transportowany. Dostawy z kanału nieautoryzowanego mogą dotyczyć produktów używanych, nielegalnie modyfikowanych, a nawet podrabianych. Produkty nielegalnie modyfikowane i produkty podrabiane nie tylko łamią prawo własności intelektualnej Cisco, ale również mogą stworzyć ryzyko dla bezpieczeństwa systemu informatycznego sieci klienta.

 

Z życia wzięte

Klient, zapewniony o autentyczności produktów i skuszony wyjątkowo wysokim rabatem, zdecydował się na zakup sprzętu od firmy, która nie była autoryzowanym partnerem Cisco. Z czasem zaczął się borykać z powtarzającymi się awariami i problemami z wydajnością sieci. Account Manager z Cisco poprosił o przesłanie numerów seryjnych zakupionego sprzętu.

Przesłane numery ujawniły, że zakupione przełączniki Cisco Catalyst 6500 zostały złożone z pochodzących z Niemiec używanych chassis i modułów Firewall Services oraz nowych koncentratorów VPN z USA, a także różnej maści baterii (z USA i Niemiec). Moduły WIC, GBIC oraz układy pamięci wewnątrz przełączników 6500 pochodziły ze źródeł, których nie obejmowała gwarancja. Zarówno iOS, jak i oprogramowanie firewalli zostało nielegalnie uaktualnione.

Także, zakupione przez klienta przełączniki Catalyst 2950 miały międzynarodowe pochodzenie: był wśród nich sprzęt z Chin, któremu skończyła się gwarancja, a także jedna nieużywana „2950-tka”, która wcześniej należała do klienta z Francji (i nie wiadomo, w jaki sposób opuściła jego siedzibę). Był jeszcze switch Cisco 3750 z Chin, z potencjalnie nieautentyczną umową wsparcia.

Okazało się więc, że klient zakupił sprzęt, który w większości był pozbawiony gwarancji i pomocy technicznej. Klient miał też kłopot z licencjami na iOS i firewalle. W efekcie, od czasu wdrożenia nielegalnie wykorzystywał oprogramowanie Cisco.

 

Warto być czujnym

Pokazując takie przypadki jak powyższy, Cisco radzi swoim autoryzowanym partnerom, aby upewnili się, że ich pracownicy znają warunki umów partnerskich w kanale sprzedaży producenta. Autoryzowani sprzedawcy muszą wiedzieć, gdzie mogą kupować produkty Cisco i jak je sprzedawać. Ta podstawowa wiedza pomaga im chronić reputację firmy, użytkownika końcowego i utrzymywać dobre relacje biznesowe z zaufanym dostawcą, jakim od lat jest producent z San Jose.

Cisco bardzo poważnie podchodzi do ochrony marki i praw własności intelektualnej i  stosuje dostępne środki prawne w celu egzekwowania swoich praw przeciwko firmom, które je naruszają.

Aby chronić swój biznes, Cisco radzi, aby klienci końcowi kupowali produkty sieciowe wyłącznie w autoryzowanym kanale sprzedaży. Produkty zakupione od autoryzowanego kanału sprzedaży posiadają ważną gwarancje, są objęte pomocą techniczną producenta i mają ważną licencję na oprogramowanie. Klienci mogą zweryfikować listę autoryzowanych partnerów przy użyciu lokalizatora zamieszczonego na stronie: www.cisco.com/go/partnerlocator.