Nie poddamy się, póki SAP-a na polskim rynku nie przegonimy – zapowiedział Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes zarządu Comarch i dyrektor sektora ERP, podczas tegorocznej konferencji „Partnerstwo 2017. Wytwórnia przyszłości”. Na razie na polskim rynku ERP Comarch zajmuje generalnie drugie miejsce, właśnie za SAP-em. W segmencie małych i średnich przedsiębiorstw jest już jednak pierwszy, z udziałem wynoszącym 27,3 proc., podczas gdy w przypadku niemieckiego konkurenta odsetek ten to 21,2 proc.

Krakowska firma dysponuje też największą siecią partnerską spośród wszystkich dostawców oprogramowania ERP w naszym kraju. To również jedyny producent, który w ostatnim czasie zwiększył swoje udziały w lokalnym rynku ERP i notuje nieprzerwany wzrost od szesnastu lat. W ubiegłym roku krakowski integrator zarobił na sprzedaży tego typu systemów w Polsce 151,6 mln zł, czyli o 7 proc. więcej niż rok wcześniej. W skali globalnej przychody przekroczyły 200 mln zł.

Zaprezentowany podczas konferencji Strategiczny Plan 7500 zakłada dalszy wzrost. W ciągu najbliższych siedmiu lat roczne, całkowite przychody Comarchu ze sprzedaży systemu ERP mają przekroczyć poziom 500 mln zł. Planowane jest utrzymanie przez ten okres dwucyfrowego tempa wzrostu.

Ważnym elementem strategii rozwojowej jest eksport oprogramowania. Coraz więcej systemów ERP trafia za granicę. Polski integrator inwestuje we Francji, Hiszpanii i Niemczech. Przymierza się także do wejścia na rynek włoski. Rozpoczął również sprzedaż za granicą systemu ERP XT, czyli w wersji chmurowej.

W osiągnięciu zaplanowanego celu mogą też pomóc akwizycje firm z europejskich rynków. Na polskim rynku na razie przejęcia nie są planowane.

 

Dotrzymać kroku zmianom

Comarch zachęca partnerów do szerokiego edukowania klientów. Przekonuje, że – również w swoim dobrze pojętym interesie – powinni prezentować odbiorcom mechanizmy cyfrowej transformacji, mówić im o związanych z tym procesem wyzwaniach, ale też możliwych do osiągnięcia korzyściach.

– To nie są wizje odległej przyszłości. To się dzieje już teraz – podkreślał w swoim wystąpieniu Zbigniew Rymarczyk.

Jego zdaniem konsumenci już wyraźnie stanęli po stronie cyfrowej zmiany. Teraz muszą dołączyć do nich przedsiębiorcy. Rolą partnerów jest pokazać im, jak dzięki digitalizacji można wygrać w walce z konkurencją. Jedną z reakcji samego Comarchu na dokonujące się zmiany jest udostępnienie w chmurze platformy do zarządzania Internetem rzeczy. Firma zamierza też mocno inwestować w rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji.

Partnerzy nagrodzeni za jakość

W 2017 r. zmienione zostały zasady przyznawania nagród w konkursie na Partnera Roku Comarch. Do tej pory nagradzani byli partnerzy, którzy osiągali najlepsze wyniki sprzedażowe. W tym roku o wyborze decydowały najciekawsze wdrożenia. W zakresie Comarch ERP nagrodzone zostały firmy: Insoft Consulting, Supremo i T2S. W kategorii ERP 4.0 za najciekawsze uznano wdrożenia dokonane przez: CDN Partner, ERP Serwis, FIR GTECH i Supremo. Firmę Infortes uhonorowano za najskuteczniejszą kampanię marketingową. Nagrodę specjalną redakcji „Computerworld” za najciekawsze wdrożenie otrzymał Insoft Consulting.