Podczas tegorocznej konferencji Commvault GO 2017 zarząd amerykańskiego producenta podkreślał konieczność wykorzystywania przez przedsiębiorców zaawansowanych narzędzi analitycznych nie tylko do prowadzenia bieżącego biznesu, ale także w procesie ich zabezpieczania i archiwizacji. Ma na to wpływ wiele czynników, m.in. rozporządzenie RODO, które zmusiło wszystkie europejskie firmy oraz wiele globalnych przedsiębiorstw do przejrzenia, a często też przemodelowania swoich procesów ochrony danych.

Commvault obecnie jest w trakcie dostosowywania swojego oprogramowania do wymogów RODO. Docelowo ma być uzupełniona o narzędzia raportujące i wizualizujące lokalizację danych osobowych, które ułatwią zaprojektowanie i wdrożenie reguł polityki automatycznego zarządzania nimi. Nowa wersja platformy Commvault będzie dostępna pod koniec grudnia 2017 r.

Podczas konferencji producent ogłosił strategiczne partnerstwo z platformą Google Cloud. Dzięki tej współpracy przedsiębiorstwa będą mogły korzystać z oferty usług chmurowych jako miejsca przetwarzania i przechowywania danych, przy nieskończonej skalowalności, wysokiej klasy zabezpieczeniach oraz bardzo dobrej dostępności.

Wobec danych wysyłanych do chmury stosowana jest zaimplementowana przez Commvaulta globalna kompresja i deduplikacja, a następnie wszystkie informacje są szyfrowane. W ramach współpracy obsługiwane są najpopularniejsze aplikacje klasy korporacyjnej działające w Google Cloud Engine, oraz takie aplikacje GSuite jak Gmail i Dysk Google.

Przedstawiciele Commvaulta zwracali również uwagę na to, że użytkownicy oczekują dostępu do zasobów IT w modelu usługowym. Dlatego, oprócz współpracy z Google Cloud, zaprezentowali szereg własnych rozwiązań rozliczanych w modelu abonamentowym. Jednym z nich jest Commvault HyperScale Appliance – urządzenie zbudowane na bazie serwerów Fujitsu i oprogramowania Commvault. Przedstawiciele producenta podkreślają, że nie jest to rozwiązanie z kategorii Purpose-Build Backup Appliance – służy nie tylko do backupu, umożliwia także przechowywanie podstawowych i archiwalnych danych i zapewnia zaawansowane funkcje zarządzania nimi.

Producent zapowiedział też uruchomienie usługi Endpoint Data Protection as a Service, dzięki której możliwe jest zabezpieczenie w chmurze Commvaulta danych przechowywanych na urządzeniach końcowych użytkowników korporacyjnych, a także współużytkowanie plików i przeszukiwanie ich treści. Usługa ta jest przystosowana do sprzedaży przez partnerów.

Ralph Nimergood, wiceprezes Commvault odpowiedzialny za światowy kanał sprzedaży, podkreśla, że dostępność tego typu usług jest wymagana obecnie przez użytkowników, a więc zarówno producenci, jak i ich kanał partnerski muszą się do tej nowej rzeczywistości przygotować.

Często przyrównuję naszą współpracę z partnerami do gry w golfa. Bardzo łatwo jest zrozumieć jej zasady, ale bardzo trudno jest dobrze grać. Staramy się szybko dostosowywać do nowych realiów przez zapewnienie różnorodności modeli licencjonowania naszej platformy, jak też wsparcie partnerów, których klienci chcą widzieć w roli zaufanych doradców – zapewnia Ralph Nimergood.

Rozmówca CRN Polska przypomina przy tym, że już od trzech lat promowany jest model usługowy, dzięki któremu klienci mogą znacznie szybciej rozpocząć korzystanie z platformy Commvault niż w tradycyjnym modelu. Zdaniem Ralpha Nimergooda partnerzy, którzy celowo rezygnują z usług zarządzanych, tracą dostęp do znacznej części rynku. Tymczasem na sprzedaży sprzętu i oprogramowania wiele już nie zarobią…