Jednym z motorów napędzających rozwój technologiczny jest naturalna potrzeba usprawniania toczących się w firmach procesów. Analogicznie wygląda to również w takich dziedzinach jak sprzedaż oraz marketing. Nowoczesne rozwiązania marketing automation zapewniają automatyzację powtarzalnych procesów, usprawniają ich analizę i stają się zintegrowanym narzędziem do zarządzania komunikacją marketingową, co z powodzeniem można wykorzystać w e-commerce.

Nowe możliwości

Monitoring aktywności użytkowników odwiedzających witrynę internetową oraz szczegółowa analiza ich zachowań, umożliwiająca segmentację klientów w czasie rzeczywistym, a także systematyczne uzupełnienie wiedzy o kupujących, to tylko niektóre z możliwości dzisiejszych systemów marketing automation. Co więcej, dzięki zintegrowanym kanałom komunikacji – takim jak e-mail, SMS, WebPush, Chat – tak pozyskane informacje mogą być od razu wykorzystane w procesie komunikacji, prowadzonej w celu zwiększania szansy sfinalizowania zakupu przez danego klienta.

Dzieląc klientów na kilka grup, np. osoby, które w określonym czasie odwiedziły sklep 5–10 razy, w ciągu ostatnich pięciu wizyt wydały określone kwoty pieniędzy czy też oglądały produkty z konkretnej kategorii, można zyskać szereg informacji umożliwiających lepszą komunikację z danym klientem oraz dostosowanie oferty do jego potrzeb, a w efekcie zdobyć przewagę konkurencyjną.

Odczytany e-mail

Narzędzia marketing automation otwierają też zupełnie nowy rozdział w kategorii e-mail marketingu. I nie chodzi tu wyłącznie o zautomatyzowanie procesu wysyłania wiadomości. Uzyskane dane umożliwiają spersonalizowanie przekazu. Zindywidualizowane tematy wiadomości oraz ich treść znacznie zwiększają szansę na to, że e-maile zostaną otwarte i odczytane przez klienta. Dodatkowo mogą one być wysyłane w optymalnym czasie.

Przykładowo w ciągu doby od wizyty w e-sklepie klient przeglądający ofertę laptopów otrzymuje zestawienie urządzeń spełniających pożądane przez niego kryteria, będących aktualnie w promocji. Taka treść będzie dla niego bardziej wartościowa niż ogólny newsletter lub informacja o urządzeniach, na których sprzedaży zależy przedsiębiorcy. Tym samym będzie stanowić dla niego wartość dodaną.

Narzędzia marketing automation umożliwiają też bieżący podgląd skuteczności prowadzonych działań komunikacyjnych i automatyzacji – ile osób otworzyło e-mail, ile kliknęło w dany link, a ile dokonało zakupu. Informacje te ułatwiają optymalizację kolejnych kampanii promocyjnych.

Ratowanie koszyka

Planując działania marketing automation, przygotowuje się schematy procesów, które będą prowadzone autonomicznie przez system. Przykładem może być sytuacja, gdy użytkownik, mając produkty w wirtualnym koszyku, opuści stronę. System marketing automation, dzięki skutecznym narzędziom do śledzenia działań użytkownika, wykryje takie zdarzenie, a następnie zgodnie ze zdefiniowanym schematem automatycznie wyśle do klienta e-mail lub SMS z przypomnieniem, że produkty nadal czekają na niego w koszyku. Po upływie doby system może wystosować kolejne powiadomienie, a po 3–5 dniach jeszcze jedno. Oczywiście wiadomości te  będą spersonalizowane i zależne od działań klienta – mogą na przykład zawierać dodatkowo sugestie podobnych produktów, ale w bardziej atrakcyjnych cenach, bądź przypominać, że dane urządzenie będzie dostępne w określonej cenie przez ograniczony czas lub – w wyjątkowych sytuacjach – zawierać kupon rabatowy. Nawet jeśli te działania nie spowodują, że klient dokończy transakcję, dobrze prowadzona akcja sprawi, że poczuje się wyjątkowo. W efekcie będzie chętniej wracał do e-sklepu.

Przemyślane stosowanie marketing automation zapewnia efektywne wykorzystywanie gromadzonych informacji o kupujących oraz osobach, które tylko odwiedzają e-sklep. Pomaga też uprościć i podnieść jakość obsługi klienta, co przekłada się na pogłębienie wzajemnych relacji. To jeden z najważniejszych powodów, aby wdrożyć te rozwiązania we własnej działalności.

 

Łukasz duda
E-commerce Director, ABC Data

Cenowa dostępność rozwiązań klasy marketing automation, jak też coraz prostsze i szybsze metody ich wdrożenia pozwalają skutecznie wykorzystywać te systemy do zbierania i integrowania informacji o klientach oraz prowadzenia automatycznej, ale zarazem spersonalizowanej komunikacji z nimi w czasie rzeczywistym. Narzędzia marketing automation przestają być modnym dodatkiem dla działu marketingu czy handlowego. Stają się praktycznym narzędziem przyczyniającym się do realnego wzrostu sprzedaży.