Polacy są w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o korzystanie z płatności zbliżeniowych – wynika z najnowszego badania Mastercard na temat otwartości konsumentów na innowacyjne formy płatności, których można dokonywać dzięki technologii zbliżeniowej. Co trzeci polski konsument (33 proc.) płaci w ten sposób codziennie (rok temu było to 23 proc.), zaś 79 proc.  przynajmniej raz w tygodniu (63 proc. rok temu). W obydwu przypadkach są to najwyższe wyniki wśród wszystkich badanych państw europejskich.

Według danych NBP już 68,6 proc. wszystkich płatności kartą w Polsce odbywa się zbliżeniowo. Tymczasem, średnia dla Europy wynosi 38 proc. Na popularności zyskują także płatności zbliżeniowe wykonywane za pomocą smartfonów. Posiada je obecnie ponad 16,5 mln Polaków. 800 tys. spośród nich „zapisało” w swoich telefonach mobilne karty płatnicze.

Kolejnym etapem będzie płacenie za zakupy przez urządzenia ubieralne (wearables), takie jak inteligentny zegarek (smart watch) czy opaska fitness. Ponad jedna czwarta (27 proc.) badanych przez Mastercard Polaków zadeklarowała chęć używania tych urządzeń do płatności zbliżeniowych. 6 proc. ankietowanych przyznało się do posiadania inteligentnego zegarka.

W 2016 r. globalna sprzedaż urządzeń typu wearables osiągnęła 16,2 mld dolarów. W najbliższych latach spodziewany jest dalszy wzrost. Według prognoz, do 2020 r. 62 proc. urządzeń ubieralnych będzie posiadać funkcję płatniczą.