Trzy trendy, które zmienią firmy

Najważniejsze zjawiska, które zaraz po urządzeniach mobilnych przyspieszą zmiany w firmach, to: chmura obliczeniowa (49 proc.), Big Data (48 proc.) oraz sieci społecznościowe (29 proc.) – wynika z badania EMC przeprowadzonego wśród przedstawicieli dużych przedsiębiorstw i korporacji w Polsce.  Jego autorzy podkreślają znaczenie analizy: blisko co trzeci badany (34 proc.) zadeklarował, że efektem dużej ilości i dostępności danych jest wyraźny wzrost możliwości realizacji celów biznesowych. Niewiele więcej respondentów (36 proc.) stwierdziło, że rozwiązania Big Data pomagają ustalić, jakie kroki powinna podjąć organizacja, aby zwiększyć swoją przewagę nad konkurencją. Główny problem dotyczący analizy danych jest niezależny od klientów i dostawców – otóż co trzeci polski menedżer uważa, że stanowią go złe przepisy, które ograniczają możliwość biznesowego wykorzystania gromadzonych informacji.

Źródło: EMC

 

 

Rynek telekomunikacyjny na huśtawce

Według PMR rynek usług operatorskich wzrośnie w 2015 r. o 1,8 proc., do 36,2 mld zł. Oznacza to odbicie po spadku z roku ubiegłego (- 1,7 proc.). Nadal przychody będą jednak niższe niż w latach 2010–2012.

W 2014 r. po raz pierwszy w historii skurczył się rynek transmisji danych i dostępu do Internetu (-1,2 proc.), który wówczas już od trzech lat balansował na granicy spadku. Powodem było nasycenie usługami internetowymi i ostra konkurencja. Na mniejsze przychody operatorów miały wpływ także duże przeceny i renegocjacje kontraktów w segmencie B2B.

Największe znaczenie dla wyników w 2014 r. mieli operatorzy telefonii komórkowej. Ich łączne przychody były wyższe niż rok wcześniej o ponad 200 mln zł. Bilans ten uwzględnia także sprzedaż sprzętu przez telekomy. Ostatnio preferują system ratalny zamiast subsydiów.

PMR przewiduje, że w kolejnych latach najwięksi operatorzy pozostaną przy swoich obecnych strategiach oferowania klientom szerokiego wachlarza usług z każdego segmentu rynku. Im więcej usług, tym większa możliwość dodatkowej sprzedaży i większa lojalność klientów, bardzo istotna w tak nasyconym segmencie.

 

 

Mniej niż 8 proc. firm w chmurze

W 2015 r. z usług w chmurze obliczeniowej skorzystało 7,3 proc. polskich przedsiębiorstw. To o 1,5 punktu procentowego więcej niż w 2014 r. Im większa firma, tym częściej sięga po rozwiązania chmurowe. W przypadku dużych przedsiębiorstw w bieżącym roku jest to już blisko jedna czwarta organizacji, a w małych – ponad 7 proc.

 

 

 

Nasyca się rynek smartfonów

Polacy coraz częściej korzystają z urządzeń mobilnych. Od roku 2013 do 2015 liczba osób używających smartfonów przynajmniej raz w tygodniu wzrosła ponad dwukrotnie, do 76 proc. populacji. W przypadku tabletów ten odsetek wynosi ok. 60 proc. Jak zauważa Ericsson, rynek urządzeń elektronicznych w Polsce wciąż nie jest nasycony w równie dużym stopniu, jak w krajach Europy Zachodniej, ale jesteśmy na dobrej drodze, by dogonić czołówkę. Wiele zależy od rozwoju infrastruktury telekomunikacyjnej. Np. szybka rozbudowa sieci 4G/LTE powinna przełożyć się na większe niż do tej pory wykorzystanie smartfonów.

Źródło: Ericsson

 

 

MŚP nie spieszą się z wymianą sprzętu

Najdłużej w polskich małych i średnich firmach działają komputery stacjonarne (wymiana następuje przeciętnie co 3,8 roku), krócej laptopy (3,2 roku) i netbooki (2,1 roku) – wynika z danych Lenovo. Inny cykl w przypadku sprzętu przenośnego wynika z ograniczonych możliwości modyfikacji i rozbudowy oraz większego zużycia (bateria, uszkodzenia w transporcie). Jednak niektóre przedsiębiorstwa wymieniają komputery rzadziej niż raz na 7 lat – 11 proc. pytanych trzyma u siebie ponad 7-letnie desktopy, 4 proc. – notebooki, a 2 proc. – netbooki. Co rok sprzęt wymienia tylko 1 proc. organizacji.

Najczęstszym powodem wymiany starych komputerów jest ich zużycie (36 proc.), zniszczenie (20 proc.) i wzrost wymagań sprzętowych (19 proc.). Najrzadsze przyczyny to m.in. koniec okresu leasingu (2 proc.) i serwisowania (4 proc.). Przy wyborze nowego sprzętu najważniejsza jest jakość (69 proc.) i cena (67 proc.), czyli komputer ma być jak najlepszy, ale stosunkowo tani. Najmniej istotne okazały się wygląd i waga urządzenia (11 proc.).

 

 

 

Małe firmy są słabo chronione

Małe i średnie firmy w Polsce najczęściej stosują tylko podstawowe zabezpieczenia IT – 88 proc. z nich wybiera programy antywirusowe. Przy czym zwykle są to darmowe wersje ściągnięte z Internetu. Co druga firma (53 proc.) chroni swoje dane hasłami, które są ustalane i zarządzane przez odpowiedzialne za to osoby. Z kolei niecała połowa badanych (46 proc.) szyfruje pocztę e-mail. Co trzecia firma korzysta z backupu danych (35 proc.).

W większości firm (55 proc.) osobą odpowiedzialną za informatykę jest współpracownik zewnętrzny, tzw. freelancer. Reszta zatrudnia ludzi od IT na etacie. Wśród firm współpracujących z freelancerami, tylko 45 proc. podpisuje z nimi umowę zawierającą klauzulę poufności, co może mieć fatalne skutki dla ochrony firmowych danych.

Żródło: ICAN Research, badanie Orange Insights