Sieci potrzebują monitoringu

Światowe przychody ze sprzedaży sprzętu do monitoringu sieci, w tym przełączników, wzrosły o 24 proc. w 2015 r. (do 513 mln dol.), głównie dzięki rozwojowi sieci sterowanych programowo (SDN) – twierdzą analitycy IHS. Kolejne lata też mają być niezłe: do 2020 r. średni roczny wzrost obrotów ma wynosić 14 proc. Obecnie głównym motorem rozwoju rynku jest potrzeba tworzenia bardziej bezpiecznych, sprawnych i efektywnych kosztowo sieci. Największy udział w sprzedaży przełaczników do monitoringu sieci mają zaawansowane modele (78 proc.), wyposażone najczęściej w porty 10G, choć jednocześnie dwukrotnie wzrosło zapotrzebowanie na porty o przepustowości 40G. Największym rynkiem jest Ameryka Północna (ponad 2/3 światowych przychodów), ale ponadprzeciętny wzrost spodziewany jest w regionie EMEA.

Największymi producentami na tym rynku według IHS są (kolejność alfabetyczna): APCON, Gigamon, Ixia, NetScout.

Źródło: IHS

 

 

 

Notebooki w dołku

Drugi kwartał 2016 r. na rynku notebooków będzie lepszy niż pierwsze trzy miesiące roku, ale dużo słabszy niż rok wcześniej – prognozuje Digitimes Research. W porównaniu kwartał do kwartału wzrost dostaw na światowy rynek ma wynieść 9,7 proc., a w ujęciu rok do roku przewidywany jest blisko 10-proc. spadek. Napływ większej ilości sprzętu w ostatnich tygodniach jest związany z premierami nowych modeli. Jednocześnie postępuje konsolidacja rynku – pięć największych marek zdobędzie w tym kwartale w sumie ponad 80 proc. udziału w światowej sprzedaży notebooków. Zdaniem analityków Lenovo zwiększy dostawy modeli high-end, zaś Dell może zamknąć kwartał na ponad 10-proc. plusie (rok do roku), dzięki większemu popytowi w firmach. Jeszcze lepszy bilans powinien mieć Acer, dzięki tanim ultrabookom i modelom gamingowym.

Źródło: Digitimes

 

 

Skurczył się rynek materiałów eksploatacyjnych

W 2015 r. sprzedaż materiałów eksploatacyjnych do drukarek w Polsce zmniejszyła się o 3,8 proc. w ujęciu ilościowym oraz o 9,5 proc. w ujęciu wartościowym – wynika z danych IDC. W przypadku produktów alternatywnych spadki były większe i wyniosły odpowiednio 7,6 proc. oraz 17,6 proc. Przemysław Kowalski, Project Manager IDC, wyjaśnia ten wynik intensyfikacją działań producentów OEM w celu ochrony praw patentowych oraz wprowadzeniem na rynek urządzeń atramentowych z systemem stałego zasilania tuszem. W przypadku materiałów alternatywnych wzrost (o 1,6 proc.) odnotowały natomiast ActiveJet i Actis – marki własne Actionu, zdobywając łącznie 33,2 proc. udziału w tym segmencie rynku.

 

 

 

 

Firmy kupują online

 

Co dziesiąta firma MŚP kupuje w Internecie sprzęt elektroniczny – twierdzą specjaliści IviPay.com i IPC (badanie pod patronatem Izby Gospodarki Elektronicznej). Elektronika znalazła się tym samym na drugim miejscu na liście zakupów online, tuż po artykułach biurowych. Przedsiębiorcy pytani, co decyduje o wyborze e-sklepu, wskazywali najczęściej na możliwość otrzymania faktury i wygodę zakupów. Widoczne jest jednak zróżnicowanie preferencji firm małych (10–49 pracowników) oraz średnich (50–249 osób). Dla mniejszych podmiotów dużo ważniejsza okazuje się cena (58 proc. wskazań wobec 27,4 proc. w średnich przedsiębiorstwach). Co istotne, koszty zakupu nie stanowią czynnika decydującego o wyborze dostawcy ani dla mniejszych, ani dla większych przedsiębiorców. W średnich firmach dużą rolę odgrywa zaufanie do marki sprzedawcy (65 proc. wobec 26,5 proc. w małych podmiotach), co wskazuje na większą lojalność tej grupy klientów.

 

 

 

Polski rynek smartfonów się nasyca

 

Sprzedaż smartfonów w Polsce w I kw. br. wzrosła do 1,88 mln szt., o 7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Analitycy IDC tłumaczą jednocyfrowy wzrost nasycaniem się rynku. W 2015 r. polscy klienci kupili 7,5 mln smartfonów, co oznacza 73-proc. udział tych urządzeń w sprzedaży telefonów komórkowych ogółem. Polska wciąż jest za Europą Zachodnią pod względem popularności smartfonów, ale dystans nie jest duży – na Zachodzie ich udział w sprzedaży „komórek” sięgnął w zeszłym roku 88 proc.

Analitycy zwracają też uwagę, że zwiększa się sprzedaż detaliczna smartfonów – I kw. br. osiągnęła 44 proc. udziału w rynku (30 proc. rok wcześniej). Spada natomiast ich nabywanie w ramach oferty telekomów. Retailerzy pomagają dotrzeć do klientów zwłaszcza tanim markom, które mają niewielkie szanse na kontrakty z operatorami sieci komórkowych. W ciągu roku średnia cena sprzedaży smartfonu stopniała o blisko 30 proc., z 225 euro do 159 euro (ok. 700 zł). Największą zmianą na polskim rynku smartfonów w br. jest duży wzrost Huawei, które stało się marką numer 2 pod względem sprzedaży w ujęciu ilościowym (23 proc. udziału w polskim rynku w I kw. br.). Pozostali chińscy producenci mieli łącznie 10 proc. udziału. Liderem jest Samsung (29 proc.), a nr 3 to Apple (11 proc.).