Rok wzrostu na polskim rynku

W 2015 r. wartość sprzedaży na polskim rynku IT zwiększy się o 7,2 proc., a na rynku telekomunikacyjnym o 1,1 proc. – przewiduje IDC. Dla porównania: na świecie rynek ICT ma w tym samym okresie wzrosnąć o 3,8 proc.

Według analityków popyt napędzać będzie tzw. Trzecia Platforma, na którą składa się: mobilność, usługi w chmurze, analiza dużych zbiorów danych i media społecznościowe. Wydatki w tych obszarach mają stanowić 1/3 globalnych obrotów w branży ICT w bieżącym roku.

Analitycy firmy badawczej prognozują ponadto, że w 2015 r. sprzedaż tabletów w Polsce będzie zbliżona do poziomu z zeszłego roku (wzrost ma wynieść ok. 2 proc.), zaś w przypadku smartfonów wynik powinien być lepszy o 16 proc. Co ciekawe, zdaniem firmy badawczej sprzedaż urządzeń do noszenia (wearables) zawiedzie oczekiwania producentów i sprzedawców.

Jeśli chodzi o inne segmenty rynku, to sektor Big Data ma osiągnąć wartość 125 mld dol., zaś wydatki na Internet rzeczy powinny pójść w górę o 14 proc. (sięgając 1,7 bln dol.). W Polsce najważniejsze na tym rynku mają być inwestycje w inteligentne liczniki i miasta.

Źródło: IDC

 

 

 

 

Największe grzechy e-sklepów

Negatywne opinie o sklepie skutecznie zniechęcają klientów do zakupu – wynika z badania Opineo.pl. Większość respondentów z powodu niepochlebnych recenzji zrezygnowała z usług konkretnego resellera. Spośród ankietowanych, którzy ich zdaniem zostali źle obsłużeni, oszukani czy ponieśli stratę, 36,6 proc. wystawia sklepowi negatywną opinię i odradza innym zakupy w nim. Największe grzechy sklepów internetowych według użytkowników Opineo.pl to: utrudniony kontakt, zła obsługa, spóźniona przesyłka, towar uszkodzony, niezgodny z opisem lub inny niż zamówiony, a także taki, który okazał się podróbką. Ankietę przeprowadzono wśród tysiąca użytkowników Opineo.pl od 11.08 do 11.09.2014 r.

 

 

 

Polscy gracze wolą pecety

Zdecydowana większość graczy w naszym kraju używa komputerów (92 proc.) – wynika z badania Ipsos przeprowadzonego na zamówienie Sapphire. Co drugi (50 proc.) sięga po komórkę lub tablet, a nieco więcej niż co trzeci (36 proc.) uruchamia stacjonarną konsolę. Dużo mniej badanych (12 proc.) bawi się z konsolą przenośną.

Ulubionymi typami gier są strzelanki (66 proc.), gry fabularne, czyli RPG (65 proc.), i gry akcji (53 proc.). Wśród konkretnych tytułów dominuje League of Legends (22 proc.) oraz Counter Strike (17 proc.). Kobiety chętniej niż mężczyźni wybierają gry przygodowe, zręcznościowe, logiczne i muzyczne. Drugą ulubioną grą kobiet, zaraz po LoL, jest seria Assassin’s Creed.

Jedna trzecia badanych graczy pracuje zawodowo (największa grupa – 35 proc. – to osoby w wieku 16–19 lat). Przy czym tych, którzy mają pracę, cechuje stosunkowo wysoka siła nabywcza – patrz wykres obok. Polski gracz najczęściej żyje w dużym mieście (ponad 500 tys. mieszkańców). Badanie przeprowadzono wśród 79,5 tys. osób.

 

 

 

Kto decyduje o wydatkach na IT w MSP

Menedżer IT dysponujący budżetem na inwestycje to rzadkość w polskich małych i średnich firmach – wynika z badania HP. O przeznaczeniu funduszy z budżetu IT decyduje jedynie 13 proc. ankietowanych szefów odpowiedzialnych za informatykę. W większości przypadków przede wszystkim określają oni potrzeby i wymagania bądź wydają opinie, natomiast po pieniądze muszą udać się do ścisłego kierownictwa małej i średniej firmy.

Inaczej wygląda to w przypadku przedsiębiorstw, w których IT ma znaczenie strategiczne. Wówczas wyraźnie zyskuje na znaczeniu rola menedżerów IT w procesie decyzyjnym. W tego typu firmach aż 77 proc. z nich opiniuje wymagania i rekomenduje rozwiązanie, a 21 proc. zarządza budżetem i wydatkami na informatykę.

 

 

 

Więcej sprzedanych komputerów

Od stycznia do listopada 2014 r. sprzedaż komputerów w polskiej dystrybucji zwiększyła się o 3,1 proc., przy czym druga połowa roku była lepsza niż pierwsza – ustalił Context. W Europie Zachodniej wzrost był wyraźnie większy: średnio wyniósł 15,6 proc., co według analityków jest związane z migracją z Windows XP na nowe systemy i intensywną promocją tanich laptopów konsumenckich. Ten drugi czynnik oceniono jako bardziej znaczący. Zaoferowanie przez Microsoft tańszego systemu Windows 8.1 with Bing zdecydowanie ożywiło rynek. Najlepszy wynik odnotowano w III kw. ub.r. – wzrost o 21,7 proc., a w dwóch miesiącach IV kw. – o 16,9 proc. Na zachodzie Europy laptopy w cenie poniżej 250 euro (ok. 1070 zł) miały 28 proc. udziału w sprzedaży (rok wcześniej – 8 proc). Context wskazuje także na bliski koniec „efektu XP” na rynku PC. Otóż w II kw. ub.r. wzrost sprzedaży komputerów w segmencie biznesowym wyniósł 29,8 proc., a w IV kw. był już tylko jednocyfrowy.