Inwestycje MŚP: głównie bezpieczeństwo

Jak wynika z raportu „Nowoczesne IT w MŚP 2016”, małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce inwestują przede wszystkim w bezpieczeństwo infrastruktury IT (73 proc.) oraz systemy usprawniające relacje z klientami (70 proc.). Na trzecim miejscu znajdują się wydatki na poprawę komunikacji między pracownikami. Z kolei na bardziej dojrzałych rynkach Europy Zachodniej firmy MŚP koncentrują się raczej na narzędziach do obsługi klienta i współpracy w ramach zespołu niż na kwestiach bezpieczeństwa. W ochronę IT chce inwestować średnio jedynie 43 proc. europejskich respondentów, a w poprawę obsługi klienta – 70 proc., a więc taki sam odsetek jak w Polsce. Takie preferencje, jak wyjaśniają autorzy raportu, są związane z tym, że współczesny klient oczekuje obsługi wysokiej jakości, szczególnie w komunikacji i doradztwie. Zatem wydatki na odpowiednie narzędzia są niezbędne, aby firma osiągnęła sukces. MŚP na najbardziej rozwiniętych rynkach inwestują w rozwiązania podnoszące konkurencyjność dzięki lepszej obsłudze klientów i ułatwiające nawiązywanie z nimi długoterminowych relacji.

 
SSD podbija komputery

Na rynku PC powoli, ale systematycznie rośnie popularność modeli wyposażonych w SSD. W II kw. 2016 2. w Polsce rynkowy udział notebooków z nośnikami półprzewodnikowymi wyniósł 10 proc. (7 proc. przed rokiem). W przypadku desktopów odsetek ten wynosi odpowiednio 11 proc. i 10 proc. Dane pochodzą od dystrybutorów.

Polski rynek podąża za trendem obserwowanym na zachodzie Europy, choć tam proces rosnącej popularności SSD jest szybszy. W II kw. br. już 27 proc. notebooków sprzedanych przez zachodnioeuropejskich dystrybutorów było wyposażonych w tego rodzaju nośniki (19 proc. rok wcześniej). W przypadku desktopów nastąpił wzrost z 6 do 16 proc.

W ocenie analityków Contextu do większego udziału w sprzedaży komputerów z SSD przyczyniają się spadające ceny nośników. Przeciętna cena dysku SSD o pojemności 256 GB u dystrybutorów w II kw. br. była o 25 proc. niższa niż rok wcześniej i wynosiła 83 euro.

 
Media społecznościowe zwiększają sprzedaż

Już 38 proc. użytkowników mediów społecznościowych skorzystało z przycisku „kup” – według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej. W przypadku osób, które polubiły marki w serwisach społecznościowych, ten odsetek wynosi 59 proc., a dla tych, którzy „nie lajkują” – 23 proc. Wśród różnych branż w polskich social media najczęściej lajkowane są firmy z branży elektronicznej (23 proc. użytkowników). Największe zaufanie internautów kupujących elektronikę wzbudzają pozytywne komentarze w social media i na forach (26 proc. wskazań), zaufana marka sprzedawcy (16 proc.) i dokładny opis produktu (14 proc.).

Użytkownicy z przycisku „kup” najczęściej korzystają na Facebooku (60 proc.). Z kolei na Instagramie, Google+, Twitterze i Pintereście ten wskaźnik wynosi od 6 proc. do 10 proc. Co istotne, 44 proc. użytkowników przyznaje, że w ten sposób kupiło produkt, którego nabycia wcześniej nie rozważali, a 40 proc. wybrało inną markę od planowanej pod wpływem informacji w serwisach społecznościowych.

Raport wskazuje, że wszelkie działania angażujące konsumenta w „dialog” z internetowym sprzedawcą wpływają pozytywnie na wskaźniki konwersji (czyli odsetek zakupów). Takie działania to np. możliwość dzielenia się opiniami czy konsultacje przed zakupem.

 
Drony opanują niebo

Wartość sprzedaży dronów w Europie w latach 2016–2020 ma wynieść 6,9 mld dol., a w kolejnym pięcioleciu (2021–2025) powinna wzrosnąć nawet do 12 mld dol. – prognozuje IHS. Popyt ma być stymulowany przez coraz szersze wykorzystanie dronów, nie tyle do zabawy, co do wielu praktycznych zastosowań. Według PwC sprzedaż powinny napędzać głównie firmy związane z infrastrukturą, np. budownictwem i energetyką (35 proc. globalnych obrotów na rynku dronów) oraz rolnictwem (25 proc.).

IHS przewiduje, że w kolejnych latach użytkownicy będą wymagać od dronów większych możliwości: zdolności do latania przy różnej pogodzie, na wyższym pułapie oraz na dalsze odległości. W dłuższej perspektywie powinno pojawić się zapotrzebowanie na drony niewidzialne dla systemów wykrywania. Kluczowe dla rozwoju rynku będą regulacje i przepisy dotyczące używania takich maszyn.

Źródło: IHS, PwC

 
Koszty i efektywność najważniejsze dla działów IT

Szefowie firm w Polsce oraz krajach Europy Środkowej i Wschodniej oczekują od zarządzających IT przede wszystkim działań przynoszących oszczędności (65 proc.) i podnoszących efektywność usług IT (64 proc.). Nacisk na te dwa czynniki w naszym regionie jest znacznie większy niż średnio na świecie. Na trzecim miejscu na liście priorytetów jest rozwijanie nowych, innowacyjnych produktów i usług (47 proc.).

Jak zauważają autorzy raportu, wśród wymagań zarządów wobec specjalistów IT pojawiają się nowe priorytety – związane z cyberbezpieczeństwem, zwalczaniem terroryzmu, automatyzacją, sztuczną inteligencją i usprawnieniem organizacji. Czterech na dziesięciu CIO spędza obecnie co najmniej jeden dzień w tygodniu, realizując zadania niezwiązane z IT.

Wraz ze wzrostem znaczenia IT w firmach ros- wydatki na ten cel – 44 proc. respondentów na świecie oraz 50 proc. w krajach CEE prognozuje wzrost budżetów IT. Jednym z najważniejszych obszarów inwestycyjnych są rozwiązania SaaS – 31 proc. szefów IT inwestuje w nie znaczne środki.