Huśtawka na rynku  notebooków

W 2016 r. dostawy na światowy rynek notebooków zmaleją o 7,2 proc. – twierdzą autorzy raportu przygotowanego przez Digitimes Research. Oznacza to, że producenci wprowadzą do sprzedaży mniej niż 150 mln laptopów. Spadek analitycy tłumaczą trwającym do końca lipca br. programem darmowej aktualizacji starszych systemów Microsoftu do Windows 10, co powstrzymało wielu użytkowników komputerów przed wymianą sprzętu na nowy. Wpływ na tegoroczne spadki miała poza tym późna premiera nowych notebooków Apple’a – nastąpiła w końcu października br.

Jednak w 2017 r. powinno być wyraźnie lepiej. Przewidywany spadek w skali roku to 0,2 proc. (ok. 146 mln urządzeń wprowadzonych na rynek), co ma być osiągnięte dzięki popytowi ze strony przedsiębiorstw. Analitycy przypuszczają, że zakończenie wsparcia dla Windows 7, począwszy od kolejnej generacji procesorów Intela (Kaby Lake), skłoni firmy do przejścia na urządzenia z Windows 10.

Zgodnie z prognozą HP Inc. ma zwiększyć sprzedaż i w przyszłym roku wyprzedzić Lenovo, powracając na pozycję światowego lidera. Poprawa ma nastąpić dzięki konkurencyjnym produktom i rosnącej sprzedaży do firm.

Źródło: Digitimes Research

 

Połowa internautów kupuje komputery

Sprzęt komputerowy kupiło online 48 proc. polskich internautów – według raportu „E-commerce w Polsce 2016” opracowanego przez Gemiusa dla e-Izby. Najczęściej przedmiotem zakupów są telefony, smartfony i akcesoria GSM (56 proc.) oraz sprzęt RTV i AGD (55 proc.). Największą grupę nabywców elektroniki stanowią osoby w wieku 25–34 lat. Z raportu wynika, że warto zadbać o wyczerpujące dane na stronie e-sklepu, gdyż jest to główne źródło informacji o sprzęcie komputerowym, zanim zostanie on kupiony przez nabywcę (95 proc. ankietowanych wskazało tę opcję). W wyszukiwarkach, np. w Google’u, szuka informacji o urządzeniach nieco mniej osób (90 proc.).

Około 10 proc. polskich internautów robi zakupy w zagranicznych e-sklepach. W tym przypadku sprzęt RTV i AGD nabyło 13 proc. pytanych, a komputerowy i oprogramowanie – po 12 proc. Nieco większe wzięcie mają gry z zagranicznych serwisów (14 proc. wskazań).

 

Sztuczna inteligencja hitem 5-latki

Wydatki na systemy kognitywne i sztuczną inteligencję zwiększą się na świecie z 8 mld dol. w 2016 r. aż do 47 mld dol. w 2020 r. – twierdzą specjaliści IDC. To oznacza średni roczny wzrost o 55,1 proc. Systemy kognitywne i AI zapewniają automatyzację zadań, a jako główne ich zastosowania analitycy wskazują obsługę klienta, kontrolę jakości, różnego rodzaju diagnostykę i wykrywanie oszustw.

Najwięcej mają inwestować przedstawiciele bankowości i handlu, sektor medyczny oraz przemysł. Wymienione branże mają wygenerować w 2016 r. ponad połowę przychodów w segmencie systemów kognitywnych oraz AI (przy czym bankowość i handel po ok. 1,5 mld dol.).

Blisko połowę obrotów w prognozowanym okresie wygeneruje oprogramowanie – zarówno o aplikacje kognitywne (m.in. do rozpoznawania tekstu, uczenia maszynowego, wizualizacji), jak i platformy software’owe. Na drugim miejscu mają znaleźć się usługi. Co ciekawe, systemy kognitywne mają  poprawić koniunkturę na serwery i pamięci masowe – wydatki na nie będą rosnąć według prognozy o 60 proc. rocznie.

Źródło: IDC

 

Windows 10 wyhamował

Wraz z zakończeniem darmowej aktualizacji Windows 7 oraz 8.1 do „Dziesiątki” ustał szybki wzrost udziału najnowszego systemu Microsoftu w rynku systemów operacyjnych. Oznacza to, że klienci nie palą się do zakupów nowych urządzeń. Otóż w październiku br., według Gemiusa, Windows 10 miał 18,53 proc. udziału w liczbie odsłon generowanych w polskim Internecie (przez wszystkie OS-y, także mobilne), a we wrześniu – 18,5 proc. Nie tylko o stagnacji, ale wręcz o spadku świadczą dane z ostatniego tygodnia października. W okresie 24–30.10.2016 Windows 10 miał 18,45 proc. udziału wobec 18,77 proc. miesiąc wcześniej (26.09–2.10).

W przypadku systemów przeznaczonych do komputerów PC dominuje Windows 7, który w październiku br. miał średnio 28,42 proc. udziału w liczbie odsłon w polskim Internecie (28,98 proc. we wrześniu br.). Podobny jest trend światowy, gdzie pozycja Windows 7 pozostaje niezagrożona. W październiku według danych NetApplications miał on 48,38 proc. udziału w rynku (tylko komputerowe systemy operacyjne, bez mobilnych OS) w porównaniu z 48,27 proc. we wrześniu. Z kolei Windows 10 osiągnął w tym okresie 22,59 proc., a we wrześniu – 22,53 proc.

 

Czas żniw w VR

W 2020 r. w użyciu będzie blisko 20 razy więcej gogli do wirtualnej rzeczywistości niż w 2015 r. Według prognoz IHS Markit ich liczba ma wzrosnąć z 4 mln do 81 mln szt. Za cztery lata konsumenci wydadzą na zestawy VR w skali globalnej 7,9 mld dol., a na rozrywkę VR – 3,3 mld dol. W bieżącym roku liczby te mają wynieść odpowiednio 1,6 mld dol. i 310 mln dol. Jak zauważa analityk, owe 3,3 mld dol. to tylko 1 proc. światowych wydatków na rozrywkę, więc w kolejnych latach użytkownicy będą najpewniej jeszcze więcej płacić za VR. Nadchodzi zatem czas żniw dla dostawców takich treści.

Co do sprzętu, to klienci będą kupować przede wszystkim zestawy powiązane ze smartfonem. W końcu 2016 r. mają one stanowić 87 proc. urządzeń będących w użyciu. Do szybkiego wzrostu sprzedaży powinna przyczynić się agresywna promocja producentów smartfonów oraz premiery nowych produktów. Przychody sprzedawców poprawi rosnąca średnia cena gogli, wynikająca z coraz większej sprzedaży modeli z najwyższej półki cenowej.

Według prognozy IHS w 2016 r. Samsung będzie liderem rynku pod względem ilościowej sprzedaży zestawów VR z wynikiem 5,4 mln szt., ale w 2019 r. koreańską markę wyprzedzi Google, dzięki szerszemu wsparciu i niższej cenie sprzętu. Firma badawcza przewiduje także, że w 2016 r. Sony wyprzedzi Oculusa i HTC pod względem liczby sprzedanych urządzeń.