Czego obawiają się  użytkownicy IoT

Jedna piąta dorosłych Polaków zna pojęcie „Internet rzeczy”. Blisko 10 proc. należących do tej grupy ma urządzenie noszone, najczęściej smartwatch (6 proc.).

Dla osób, które znają termin IoT, użyteczność i wygoda jest najważniejsza przy zakupie „inteligentnych urządzeń” – wskazało na nią 44 proc. pytanych. Ten aspekt według analityków powinien być podkreślany w przekazie marketingowym kierowanym do potencjalnych użytkowników. Z drugiej strony większość pytanych obawia się o bezpieczeństwo swoich danych, gdy używa urządzeń IoT (63 proc.). Niemal połowa osób, które znają pojęcie IoT, lęka się utraty prywatności (45 proc.). Kolejne miejsce na liście obaw zajęła utrata kontroli nad urządzeniem i niechciane reklamy.

Źródło: PMR

 

Lepszy rok dla IT

Wydatki na IT w regionie EMEA wzrosną w 2017 r. o 1,9 proc., do 1,25 bln dol. – prognozuje Gartner. Oznacza to poprawę koniunktury w zestawieniu z 2016 r., który powinien zakończyć się wzrostem o 0,6 proc. W przyszłym roku klienci mają przeznaczać więcej środków przede wszystkim na oprogramowanie i usługi (odpowiednio +6,8 proc. i +4,1 proc. w porównaniu z br.). Nawet w przypadku sprzętu, który jest głównym hamulcem wzrostu wydatków na IT w regionie, inwestycje będą tylko nieznacznie niższe (-0,8 proc.). W zachodniej Europie przewidywane są spadki sprzedaży sprzętu i usług telekomunikacyjnych przez kolejne trzy lata, ze względu na nasycenie rynku. Wyhamowuje dynamika sprzedaży infrastruktury centrów danych, zwłaszcza serwerów, ze względu na rozpowszechnianie się oprogramowania jako usługi.

 

Tablety priorytetem dla firm

W 2017 r. tablety mają mają należeć do priorytetowych zakupów IT w przedsiębiorstwach – wynika z ankiety IDC przeprowadzonej wśród 1,5 tys. dyrektorów odpowiedzialnych za informatykę i menedżerów wyższego szczebla w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech i Szwecji. Trzech na pięciu pytanych twierdzi, że tablety są stałym elementem w strategii mobilnej w ich firmach, a ponad 2/3 przedsiębiorstw planuje zakupy tabletów lub je rozważa. Chodzi zarówno o modele w wersji klasycznej (slate), jak i urządzenia z klawiaturą. Badanie wykazuje, że zainteresowanie klientów B2B przenosi się z prostych urządzeń na hybrydowe. W 2016 r. 56 proc. firm kupiło modele slate, ale tylko 48 proc. zamierza nabyć taki sprzęt w 2017 r.

Z badania wynika, że tablety będą kupowane głównie przez podmioty w takich branżach jak: edukacja, hotelarstwo, administracja i transport. Te urządzenia znajdują się wśród trzech priorytetowych wydatków na IT w 2017 r. w każdym z wymienionych sektorów. Zatem tablety, na które wśród konsumentów nie ma tak dużego popytu jak w poprzednich latach, stają się urządzeniami biznesowymi.

Źródło: IDC, channelnomics.eu

 

Więcej laptopów Full HD

Światowe dostawy notebooków w 2016 r. zmniejszą się o 4 proc., a w 2017 r. nastąpi kolejny, 4,5-proc. spadek – przewiduje TrendForce. Mają na to wpływać rosnące ceny, związane z niedoborem komponentów, zwłaszcza paneli LCD i pamięci. W 2017 r. można spodziewać się w dystrybucji większej liczby modeli z ekranem Full HD lub lepszym, co spowoduje jednak wzrost cen urządzeń.

Ceny komputerów przenośnych pójdą w górę nie tylko z uwagi na wyższe koszty paneli. Otóż modele z wyświetlaczami Full HD i 8 GB RAM Microsoft zalicza do segmentu premium, przez co objęte są wyższą opłatą licencyjną za Windows. Dlatego zdaniem analityków producentom trudniej będzie promować takie notebooki i zachęcić do wymiany sprzętu użytkowników starszych laptopów. A zatem dostawy urządzeń z Full HD wzrosną w 2017 r. tylko o 6–7 punktów procentowych (z 28 proc. udziału w rynku w 2016 r. do 34–35 proc.).

Jeśli chodzi o poszczególne marki, to zdaniem TrendForce koncern HP Inc. wyprzedzi Lenovo i odzyska pozycję lidera pod względem ilości sprzedanych maszyn.

 

Pogoda dla kart graficznych

Sprzedaż kart graficznych wzrosła w III kw. br. o 10,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r., a wzrost wobec II kw. br. wyniósł 35,6 proc.

Liderem w III kw. tego roku była Nvidia (70,9 proc.), zaś AMD miało 29,2 proc. Rok wcześniej te liczby wynosiły odpowiednio 81,1 proc. i 18,8 proc. W przypadku kart desktopowych Nvidia zwiększyła sprzedaż o 39,8 proc. w porównaniu z II kw. br., a notebookowych – o 38,7 proc. To najlepszy wynik w historii firmy.

Motorem wzrostu jest sektor gamingowy. Nowe gry i VR powinny przyczynić się do zwiększenia sprzedaży kart graficznych także w kolejnych kwartałach. W sumie sprzedaż procesorów graficznych (do kart desktopowych, notebooków i grafiki zintegrowanej) wzrosła do 100,3 mln szt., czyli o rekordowe 20 proc. wobec II kw. br., co jest niespodzianką po ubiegłorocznych spadkach.

Wzrost odnotowała Nvidia (z 13,9 do 16,1 proc. udziału w rynku), dzięki nowej generacji GPU – Pascal. AMD straciło 0,5 punktu procentowego (do 13 proc.). Zdecydowanym liderem jest Intel (70,9 proc., o 1,7 pkt proc. mniej niż rok wcześniej).

Źródło: JonPeddie Research