Praca grupowa zmierza do chmury

Według badania Dimension Data – przeprowadzonego w 15 krajach – chmura jest kluczową platformą dla jednej trzeciej decydentów z firm (dyrektorów IT, dyrektorów operacyjnych i menedżerów z działów biznesowych w przedsiębiorstwach zatrudniających ponad 1 tys. pracowników). W przypadku 51 proc. przedsiębiorstw przenosiny do chmury to najważniejsze działanie w ramach strategii związanej z pracą grupową, ale obecnie mniej niż 25 proc. firm korzysta z hostowanych usług – chodzi o komunikację głosową i wideo w czasie rzeczywistym, komunikatory tekstowe, współużytkowanie plików, zarządzanie projektami i sieć społecznościową. Przeciętnie 75 proc. z nich ma lokalnie (on-premise) wdrożone aplikacje. Barierą utrudniającą przejście do chmury są w ocenie analityków dotychczasowe przyzwyczajenia działów IT.

Specjaliści przewidują, że będzie się zwiększać zapotrzebowanie na rozwiązania chmurowe typu collaboaration. Powodów jest kilka, a do najważniejszych należy strategia wprowadzania usług w chmurze obejmujących całą działalność firmy, a także koszty operacyjne zastępujące w organizacjach koszty inwestycyjne. Ponadto respondenci wskazują, że aplikacjami w chmurze można łatwiej administrować i prościej je aktualizować.

Źródło: Dimension Data

 

 

Ultraprzenośne i chromebooki w górę

Mimo lekkich spadków na globalnym rynku komputerów przenośnych, są dwie kategorie urządzeń, których sprzedaż wyraźnie wzrośnie w najbliższych latach. To maszyny ultraprzenośne (głównie 2 w 1) i chromebooki – oceniają analitycy ABI Research. Przewidywany wzrost dostaw w 2016 r. ma wynieść odpowiednio 10,9 proc. i 21,2 proc. rok do roku, przy spadku w całym segmencie notebooków o 0,4 proc.

Popularność urządzeń ultraprzenośnych ma zwiększać się głównie dzięki temu, że będzie coraz więcej takich modeli, a ich ceny spadną. W 2021 r. lekkie i mobilne maszyny mają mieć 24 proc. udziału w światowym rynku notebooków. Chromebooki będą natomiast zamawiane głównie w sektorze edukacji. Ten trend widać już według ABI w zachodniej Europie. W 2021 r. chromebooki powinny zdobyć 7-proc. udział w rynku przenośnych PC – uważają analitycy.

W 2015 r. według ABI Research na światowy rynek dostarczono 163 mln komputerów przenośnych. Większość z nich – blisko 80 proc. – stanowiły klasyczne laptopy. W ocenie analityków rynek PC wciąż jest silny i w najbliższej przyszłości nie należy spodziewać się oznak spowolnienia.

 

 

Mobilne zakupy stają się normą

Dane z badania Mobile Institute dla Allegro „mShopper 2.0 – Polacy na zakupach mobilnych” wskazują na konieczność dostosowania stron zakupowych, aplikacji i sposobów płatności do użytkowników smartfonów i tabletów.

Już 43 proc. klientów e-sklepów i portali sprzedażowych robi zakupy za pomocą smartfonów (w 2015 r. – 23 proc.). Ta grupa będzie rosnąć. Prawie połowa Polaków (46 proc.), którzy nie kupowali mobilnie, chce spróbować tego sposobu w 2016 r. Z kolei 49 proc. tych, którzy kupowali w ub.r., planuje zwiększenie wydatków na mobilne e-zakupy. Zmniejsza się natomiast udział internautów korzystających z komputerów, choć nadal stanowią oni największy odsetek kupujących (80 proc.).

Smartfon stał się niezbędnym narzędziem do zakupów w sieci – 91 proc. konsumentów posiadających sprzęt mobilny używa go do czynności związanych z zakupami, a to zjawisko jest dużo częstsze niż w ub.r. Zwykle za pomocą smartfonów i tabletów konsumenci szukają opinii o produktach i usługach (57 proc. wskazań, w ub.r. – 39 proc.) oraz informacji o nich (52 proc., w ub.r. – 32 proc.). W sklepie stacjonarnym za pomocą smartfonów najczęściej sprawdzają ceny w różnych placówkach (46 proc.). W br. smartfony są wykorzystywane do celów zakupowych mniej więcej dwa razy częściej niż w zeszłym.

 

 

Ekrany nie zastąpią papieru

Zdecydowana większość pracowników europejskich firm (83 proc.) uważa, że dokumenty papierowe wciąż są niezbędne i sprawdzają się lepiej niż ekrany urządzeń elektronicznych, a 77 proc. twierdzi, że drukarki są potrzebne do pracy – wynika z badania FTI Consulting dla Epsona. Jedynie 4 proc. respondentów odpowiedziało, że nie ma drukarki w swoim biurze, ale połowa tych osób… planowała zakup odpowiedniego urządzenia. Respondenci pytani o liczbę wydruków wskazywali najczęściej 21 dokumentów dziennie (88 proc. odpowiedzi).

Badanie przeprowadzono w październiku 2015 r. wśród pracowników biurowych z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Włoch i Hiszpanii.

Źródło: FTI Consulting, Epson

 

Systemy hiperkonwergentne triumfują

Przychody ze sprzedaży systemów konwergentnych wzrosły w IV kw. ub.r. o 8,5 proc., do 3,1 mld dol. Wzrost pojemności wyniósł w tym okresie 1547 PB (+26,9 proc.). W całym roku wzrost obrotów przekroczył 8 proc., osiągając 10,6 mld dol.

Analitycy zauważają trend spadkowy dotyczący średnich cen w kontraktach, co przyspiesza przejście z systemów konwergentnych (ich poszczególne elementy, jak serwery, pamięci masowe i sieci, są ze sobą ściśle powiązane) na hiperkonwergentne (platformy zaprojektowane jako jednolite rozwiązanie – wszystkie części architektury stworzono do wykorzystania w połączeniu z innymi). IDC spodziewa się, że ten trend będzie kontynuowany w najbliższym czasie. W ciągu roku wartość obrotów na wdrożeniach systemów hiperkonwergentnych wzrosła na świecie ponad dwukrotnie.