Największe korzyści płynące z usług chmurowych mogą odnieść przede wszystkim małe i średnie firmy. Dzięki temu modelowi przetwarzania danych zyskały dostęp do rozwiązań klasy enterprise zarezerwowanych do tej pory dla dużych przedsiębiorstw. Ten nowy rynkowy segment to także prawdziwa szansa dla integratorów. Jest wiele argumentów, którymi mogą się posługiwać, składając oferty klientom. Infrastruktura informatyczna firm staje się coraz bardziej fragmentaryczna, ponieważ starają się poprawić wydajność pracowników, ale jednocześnie borykają się z ograniczeniami budżetowymi. Tymczasem zakup niewspółpracujących ze sobą rozwiązań oznacza, że mimo inwestycji przedsiębiorstwo nie generuje większych zysków. Dlatego integratorzy powinni zainteresować klientów pakietami agregującymi wiele usług od jednego dostawcy, z centralną konsolą zarządzającą.

Pracownicy obecnie wykonują służbowe zadania w różnych miejscach, niekoniecznie przy firmowym biurku. Oczekują elastycznych form współpracy i mobilności, chcą też korzystać z różnych urządzeń, np. rozpocząć edycję dokumentu w trakcie podróży komunikacją miejską na tablecie i kontynuować ją w biurze na komputerze. Praktyka pokazuje, że zapewnienie im takich możliwości sprawia, że pracują zdecydowanie bardziej efektywnie, co jest korzystne dla firm. Przeprowadzone przez Boston Consulting Group badania wykazały, że przedsiębiorstwa, których pracownicy aktywnie korzystają z nowych rozwiązań, rozwijają się średnio o 15 proc. szybciej niż bardziej konserwatywne firmy.

Dlatego subskrypcyjny model licencjonowania pakietu biurowego oraz uzupełnienie aplikacji o szereg usług było rewolucyjne i okazało się strzałem w dziesiątkę. Tworząc swoją ofertę, Microsoft nie zapomniał o małych firmach – do 300 stanowisk. Dla nich także powstało kilka odmian usługi dostosowanych do możliwości mniejszych podmiotów. Są to:

Office 365 Business – usługa zawierająca aktualizowane na bieżąco wszystkie aplikacje pakietu Office (Outlook, Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Access oraz Publisher), dostęp do rozwiązania Sway, a także usługę przechowywania i udostępniania plików w chmurze (OneDrive for Business) o pojemności 1 TB, dzięki której można je współużytkować na wszystkich popularnych dziś platformach (Android, iOS i Windows); pliki automatycznie synchronizowane są z komputerem, w związku z tym możliwa jest praca również w trybie offline;

Office 365 Business Essentials – zapewnia użytkownikom aplikacje pakietu Office dostępne tylko przez przeglądarkę, a także rozwiązania do komunikacji: Exchange Online – pocztę elektroniczną klasy biznesowej (50 GB) z ochroną antyspamową i antywirusową, Skype for Business – czat, spotkania online (komunikator, audio- i wideokonferencje), Microsoft Teams – usługę do współpracy grupowej, OneDrive dla Firm i SharePoint – rozwiązania do przechowywania i udostępniania plików w chmurze; Planner i Microsoft To-Do – narzędzia do zarządzania zadaniami;

Office 365 Business Premium – połączenie funkcjonalności pakietów Business i Business Essentials z takimi dodatkami jak aplikacje biznesowe: Microsoft Bookings i Outlook Customer Manager.

Dzięki usługom Office 365, małe i średnie przedsiębiorstwa mogą podjąć rozsądną decyzję dotyczącą sposobu wykonywania zadań przez pracowników, którego ewolucja może szybko przełożyć się na biznesowy sukces. Wymienione pakiety są bardzo łatwe we wdrożeniu i zarządzaniu, a także w sprzedaży przez resellerów i integratorów. Potwierdzają to statystyki – obroty wygenerowane przez firmy ze statusem Microsoft Cloud Solution Provider wzrosły o 234 proc. w skali roku.

 

Wsparcie oferowane partnerom Microsoft CPS przez Tech Data

  • Szkolenia biznesowe i techniczne (stacjonarne i online)
  • Wsparcie projektowe (biznesowe i techniczne)
  • Konsultacje projektowe (Azure, Office 365, Microsoft 365)
  • Wsparcie dla usług CSP w trybie 24/7 (jeden punkt kontaktowy dla partnera – telefon i e-mail)
  • Wsparcie przy migracji subskrypcji
  • System StreamOne do zarządzania usługami chmurowymi
 

Gdy Office nie wystarcza…

W 2017 r. Microsoft skonsolidował ofertę usług chmurowych. Na rynku pojawiła się usługa Microsoft 365, która zapewnia nie tylko dostęp do Office 365. Użytkownik uzyskuje również prawo do aktualizacji systemu Windows i narzędzia z pakietu Enterprise Mobility and Security. Składniki Microsoft 365 są do nabycia również oddzielnie, co wiąże się jednak z wyższą ceną. Dzięki usłudze Microsoft 365 firma zyskuje możliwość ujednolicenia pakietu Office i systemu operacyjnego, ale także narzędzia do podniesienia poziomu bezpieczeństwa. Pakiet pozwala na skuteczną ochronę danych użytkowników, urządzeń (również mobilnych) oraz dokumentów i zabezpieczenie środowiska pracy w firmie.

W usłudze Microsoft 365 administratorzy otrzymują jedną, prostą konsolę administracyjną do zarządzania kontami użytkowników, urządzeniami i wszystkimi usługami potrzebnymi do codziennej pracy przedsiębiorstwa. Usługa Windows AutoPilot pomoże zaoszczędzić czas, dzięki pełnej automatyzacji instalacji systemu Windows. Microsoft 365 gwarantuje ochronę danych firmowych dzięki automatycznym aktualizacjom zabezpieczeń usługi Office 365 i systemu Windows. Jej subskrybenci zyskują również prawo upgrade’u do wyższej wersji posiadanego systemu Windows (od wersji 7 Pro wzwyż).

W Microsoft 365 wprowadzono szereg mechanizmów ochronnych. Wszystkie załączniki i linki znajdujące się w korespondencji e-mail są skanowane przez oprogramowanie Windows Defender pod kątem obecności złośliwego kodu. Dodatkowy poziom zabezpieczeń dostępu do dokumentów wprowadzono też w urządzeniach przenośnych. Administratorzy mogą definiować reguły polityki ochronnej (w tym wykonywanie kopii zapasowych i archiwizowanie firmowych danych) oraz sposoby uzyskiwania przez użytkowników dostępu do informacji.

Który pakiet warto zarekomendować klientom? To zależy od ich potrzeb oraz tego, z jakich usług obecnie korzystają. Jeżeli są wśród nich elementy składowe pakietu Microsoft 365, inwestowanie w niego będzie miało sens. Jeśli nie – można zaproponować klientowi na początek Office 365, a gdy jego oczekiwania lub potrzeby wzrosną, dokonać migracji do Microsoft 365 (wówczas nie trzeba będzie wprowadzać  jakichkolwiek zmian w już funkcjonujących usługach pakietu Office).

Natomiast migracja ze środowiska „stacjonarnego” do chmurowego wymaga pewnych przygotowań i to zadanie powinni wykonywać doświadczeni partnerzy. Konieczne jest przede wszystkim zaplanowanie strategii udostępniania produktów poszczególnym użytkownikom, założenie im kont i skonfigurowanie na urządzeniach, z których będą korzystać. Jeżeli klient zdecyduje się na pakiet Microsoft 365, partner powinien mieć też kwalifikacje w zakresie zabezpieczania środowisk IT.

 

Trzy pytania do…

Doroty Wysockiej, Business Development Cloud Managera w Tech Data

CRN Dlaczego resellerzy powinni zainteresować się usługami chmurowymi Microsoftu?

Dorota Wysocka Dla partnerów, którzy nie postawili jeszcze pierwszego kroku w usługach, to wyjątkowa okazja, by rozpocząć oferowanie rozwiązań z opłatą abonamentową. Resellerom działającym aktywnie w obszarze usługowym dają one możliwość poszerzenia portfolio o ciekawe produkty w przystępnej cenie. Gartner przewiduje, że światowy rynek usług w chmurze wzrośnie w 2018 r. o 21,4 proc. Także klienci coraz lepiej rozumieją korzyści płynące z modelu chmurowego, nie obawiają się już problemów związanych z bezpieczeństwem i poufnością danych. Dostawcy usług poświęcają też wiele energii, żeby dostosować je do przepisów obowiązujących w kraju, z którego pochodzi klient – stąd m.in. tak wiele centrów danych Microsoftu na świecie.

CRN Jeszcze kilka lat temu mówiło się, że dystrybutorzy będą pomijani w łańcuchu dostaw usług chmurowych. Tak się nie stało. Dlaczego?

Dorota Wysocka Rola dystrybutora nieustannie ulega zmianom, na początku pojawiają się pewne obawy, to naturalne. Tech Data doskonale odnalazła się w nowej sytuacji, czego dowodem jest nagroda partnera roku 2018 – Microsoft Global Partner of the Year Award as the Indirect Provider Partner of the Year. Przeszliśmy głęboką transformację, z dystrybutora klasycznych „pudełek” staliśmy się cenionym i godnym zaufania doradcą w zakresie projektów związanych z usługami chmurowymi. Nie boimy się wyzwań. Wspieramy naszych partnerów, aby wykorzystali okazję, jaką dają usługi chmurowe w transformacji ich biznesu.

CRN Na jakie cechy dystrybutora powinni zwracać szczególną uwagę resellerzy, którzy zainteresowani są odsprzedażą i integracją usług chmurowych?

Dorota Wysocka Resellerzy zainteresowani działaniem w obszarze Cloud Solution Provider powinni przede wszystkim szukać u dystrybutora wysokiej jakości wsparcia, rozbudowanej funkcjonalności systemu do zarządzania chmurowym biznesem oraz upewnić się co do kompetencji jego zespołu. Tech Data może wiele zaoferować w tych dziedzinach. W naszym zespole mamy osoby na stanowiskach Business Development Manager i Solution Sales, odpowiedzialne za budowę kanału i biznesowe wsparcie partnerów w realizacji projektów. Z kolei osoby na stanowiskach Solution Architect oraz Presales Manager – specjaliści od najtrudniejszych projektów – służą profesjonalnym wsparciem technicznym. Na co dzień o poziom zadowolenia i obsługi dbają Customer Success Managerowie. Nieustannie poszerzamy zespół, aby sprostać oczekiwaniom rynku, ponieważ liczba projektów chmurowych wzrasta w bardzo szybkim tempie.

 

Dodatkowe informacje:

Dorota Wysocka, Business Development Cloud Manager, Tech Data, dorota.wysocka@techdata.com,
www.techdata.pl