Zdaniem Digital Europe rozwój rynku radia cyfrowego w Unii Europejskiej jest nierówny. W każdym kraju proces wycofywania się z nadawania analogowego jest na innym etapie. Decyzję o wyłączeniu radiowego sygnału analogowego podjęła już Norwegia. Stanie się to jeszcze w tym roku. Mocno zaawansowane prace prowadzą: Dania, Belgia i Holandia. W najbliższych latach przejście na nadawanie cyfrowe planują również Niemcy. Szwajcarzy zamierzają pożegnać się z radiem analogowym w 2024 roku.

Dlatego też, uważa Digital Europe, potrzebna jest koordynacja procesu digitalizacji radia na szczeblu europejskim. Pozwoliłoby to na opracowanie scenariusza stopniowego przechodzenia z sygnału analogowego na cyfrowy w całej Unii Europejskiej. Działania te powinny być wspierane kampanią informacyjną skierowaną do konsumentów. Cyfrowe radio może dostarczać usług, które nie są dostępne za pośrednictwem radia analogowego, jak np. bieżące informacje o sytuacji na drogach.

Na potrzebę digitalizacji radia w Polsce ZIPSEE „Cyfrowa Polska” zwraca uwagę w liście do minister cyfryzacji Anny Streżyńskiej. Zdaniem prezesa związku Michała Kanownika, polski rząd powinien jak najszybciej przyjąć ustawę określającą ostateczny termin wyłączenia nadawania analogowego programu radiowego, podobnie jak wcześniej zrobiono to w przypadku telewizji.

W opinii związku, przeprowadzenie procesu cyfryzacji radia dałoby impuls do rozwoju wielu polskich firm z sektora elektronicznego, co jednocześnie przełożyłoby się na wzrost inwestycji w innowacje. Podobne mechanizmy rozwojowe uruchomiła cyfryzacja telewizji. „Na rynku pojawiła się wówczas spora oferta polskich firm z dekoderami, która świetnie wpasowała się w potrzeby polskich konsumentów i tym samym poradziła sobie ze światową konkurencją. Jestem przekonany, że tak samo byłoby w przypadku cyfryzacji radia” – uważa Michał Kanownik.