Beacony to małe urządzenia wykorzystujące nową, czwartą wersję technologii Bluetooth – BLE (Bluetooth Low Energy), inaczej Bluetooth Smart – do komunikowania się ze smartfonami czy tabletami. Obecnie dostępne modele mają wielkość od kilku do kilkunastu centymetrów i korzystają z baterii zapewniających zasilanie w okresie od kilku miesięcy do kilku lat. W optymalnych warunkach beacony mają zasięg nawet do 70 m. W niektórych modelach można regulować moc sygnału.

O użyteczności rozwiązania decyduje to, że beacony obywają się bez fazy parowania z urządzeniem, z którym nawiązują komunikację. Dowolny sprzęt z włączonym BLE wykrywa beacon, w zasięgu którego się znajduje, i po prostu nawiązuje z nim połączenie. Parowanie nie jest potrzebne, za to konieczna jest aplikacja zainstalowana na urządzeniu mobilnym, na którego ekranie, po znalezieniu się w zasięgu beacona, wyświetli się odpowiedni komunikat. Większość tych małych nadajników nie robi wiele więcej poza transmitowaniem swojego ID do urządzenia z włączoną komunikacją BLE. Dopiero aplikacja na smartfonie, po uzyskaniu sygnału z beacona, łączy się przez Internet z tym, co stanowi back-end rozwiązania, i stamtąd otrzymuje wszystkie potrzebne informacje. O treści przesyłanych komunikatów oraz wyborze grupy odbiorców decyduje osoba odpowiedzialna za zarządzanie aplikacją.

 

Sklepowa analityka

Za pomocą beaconów firmy mogą w czasie rzeczywistym przekazywać klientom wysoce spersonalizowane informacje o ofercie. Te małe urządzenia umożliwiają chociażby ścisłe połączenie dwóch oddzielnych światów – handlu elektronicznego i tradycyjnych sklepów – przesyłając na smartfony informacje o specjalnych promocjach, gdy klienci znajdą się w pobliżu miejsc z określonymi produktami. Oczywiście dokładność użytej lokalizacji (wynikająca z liczby i rozmieszczenia beaconów w sklepie) pozostaje w relacji do treści przesyłanego komunikatu. Może on być wyjątkowo precyzyjny, np. „uwaga: marynarki na wieszaku po lewej są dzisiaj o 50 proc. tańsze!”.